Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  katt som snart ska föda...  (läst 4272 gånger)

Anna

• -
katt som snart ska föda...
« skrivet: 16 maj-08 kl 21:55 »
Våran fina randiga ett och ett halvt åriga katt ska snart få ungar. Var med om att få kattungar när jag var liten men det är ett tag sedan. Tar därför gärna emot tips och så'nt jag bör tänka på.
Meja (som hon heter) är en "vanlig utakatt" som går in och ut som hon behagar. Vi har ett uterum som vi tänkte att hon och ungarna skulle få bo i. Detta dels för att de ska få lugn och ro från vår ett-och-ett-halvt-åriga son och dels för att vi ska kunna välja när vi vill ha de små liven härjandes inne. Då kan vi också släppa ut dem den vägen när de blivit större. Men frågan är hur kallt de grejar att ha det på nätterna? Vi har inte rummet uppvärmt men på dagarna är det vanlig rumstemperatur där. Vet dock inte hur det är på nätterna. Men katter har väl fått ungar ute i ladugårdar som varit ouppvärmda förr och det klarar de väl? Eller behöver de vara inne från början? Vår katt fick först gå på låda när hon flyttade hit men lärde sej sedan utan olyckor att "gå" ute. Tänkte sätta in kattlådan i uterummet men frågan är om hon komer att minnas vad man skulle ha den till? Kattungarna sköter hon väl själv första tiden och sedan får vi köra med tidningspapper och lära dem gå på låda och sedan ute. Hur snabbt börjar man ge kattungarna vanlig mat? Eller ger det sej själv genom att de börjar intressera sej för mammans mat? Minns att vi hade en katthona som bar hem några musungar per dag när hon hade kattungar och hon började redan innan de hade öppnat ögonen, men då var de inte så intresserade...
Nå't annat att tänka på? Alla tips mottages tacksamt. Sedan gäller det bara att lyckas hitta hem åt de små liven. Ska lägga ut en annons här på forumet. Förhoppningsvis så blir det små randiga musfångare!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: katt som snart ska föda...
« Svar #1 skrivet: 16 maj-08 kl 22:47 »
Så mysigt med små kattbebisar!

Var några år sedan vi hade det här hemma, våra fyra damer är steriliserade sedan länge! Sist vi hade ungar var för 9 år sedan.
Våra katter är aldrig inne i huset, utan bor i stall och uthus, sover i hö eller inne hos en häst. Har fri tillgång på torrfoder i stallet. När vi hade kattungar bodde honkatten i sadelkammaren ett tag eftersom hon bara vill flytta sina ungar och då kunde vi inte hålla koll på dem. Satte in en låda med sand och hon som ALDRIG gått på låda, förstod med en gång vad den skulle användas till :-[  Ungarna följde med mamma till toa efter några veckor. Värmen så här års behöver du nog inte oroa dig för. Gör en låda med en filt eller liknade så kanske de vill bo där.
Maten? Minns inte riktigt när de började med stor-katts-mat men gav dem finfördelat mjukfoder och färs kommer jag ihåg. Men minns inte från vilken ålder.....Det kan nog någon annan svara på skulle jag tro!
Nu längtar jag också efter kattungar!!!! Men fyra katter räcker för mig....
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Birgit

« Svar #2 skrivet: 17 maj-08 kl 08:11 »
Har själv haft katter i 35 år och födde upp perser på 70-talet. Har idag bara bonn-katter.  Katter brukar vilja välja bo själva och är alltid kritiska till vad vi arrangerar. Fast det brukar lösa sig.
Helt rätt är det bäst att vänta tills ungarna visar intresse för mammas mat. Brukar hända vid 4 - 5 v.
Jag började med fil, youghurt eller fet grädde med irörda råa ägg. Sedan gav jag rå köttfärs när de ätit filen ett par dagar. Fortsatte med fil o ägg ocks. Gav aldrig torrfoder till kattungarna, möjligen burkfoder när de var äldre.
Torrfoder innehåller mycket spannmål och katter som äter mycket torrfoder från tidig ålder får ofta problem med magar (njurar?). Har haft katter som kissat blod i samband med torrfoder. Brukar sluta direkt vid övergång till rått kött eller burkfoder. Har aldrig hänt vid enbart kött eller burkmat.
Själv ger jag katter bara lite torrfoder som "godis".

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 23 maj-08 kl 03:44 »
Min stallkatt Cissi fick ungar i höst för (min första gång, hennes tredje) och igen för en dryg vecka sedan.
För tätt förstås - hon diade länge och hann inte steriliseras innan hon blev dräktig igen.

Det borde inte vara problem med kyla, bara de får skyddat läge och en låda som är ordentligt vadderad med tyg (filt eller handdukar). (Försökte få in Cissi men hon ville vara ute, även när det var kallt i vinter). Jag har använt en flyttlåda lagt på sidan, där jag lagt in en stor hopvikt handduk som jag sedan bullat upp vid kanten så att det inte drar och kattungarna inte rasar ur. Jag har också hängt en handduk över lådan så att det täcker till hälften framför för att skydda mot drag.

Innan kattmamman föder kommer hon att leta efter ett bra ställe att vara. Du kan förbereda med några förslag - jag satte fram lådor på några ställen som jag tyckte verkade bra. Jag var uppmärksam på hennes vandringar och följde med när hon inspekterade. Hon gick in och ut ur lådorna och skåpen för att sedan ställa sig mitt emellan fodertunnorna och jamade. Så där fick hon ytterligare en inredd alternativlåda där hon naturligtvis födde ungarna och de är numera alltid i vägen när jag skall utfordra hönorna (som bor i del av stallet). Förra gången var jag inte hemma lika mycket och hon valde ett skyddat läge i vedboden bakom cyklar och bråte.

Själva förlossningen skötte hon själv med den äran. Hon kom och hämtade mig sent på natten när hon skulle föda. Det tog mycket längre än jag trodde, jag fick gå ifrån henne för att sova och hon födde först påföljande kväll. Jag höll koll och märkte när det blev allvar. Tre små söta ungar fick hon. Den tredje slickade hon inte helt torrt på en gång, vilket bekymrade mig. Hon var väl trött. För när jag kom tillbaka från att ringa jourveterinär, med uppvärmd handduk,  så var den ungen ochså torr och fluffig och alla tre låg vid magen och letade - länge - utan större framgång i början...

Nästa dag bytte jag ut handduken mot en fräsch fluffig - kanske skulle gjort direkt men de verkade trygga och jag ville inte störa. Jag såg inte att handduken var så pass blodig som den faktiskt blev.

Maten är inte ett problem - mamman skall ändå äta kattungefoder (hon fick pellets och blötfoder) som är mycket näringsrik, så när ungarna vill så kan de bara ta för sig.

Sandlådan kommer de att förstå när det är dags. I allra första början slickar mamman upp avföringen. Sedan lär hon ut sandlådan. Fast i början av träningen så kissade och bajsade ungarna på handdukarna en del ibland. Så de fick bytas. Men aldrig någon annanstans, sÅ jag tror inte du behöver tidningspapper.

En tips som var stor framgång med förra kullen var att hänga upp en handduk (som du inte är rädd om!) på en spik på väggen så att den når marken. De klättrade upp och ned för den, hoppade mot den och gömde sig i den!

Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

gunilla m

« Svar #4 skrivet: 24 maj-08 kl 16:58 »
Härligt med kattungar! Har det kanske blivit några redan?

Har haft två foderkullar (raskatter som varit inne och man har haft full koll på parning, beräknat födelsedatum mm mm).
I början på juni förra året upptäckte vi dock att en katthona valt att föda sina kattungar uppe på vinden på vårt uthus. Vi upptäckte dem när de var på väg att öppna ögonen. Kattmamman var van vid människor och därför var det aldrig några problem när vi fixade en låda de kunde bo i och satte ner den på markplan i uthuset. När kattungarna var ungefär tre-fyra veckor satte jag ut babycatfoder, finns speciellt till små kattungar från Royal Canin och tre av de fyra kattungarna fattade galoppen med en gång vad som gällde. Den fjärde började äta torrisarna efter någon dag. Det här kattungefodret är framtaget för att det ska vara lättuggat, lättsmält och fungera bra till små kattungemagar så jag kan varmt rek det. Under sensommaren förra året fick vi en planerad kull här inne på en scottish foldhona och även de kattungarna fick äta torrisar.
Vid tre till fyra veckor kan man börja sätta fram det och se om de äter det. Det finns oxå ett bra mjukfoder hos veterinären som heter Hills a/d, mkt näringsrikt och med hög smältbarhet, suveränt även till katter som är sjuka och behöver få i sig mkt energi på ett snällt sätt.

Lycka till med kullen!!!

//Gunilla

Byracka

• -
« Svar #5 skrivet: 24 maj-08 kl 17:55 »
Katter som inte är bortklemade eller sönderavlade sköter allt på egen hand, det enda du behöver göra är att städa ev. döda kattungar, moderkakor etc.

Vad gäller maten är det bara att använda vad som helst som är anpassat till kattungar. I naturen äter inte katterna fast föda innan dom blir tillräkligt stora att riva/bita sönder gnagare så det finns inget skäl för kattungarnas skull att blöta upp foder. Om du vill ha katter som jobbar så anpassa fodermängden efter hur mycket möss kattmamman släpar hem och låt även katterna leka med och äta av mössen. Ju tidigare och hårdare en kattunge blir präglad på möss desto bättre muskatt blir det ocg du slipper oftast problem med katter som fångar småfågel.

INTE SÅ HÄR

ELLER SÅ HÄR

Bilderna relevanta i sammanhanget

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 24 maj-08 kl 20:36 »
Jag har haft rätt många kullar och jag har kommit på följande som inte alla verkar tänka på.
Kattmamman är klumpig mot slutet så sista veckan kan hon få vara innekatt, då är det ingen risk att
hon faller offer för något rovdjur eller kommer på att hon hellre vill gömma sig någon stanns i ladugården... En gång då jag var barn så hade en katta hittat ett hål och tatt sig in i mellanväggen i ladugården och fött där... Pappa fick bryta upp några brädor.
Bra att kunna hitta katten direkt om något går på tok...
Små kattungar är söta, springer snart fort men har inte mycket vett. Det är bra att göra en liten barnhage åt dom i början. En skiva på tvärs över ett hörn, 5 kvadrat att tumla runt på tills dom blir
stora nog att ta sig över skivan själva. En litet dass med låga kanter, gärna med lite gammalt kiss i så att
den luktar rätt. Något att leka med. Köttfärs, ägg, utspädd grädde, uppblött kattungetorrfoder.
Får dom springa fritt i huset är det risk att dom kissar i skor, stora blomkrukor, somnar under en matta
och blir trampade på o s v. Har dom bara blivit sådär sex veckor så tål dom lite mer och kan hålla sig
lite längre.

Lycka till med din kattmamma.

Anna

• -
« Svar #7 skrivet: 27 maj-08 kl 18:50 »
FÖRLOSSNINGEN HAR STARTAT!!!

Tack för alla bra svar! Just nu ligger hon kartongen i uterummet och verkar vilja att jag ska sitta bredvid hela tiden. Det vill ju jag också iofs. Måste ut till hönsen en snabbis. Hoppas det inte tar allt för lång tid, för jag behöver gå och lägga mej i bra tid ikväll... Det blir väl som det blir. Återkommer med info senare...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Anna

• -
« Svar #8 skrivet: 27 maj-08 kl 19:22 »
Nå'n som har nå'n uppfattning på om det är lättast att bli av med honom eller hannar?

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 28 maj-08 kl 09:28 »
hur har det gått ?

Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Taggis

• vänner
« Svar #10 skrivet: 28 maj-08 kl 11:12 »
När vår katt My fick sin kull ville hon ha HELA familjen runt korgen var det nån som reste se o skulle gå så blev hon orolig o skulle gå efter .Såå där satt jag ,mannen o våra 2 barn tills förlossningen var klar först då var de ok att lämna henne  :-*.
Hur har det gått med din kisse ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 4 användare
matildisen, Numera, Hans Hultén, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser