Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Takomläggning  (läst 6403 gånger)

palle

• Gäst
Takomläggning
« skrivet: 26 maj-05 kl 13:04 »
Har ett litet hus med tidigare dåligt inredd ovanvåning. Rev ut allt för att sedan isolera den med ekofiber. Nu har jag dock upptäckt att det är hål i innertaket (ett gammalt spåntak) som ligger under eternittaket. Vill helst inte riva ner hela taket (tar tid och kostar...)
Finns det något man kan göra?

/Palle
Mitt i Skåne

Pontus

Re:Takomläggning
« Svar #1 skrivet: 27 maj-05 kl 23:44 »
Vaför inte bara ge dej ut i trädgården o klyva upp några spån   ;D

Sitter faktiskt just o kikar i "Skansens handbok i vården av gamla byggnader" (lånad på Höörs biliotek).

Några citat ur boken som kan vara intressanta:

"De skall tas ur stocken på ett sådant sätt att ådrorna löper parallellt med långsidorna"

"Årsringarna skall gå vinkelrätt mot spånens flatsidor. Spånen bör ha sådan längd att man får minst tredubbel täckning."

"Spånen fäster man bäst med rullgängad, syrafast rostfri spik. Andra spiktyper har en benägenhet att antingen rosta eller krypa ut."

Ett tips för att förenkla hantverket kan vara att ta ut ett tjock spån som du sågar itu till 2, läggs sedan med den sågade ytan neråt.

Hoppas det kan vara till hjälp...

Attis

• -
« Svar #2 skrivet: 28 maj-05 kl 00:50 »
"Spånen bör ha sådan längd att man får minst tredubbel täckning."

Säger ju inte så värst mycket egentligen  ???
Spånen skulle ju kunna vara 3 cm långa eller 3 meter.... Beror ju på hur stort överlapp man använder sig av  ;D

Finns lite mer skrivet om spåntak på forumet...
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=26;action=display;threadid=3227;start=0
/Attis

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #3 skrivet: 28 maj-05 kl 20:13 »
Är det hål i eternittaket också?

Om du kan få tag i lite spån så kan man ju alltid hjälpligt försöka lappa ihop det inifrån med hjälp av lite fantasi. Annars kan du köpa lite oljehärdad masonit och försöka få fast mellan takstolarna i just det facket. Försök isåfall att få ut skivorna ända ut till takfoten utifall att det skulle komma in vatten någonstans. Annars kanske det går att lappa i lite takpapp underifrån. Speciellt bra eller någon långtidslösning är nog inget av alternativen men det kanske håller tills du vill lägga om taket iaf.

/Bladh

Pontus

« Svar #4 skrivet: 30 maj-05 kl 00:02 »
Citera
"Spånen bör ha sådan längd att man får minst tredubbel täckning."

Säger ju inte så värst mycket egentligen  
Spånen skulle ju kunna vara 3 cm långa eller 3 meter.... Beror ju på hur stort överlapp man använder sig av  

Ja givetvis ska spånen va av samma längd som de som redan ligger på taket.  ;D

Citera
Speciellt bra eller någon långtidslösning är nog inget av alternativen men det kanske håller tills du vill lägga om taket iaf.

Eternit är inte så roligt men det håller länge och spån är inte dåligt, om det inpregneras kan det hålla i många årtionden när det används ytterst på taket.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 maj-05 kl 11:19 »

Hej.

Spåntak är vackra, och har man en gammal byggnad, som har ett spåntak, så ska det helst få fortsätta vara ett spåntak.

Jag har personligen inte lagt spåntak, däremot har jag lagt trätak på ett av mina hus. Det har hållit i tre år, och jag har sett gamla hus från 1700-talet med trätat som också håller, så visst kan det hålla "hur länge" som helst.

Saken är dock att du verkar ha ett gammalt spåntak, UNDER ett annat tak. Så då borde man ju fråga sig VARFÖR bytte folk ut det tidigare spåntaket med ett annat tak ovanför?

Svaret på den frågan är att det troligen läckte genom det gamla spåntaket, och att man då inte tyckte att det var lönt att laga det, utan lade på ett nytt tak utapå, helt enkelt.  Så troligen så läcker ditt spåntak på flera ställen.

Min bror har haft det som sådant, tex. Hans gamla spåntak hade täckts av ett tegeltak långt tillbaka. Sedan blev det dåligt efter en 50-70 år, och han fick byta ut det. Då tog han bort hela gamla tegeltaket, täckte med takboard direkt ovanpå spåntaket, lade sedan papp, och sedan läkt och nytt tegel.

Problemet med spåntak är inte att de är dåliga i sig, problemet med spåntak är att gamla spåntak, kan börja läcka både här och där.

Det spelade inte så stor roll förr i tiden, då vindarna var oinredda och huset var klent isolerat. Lite vatten kunde man märka snabbt, fixa till, och sedan torkade allt av sig själv och det var frid och fröjd.

Idag är det helt annorlunda. Man försöker inreda vindarna, och de ska därtill vara väldigt väl isolerade. Med diffusionstäta skikt för att fukten inte ska komma inifrån i isoleringen. En läcka kommer inte att märkas på lång, lång tid, om den inte är väldigt stor. Utan fukten kommer att sugas upp i isoleringen och sprida sig genom hela huset och kanske åstadkomma mögel och röta, med väldigt stora reparationer som följd.

Så att förlita sig på et spåntak samtidigt som man har ett modernt hus inuti, är kanske inte en så strålande ide.

Dessutom, angående Skansens gamla byggnader, så har jag bestämt för mig att de inte heller förlitar sig på spåntaken de lägger.

Alltså det kan se ut som spåntak och torvtak, på byggnaderna, men i verkligheten har de ett helt vattentätt skikt under spånet, som nästan inte syns alls. Jag har för mig att de använder svart Platonmatta till detta. Det är i varje fall mitt minne av vad jag såg för en massa år sedan.

Ett liknande råd finns i "Från stock till stuga" av Sven Gunnar Håkansson, från ICA bokförlag, som har ett relativt detaljerat stycke om just spåntak.

Och en fråga kan ju vara på sin plats, vad för virke ska man ha till spånet? Kvistfritt , sprickfritt kärnvirke, tätvuxen furu, gran eller asp, läser jag i den litteruatur jag har. Alltså inte ta vad du råkar ha i vedbon.

Mikael Perman.

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 30 maj-05 kl 16:44 »
Vad gäller Skansenhus och gamla kulturhistoriska byggnader i övriga landet, så är det ofta så att det ligger ett "extratak" under ex vass-, halm- och spåntak. Att det skulle vara för att man inte tror på att materialet håller tätt, är inte helt sant. Däremot är det viktigt ur brandsäkerhetssynpunkt. Med ett plåttak under vasstaket, finns det lite mer tid att rädda byggnaden från att bli aska. Ofta gör man även så här inom tättbebyggda områden där någon vill bevara husets ursprungliga utseende. Det är alltså varken fel på tekniken, materialet eller hantverkarna.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #7 skrivet: 30 maj-05 kl 22:37 »
...Saken är dock att du verkar ha ett gammalt spåntak, UNDER ett annat tak. Så då borde man ju fråga sig VARFÖR bytte folk ut det tidigare spåntaket med ett annat tak ovanför?...
Här i mina trakter (norra skåne) var det vanligt att man la spån som undertak under tegel. De spånen har aldrig varit meningen att sitta oskyddat och det är inte så att man lagt tegel ovanpå pga av att det varit otätt. Men efter 50 år eller så har det samlats så mycket smuts (löv, barr, fågelbon) på spånen att de drar till sig fukt och undertaket murknar. På ett sådant tak är det undertaket som tar slut först. Med eternit eller plåt håller det däremot mycket länge eftersom de taken är så gott som täta för smuts.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 maj-05 kl 08:55 »
Hej.

Jag vill citera från boken jag har:

"Det är svårt att underhålla och förnya spåntak, varför det kan vara lämpligt att som vattentätt underlag lägga takpapp."

Sid 113 ifrån "Från stock till stuga" av Sven Gunnar Håkansson, från ICA bokförlag.

Hur som helst, om man nu lagt ett spåntak som just ett undertak, som tydligen ska ha skett i Skåne, ja då vore det ju inte alls bra att ta bort den överliggande plåten, för att använda spåntaket istället....

Är du verkligen säker på att just brandskyddet är anledningen vid just spåntak? Att man brandmässigt skyddar vass och agtak är ju en sak, men spåntak kan jag inte tänka mig är lika brandutsatta, även om brand säkert fäster lättare än i modern board.

Att det förekommer på tex lador att man bara täcker med plåttak, på ett tidigare spåntak, vet jag i varje fall helt säkert. Och då har det inte varit frågan om att det varit spån som undertak.

Men jag ser inte att frågan om det varit ett undertak, eller ett ursprungligt yttertak av spån ändrar något i den ursprungliga frågan, dvs vad man ska göra. Svaren måste ju bli detsamma, då det underliggande taket av spån faktiskt inte är tätt, vare sig som undertak eller som yttertak.

Mikael Perman.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 dec-05 kl 06:08 »
Spik

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser