Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fuktighet vid kläckning?  (läst 2405 gånger)

lindelou

  • Inlägg: 167
    • -
Fuktighet vid kläckning?
« skrivet: 12 maj-08 kl 12:06 »
Jag har läst mig till att kalkoner ska ha 55% fuktighet i kläcken,men hur är det vid kläckningsdagen?

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Fuktighet vid kläckning?
« Svar #1 skrivet: 17 maj-08 kl 11:19 »
Det blir automatiskt lite högre luftfuktighet när det börjar kläckas och fuktiga kyklingar kommer fram.Jag brukar ställa in en extra vatten behållare innan kläckningen(se till att inte nykläckta kycklingar kan komma i och drunkna).Kalkoner är inte ett dugg svårare att kläcka än vanliga höns.70-80% under kläckning hittar jag uppgifter om ,men jag har aldrig kollat luftfuktigheten nån gång när jag kläcker.
Det börjar väl närma sig nu.........
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

lindelou

  • Inlägg: 167
    • -
SV: Fuktighet vid kläckning?
« Svar #2 skrivet: 26 maj-08 kl 14:34 »
Japp,det gick hur bra som helst:-) 12 st blev det och alla har klarat sig bra och växer som ogräs. Jag trodde att dom skulle utveckla sina personligheter när dom blev lite större men dom var ju jättehärliga från början. Kalkoner är mina favoriter just nu. Vet du när och hur man kan se kön?
På mina snart tremånaders är det en väldig storleksskillnad och jag ser ju att några av dom "tuppar" sig men finns det andra tecken?

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Fuktighet vid kläckning?
« Svar #3 skrivet: 07 jun-08 kl 20:24 »
Tupparna är som regel större från början.Hönorna har mer dun och små fjädrar i ansiktet än tupparna och hos cröllwitzer kalkoner så är hönorna vitare.Tupparna får sina svarta tecken tidigare än hönorna.
Jag har fått 42 st kycklingar på 4 ruvkalkoner i år.Får äta kalkon varje vecka........
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 4 användare (3 dolda)
Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser