Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mura med natursten/större kullersten.  (läst 26797 gånger)

Pong

Mura med natursten/större kullersten.
« skrivet: 11 maj-08 kl 22:27 »
Hej.

Jag funderar på att bygga ett garage där där väggarna är gjorda av runda stora ohuggna naturstenar. Det jag undrar är hur man går till väga så det blir stabilt och snyggt, vill att så lite av murbruket syns. Tanken är sedan att taket skall vara torvtak.

Några litteratur tips som tar upp murning av runda stora ohyggna stenar?

Tanken är att det hela ska blanda in så mycket som möjligt med omgivningen.

Något sådant här är tanken att det skal se ut

http://www.mczeeke.se/images/stenstugangavel.jpg
Förutom att på bilden är murstenarna platta.
« Senast ändrad: 11 maj-08 kl 22:30 av Pong »

Bo

Kullersten går inte
« Svar #1 skrivet: 12 maj-08 kl 06:15 »
Ju rundare, desto olämpligare.

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: Mura med natursten/större kullersten.
« Svar #2 skrivet: 12 maj-08 kl 08:37 »
Tänker du bygga med kullersten på både in- och ut-sida så kommer det att bli stort. Minimum av väggtjocklek blir ju MINST en meter.
Annars är tekniken densamma som att lägga en strenmur. Stora stenar längst ner. Då och då lägga in stenar som går djupt in i väggen (sk bindare). Viktigt att lägga i förband vid dörrar och fönster. Inga fogar ovanpå varandra mm. 
Kalkbruk är ju det som gäller när det är kullersten.
Finns inget bättre sätt att lära än att studera gamla hus och murar. Se hur stenarna ligger an mot varandra, stenstorlek, fogar, hörn och lutningar mm. Läs också allt du kommer över.

Så tanken är fullt genomförbar men allt annat än lätt. Men finns viljan så kommer garaget att stå där...  ;D
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 12 maj-08 kl 11:18 »
Som jag förstått det är det stenarnas tyngd som håller ihop väggen eller muren, kalkbruket räcker inte till för detta.
Stapla runda stenar blir alltså för instabilt, det måste vara någorlunda flata ytor som ligger mot varann.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #4 skrivet: 12 maj-08 kl 13:18 »
Kullersten är ju i sin ursprungliga betydelse 'sten i sin naturliga form' och det är ju det som minst 95% av alla stenmurar är gjorda av. Visst, Pong skriver runda stenar men det antar jag bara är en formulering för natursten. För helt runda stenar duger inte att mura med. Går som fyllning mellan skalmurarna. När man bygger med natursten så handlar det ju om att välja ut stenar som skapar tillräckligt med kontaktytor. Man har en hög som man väljer och vrakar ur så att man får en sten som både ligger stabilt och är lätt att lägga vidare på.
Väggen SKA ALDRIG stå eller falla med kalkbruket. När man jobbar med sten måste man tänka i ett långt perspektiv. När bruket vittrat sönder skall muren stå där ändå. Hade projektet varit mitt hade jag kallmurat och sedan fogstrykt med kalkbruk.
« Senast ändrad: 12 maj-08 kl 13:38 av lallas »
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Monder

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 12 jun-08 kl 15:40 »

Det finns en ö i Sthlms skärgård - Gistholmen, den var tidigare murarfackets ö men ägs nu av Byggnads. På ön finns ett stort klubbhus med en hög grund av ja, kullersten. För många år sedan när murarfacket forfarande hade ön var jag förbi där och frågade en gammal murare hur dom lyckats mura en sådan grund och han berättade att dom gjutit segment i någon slags lutande form och sedan rest segtmenten efter varandra.
Om du tycker en sådan lösning kan vara något för dig så kanske det går att få tag i någon som vet hur dom gjorde. Googla på Gistholmen så får du nummer och epost till huvudön, Nässlingen

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 jun-08 kl 11:07 »
Bygga med gråsten är minst sagt inte ovanligt i äldre tid, ibland var det bara grunden.

De flesta har en flat sida utåt, genom att man har kluvit dem, den som har erfarenhet ser snabbt var man ska klippa till.

Studera de tjocka väggarna på  grevarnas stora uthus - bara gråsten, och hur länge har de stått, det kan stå 1781 på gaveln.

Kalkbruket och mindre stenar håller bygget.

Finns nog äldre litteratur att konsultera, vet inte om man kanske kan hitta nåt på
runeberg.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sågaren75

« Svar #7 skrivet: 04 feb-09 kl 12:53 »
De flesta äldre slott och borgar byggdes med gråsten i flera våningar tex Penningby Slott mfl.

Pong

« Svar #8 skrivet: 17 feb-09 kl 17:41 »
De flesta äldre slott och borgar byggdes med gråsten i flera våningar tex Penningby Slott mfl.

Jo, men de hade också billig arbetskraft.

Har läst på lite, men nu letar jag efter läsning om torvtak eller tips.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 sep-09 kl 10:40 »
hur går det pong?  funderar på en mur med inbyggd grill i natursten.

stedevil

« Svar #10 skrivet: 17 sep-09 kl 11:43 »
Kan passa på att flika in att vill man har mer beständigt kalkbruk så använd hydraliskt kalkbruk. Betydigt hårdare än vanligt kalkbruk och vad jag använder när jag murar natursten för grund. Målarkalk AB kallar det tex jurakalk.
« Senast ändrad: 17 sep-09 kl 11:45 av stedevil »

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 sep-09 kl 20:33 »
Kan passa på att flika in att vill man har mer beständigt kalkbruk så använd hydraliskt kalkbruk. Betydigt hårdare än vanligt kalkbruk och vad jag använder när jag murar natursten för grund. Målarkalk AB kallar det tex jurakalk.

det låter bekant,,hydraliskt kalkbruk,jag frågade en gubbe vad jag skulle använda för bruk mellan springorna i en sten grund,å det var vad han sa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser