Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  min höna död mitt i ruvningen?  (läst 6160 gånger)

anders 67

• Dalarna
SV: min höna död mitt i ruvningen?
« Svar #20 skrivet: 17 maj-08 kl 11:08 »
Etotal hjälper inte mot hönskvalster,vilket din ruvhöns har haft.Dammsugning och tvätt håller odjuren i schak men jag tror inte du blir av med dem hur lätt som helst.Finns tyvärr inget bra godkänt medel mot hönskvalster i Sverige.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Margit

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 17 maj-08 kl 11:24 »
Fast man måste väl kunna se skillnad på kvalster och lus? SVA hade en bra sida med bilder på. Oranga krypande djur låter ju faktiskt som lus och inte kvalster  :-\

Om jag förstått det hela rätt så blir de röda hönskvalstren röda när de sugit blod, de gömmer sig i reden och springor dagtid och angriper på natten.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 18 maj-08 kl 11:07 »
nu kliar de överallt och små kryp kilar over armarna.

Oranga kryp låter som rött hönskvalster som varierar i färg på en skala från grått till rött (svart).
Och som suger blod på ruvande hönor så de kan dö av blodbrist,
(de är de enda som biter människor också).

Hönskvalster

/Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #23 skrivet: 18 maj-08 kl 21:30 »
Ja de små orange/gula/grå är löss, vilka man enormt lätt får bort med hjälp av Etotal. Pudra i gump, under vingar och lite i hela fjäderdräkten (gör det utomhus) och gör om proceduren inom en vecka. Garanterat dör alla löss och hönsen blir bra igen.
Hönskvalster däremot, de småsmå mörkröda hemskingarna som suger ut allt blod från hönsen hjälper inget annat på än Anticimex.
Men ETOTAL är kanon... och så lätt att använda och det HJÄLPER alltid och ingen höna dör!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare
ärt, Silke8949

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser