Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  min höna död mitt i ruvningen?  (läst 6159 gånger)

Marita42

• Uppland
min höna död mitt i ruvningen?
« skrivet: 11 maj-08 kl 21:54 »
Hejsan
Vad kan kan ha hänt min höna, hon verkade hängig hela dagen och när jag kom och kollade henne i morse låg hon död brevid sina ägg inte på äggen?
Jag behöver veta för de är andra gången de händer, senast för ett halvår sedan.

Marita
Kvinna med utflugna barn 2 av 3 ialla fall, gift bor på landet

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: min höna död mitt i ruvningen?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-08 kl 23:04 »
Har hon fri väg till vatten o mat??
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

bea

« Svar #2 skrivet: 12 maj-08 kl 07:49 »
Har du kollat lus angrepp?
Min mamma blev av med en höna på det viset för en herrans massa år sedan.
Det blir nog extra lätt större angrepp iom att hönorna ligger stilla så lång tid.
Nu behandlar hon alltid ruvande hönor i förebyggande syfte.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 12 maj-08 kl 09:55 »
Bea vad behandlar hon med i förebyggande syfte? har varit lite inne på att behandla mina tre surhönor.
Är oxå rädd att mina ruvare ska dö för dem har inte rört maten sen dem började ruva för flera dagar sen, vattnat vet jag inte för det kan ju ha dunstat bort oxå i detta underbara sommarväder.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Marita42

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 12 maj-08 kl 11:38 »
Hejsan
Ja hon hadde fri tillgång på vatten. Jag har märkt att dom första 3 v i ruvningen går hönorna ifrån och äter dricker och sandbadar under nån timme mitt på dagen. Hon som dog var ute mitt på dagen och verkade hängig, men jag trodde att de var för att hennes kropp var i slutet av ruvningen och då ligger hon bara på äggen och väntar, så kroppen var ii sk viloläge.
Bra råd om löss de har jag inte kollat, men lite svårt nu.
Ska kolla min andra höna som har tagit över ruvningen, och tuppen.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #5 skrivet: 12 maj-08 kl 12:39 »
Hej!
Vad hemskt!

Ruvning är ju en process som ska ge liv, inte död  :'(

Kan höns dö av lusangrepp?
Kan någon berätta mer?

bea

« Svar #6 skrivet: 12 maj-08 kl 14:14 »
Hej igen...hon behandlar med etotal (finns på granngården och är egentligen till för jakt iller)
Jo jag tror att det är fler som drabbats av detta ....då hönan ligger still så länge och inte "puttsar" fjädrarna lika mycket som vanligt samt inte sandbadar mm så får ju lössen tillfälle att frodas rejält.
Om en höna är rejält lus angripen brukar man se att kammen tappar färg...pga att lössen sugit så mycket blod.
Men du skrev att det var andra hönan som dog!?
Har dom ruvat i samma rede?
Oavsett så hade jag nog sanerat redet och strött etotal i botten och även kollat hönorna noga gärna när dom suttit en timme eller två på pinnen för att sova.
För vissa lus typer bor i inredningen och kryper på hönorna på natten för att sedan krypa av när gryningen kommer.
Om du hittar några kryp,så hade jag laggt dom i någon form av burk för att antingen själv kunna leta på internett eller vända dig till sva eller din lokata veterinär för identifiering så att du vet exakt vad det är du har att göra med.
Men som sagt kolla dina kvarvarande hönor!!
Även om dom inte ruvar kan dom stryka med av rejäla lusangrepp.

Marita42

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 12 maj-08 kl 16:29 »
Hejsan
Ja kammen hadde tappat sin färg. Så jag måste kolla, Det kan ju ha varit de den andra  dog av också.
För de var ca 4-6 mån sedan, kan ju finnas kvar nån löss eller annat.

Tack för alla svar

amarantus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 maj-08 kl 18:54 »
Hejsan
Ja kammen hade tappat sin färg. Så jag måste kolla, Det kan ju ha varit de den andra  dog av också.
För de var ca 4-6 mån sedan, kan ju finnas kvar nån löss eller annat.

Tack för alla svar

Om färgen på kammen var blek så hade den nog blivit drabbad av étt stort lusangrepp och lite långvarigt så att den fick anemi :-\
Köp etotal och pudra alla om du ser minsta lilla kryp. Sen är det så att hönor som är svårt liggsjuka blir väldigt utmattade av att ligga lång tid så man bör ta bort allt de kan tänkas ligga att ruva i och ta upp dem och störa dem så att de till slut ger upp.

Ce

« Svar #9 skrivet: 12 maj-08 kl 23:32 »
Bara blek kam tyder väl ändå inte på löss (däremot kanske tillsammans med övriga iakttagelser)? Mina ruvhönor bleknar alltid om kammen medans de ruvar och jag har inte sett till några löss under de 5 år jag hittills kläckt fram kycklingar!

Har jag bara varit ouppmärksam som inte hittat löss eller brukar era hönor också tappa färg och lite styrsel i kammen under ruvning? Den liksom vissnar framåt slutet av ruvningen och blir inte helt röd och fin ingen förrän hon börjar värpa!

//CE
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Anso1971

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 12 maj-08 kl 23:40 »
Jag tror jag har läst någonstans (i en bok) att kammen bleknar under ruvning.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #11 skrivet: 12 maj-08 kl 23:51 »
Hönsen är alltid blekare under vinterruggningen och när de ruvar. När solljuset återvänder på vårkanten får de tillbaka sin klarröda färg samtidigt som det börjar kopuleras mer i hönsgården. Hormoner med i spelet alltså.
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Margit

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 maj-08 kl 00:23 »
En höna som inte lägger ägg har betydligt blekare kam  :)

Så under ruvning och kycklingtid när äggläggandet gör uppehåll så är kammen liten, skrumpen och blek.

En av mina ruvhönor låg troget i redet i höstas, men hon låg och blinkade med ögonen och till slut hö´ll hon dem helt stängda  :o när jag kollade noga så sprang det lus i ansiktet på henne  >:(. Behandlade med Frontline i nacke och gump, redan efter någon timme hade hon piggnat till.

Jätteviktigt att kolla ohyra på ruvhönor då de inte själva kan hålla lusen i schack då.

Tuve

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 13 maj-08 kl 07:30 »
Oj, vad mycket man lär sig på den här sidan!
Jag har inte haft sådana problem, men bra att veta inför framtiden.

amarantus

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 maj-08 kl 10:44 »
Ja kammen bleknar något under ruvning men nog KAN det bero på anemi om de fått ett stort lusangepp.
Vet att vi tog emot en höna på kliniken med det men vi kan ju inte veta vad denna höna har el inte har det var ett förslag :) från mig då jag sett det.
Sen bleknar inte mina svarthöns så därför har jag inte sett det själv.

Då är ju allt normalt då!

Marita42

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 13 maj-08 kl 14:09 »
Tack för alla svar
Men idag är det en svår dag , min andra och sista höna låg död nu på morgonen och jag kollade henne regält och hon var fullav små små lus eleer annan ohyra mest på fjädrana.
Så jag skrev in till sjukdomar (på denna sidamen under annan grupp) och frågade vad jag ska göra. Läst massor på internet, så vad jag tror så är de Fjäderätare. Jag har lagt ut wellpapp för att kolla.
Men har ni nån ide vad jag ska göra med min stackars tupp (han är helt själv) går bara omkring och gal.
Jag vill inte köpa nya höns om de är fullt med löss, vill inte lämmna bort honom om han är full med löss.
Måste jag avliva honom!!!
Äggen som bägge låg på har jag lagt på ett säkert ställe "tyckte jag i morse i alla fall" i min bh, jättesmart :D
nu kliar de överallt och små kryp kilar over armarna.
Men i morse tänkte de är bara över dagen,( grannen har en äggkläcnings maskin) plus att de är bara ett par dagar kvar
« Senast ändrad: 13 maj-08 kl 14:20 av Marita42 »

Margit

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 maj-08 kl 15:58 »
Tack för alla svar
Men idag är det en svår dag , min andra och sista höna låg död nu på morgonen och jag kollade henne regält och hon var fullav små små lus eleer annan ohyra mest på fjädrana.
Så jag skrev in till sjukdomar (på denna sidamen under annan grupp) och frågade vad jag ska göra. Läst massor på internet, så vad jag tror så är de Fjäderätare. Jag har lagt ut wellpapp för att kolla.
Men har ni nån ide vad jag ska göra med min stackars tupp (han är helt själv) går bara omkring och gal.
Jag vill inte köpa nya höns om de är fullt med löss, vill inte lämmna bort honom om han är full med löss.
Måste jag avliva honom!!!
Äggen som bägge låg på har jag lagt på ett säkert ställe "tyckte jag i morse i alla fall" i min bh, jättesmart :D
nu kliar de överallt och små kryp kilar over armarna.
Men i morse tänkte de är bara över dagen,( grannen har en äggkläcnings maskin) plus att de är bara ett par dagar kvar

Behandla tuppstackaren mot lus...och köp ett par nya brudar till honom, tycker jag. Jag själv använde Frontline med mycket gott resultat, det tar många sorters parasiter/ohyra. Dyrt är det visserligen  :-\.

bea

« Svar #17 skrivet: 15 maj-08 kl 14:51 »
Vad jag har hört så är fjäderätande löss ganska ovanligt.....jag hade nog försökt att få en vet att identifiera krypen så att du är säker på hur du ska behandla!!
Behandla tuppen och om du har möjlighet så flytta honnom!
Lycka till

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 15 maj-08 kl 23:32 »
Hönskvalster suger blod och kan döda ruvande höns.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=41399.msg329997#msg329997

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Marita42

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 16 maj-08 kl 09:12 »
Hejsan
Det var nog som ni föreslog nån form av lusangrepp. Jag kollade en fjäder just där dom hadde legat och ruvar den var full av små oranga krypane ohyra. Jag kunde inte tänka mej att jag hadde så mycket eller någon alls för den delen innan ni föreslog det.
Det gått ett par dagar. Dom 6 ägg som bägge låg på fanns de inget liv i (la dom i kläcningsmaskin). Vi körde med högtryck i hela höns huset, pudra Etotal på utsatta ställen, pudra Etotal på tuppen och i dag ska jag köpa hönor till tuppen.

Marita

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser