Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lie  (läst 19812 gånger)

Beatrix

• VonWegen
Lie
« skrivet: 09 maj-08 kl 13:16 »
Hej,
Jag vill så gärna lära mig slå med lien. Vem kan ge mig råd till början? Om jag köpa en lie, finns det några
synpunkter man ska ta hänsyn till?

Tack så mycket

Beatrix
Bara dödar fiskar flyttar med strömmen

Filip Skräplund

SV: Lie
« Svar #1 skrivet: 09 maj-08 kl 13:45 »
Utan slipsten blir det inte roligt. Resten är bara träning. Och bryna ofta.
En vanlig standardlie med stålskaft duger åt de flesta.
Kolla järnhandeln, Granngården och liknande.
« Senast ändrad: 09 maj-08 kl 15:20 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Acleja

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 09 maj-08 kl 14:55 »
Jag tycker en lie med träorv i rätt längd är skönast att slå med. Vet inte om de finns att köpa i affärer - men du hittar dem kanske på någon gammal gårdsauktion. Kanske finns det någon gammal bondgubbe i närheten du kan fråga hur man gör? Eller så finns det kanske någon hembygdsförening där du bor? Det blir rätt stor skillnad på resultatet om man gör det rätt eller inte.  :P

Acleja

Vurre

« Svar #3 skrivet: 10 maj-08 kl 21:10 »
Naturskyddsföreningen brukar slå vissa marker och vid de tillfällena får man ofta bra hjälp med teknik och kan säkert få prova liar.

Om du inte är med i naturskyddsföreningen så tycker jag att du ska gå med. Jag köpte min lie via dem och lärde mig hur jag skulle vinkla bladet, bryna etc och ine minst slagtekniken.
snus? vad är priset på en pris?

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 maj-08 kl 20:01 »
<- Slår med lie! :)

Jag lär gärna ut grunderna om det är så.

/Neiklot, som finns i Blekinge.

Ps. Metallskaft är lättast att få tag på men man får färre (eller mindre?) blåsor med ett träskaft.
Att slipa ett lieblad är lite annorlunda från att slipa en kniv men är lätt att lära själv. (Man vill helt enkelt inte slå med en slö lie). Och som Filip sa: Bryna ofta!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 maj-08 kl 21:45 »
Mera tips från läktaren. Det är skönt att slå riktigt tidigt på morgonen innan det blir så mördande hett. Dessutom gör daggen det lite lättare. Sedan när det blir för varmt går man in och duschar. Man behöver inte elda, det behövs inget varmvatten.

Numera har vi slåttermaskin till höet och utan kaniner blir det väl inget slaget alls med lie i år.

Rödjan

« Svar #6 skrivet: 18 maj-08 kl 14:03 »
Och så skall lien jordläggas ordentligt, har jag förstått. Tips?
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

guba

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 maj-08 kl 17:49 »
Och så skall lien jordläggas ordentligt, har jag förstått. Tips?
När du står i den ställning som du har när du liar skall du ha en knapp centimeter mellan liens skär och golvet när lien vilar mot detsamma.
Enklast är att sätta lien i ett skruvstäd och med en stor skiftnyckel eller en rörtång vrida lien tills du uppnått ett resultat du känner dig nöjd med.
Sen går allt så mycket lättare.

Kan förresten berätta om mina erfarenheter av liar. Har försökt att "slå" under hela mitt liv med taskig framgång. Har använt de där röda metallorven som står till buds. Själv är jag 191 cm i strumplästen vilket gör att dessa orv är alldeles för korta för min lekamen.
Vad göra då, jo jag tog 2 orv och sågade av dem, det ena kapade jag 18 cm högre upp än det andra, svetsade ihop dessa och vips så kunde jag slå som om jag aldrig gjort annat, längden var viktigare än jag trott, funkade inte att kröka rygg och knän.

Med denna erfarenhet så köpte jag för 2 år sedan ett träorv från Hamre, ett långt orv som lligger an utanpå vänsterarmen, oj vad kul det är att lia nuförtiden. Inte blir det jobbigt heller trots att jag gått flera timmar.

Bättre sent än att aldrig upptäcka en sådan sak.

Neiklot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 maj-08 kl 13:04 »

Kan förresten berätta om mina erfarenheter av liar. Har försökt att "slå" under hela mitt liv med taskig framgång. Har använt de där röda metallorven som står till buds. Själv är jag 191 cm i strumplästen vilket gör att dessa orv är alldeles för korta för min lekamen.
Vad göra då, jo jag tog 2 orv och sågade av dem, det ena kapade jag 18 cm högre upp än det andra, svetsade ihop dessa och vips så kunde jag slå som om jag aldrig gjort annat, längden var viktigare än jag trott, funkade inte att kröka rygg och knän.

Jag är huvet kortare än Guba (173) och dom "röda orven" är förkorta även för mig!

guba

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 maj-08 kl 22:28 »
Jag är huvet kortare än Guba (173) och dom "röda orven" är förkorta även för mig!
Lustigt det där, har fått erfara att det finns två olika längder på de där "röda orven" men i butik finns endast det korta tillbuds.

Jag menar, medellängden blir ju inte kortare ::)

Humle

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 21 maj-08 kl 18:45 »
I senaste numret av tidningen Åter finns en artikel om just detta!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

teknobonden

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 23 maj-08 kl 23:57 »
får man tak i lie fra Hamre her i Sverige, eller må jeg til Norge å kjøpe (eller egen import)?.

Neiklot: jeg skulle gjærne ha sett på den orva du har. Jeg har slått en del med morfars håndlaga orv, men det er mange år siden. hadde vært interessant å jamføre den du har mot det jeg husker fra morfars gamle orv.

jeg er også i blekinge.

Beatrix

• VonWegen
« Svar #12 skrivet: 30 maj-08 kl 21:34 »

Nu var det daggs att börjar. Jag fick hjälp av en bondekvinna som var extra talamodigt. Resultatet var inte så dåligt för första gången. Jag hade en lie med träskaft, som jag tycker var jätte bra.
Tack ska ni alla har för era tipps

Beatrix
Bara dödar fiskar flyttar med strömmen

Attis

• -
« Svar #13 skrivet: 31 maj-08 kl 19:27 »
<- Slår med lie! :)

Jag lär gärna ut grunderna om det är så.

/Neiklot, som finns i Blekinge.

Bra!
Då kommer jag förhoppningsvis på besök i sommar då :)
/Attis

Dandelia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 jun-08 kl 01:12 »
Hm, själv har jag en lie, modell pytteliten handlie, som jag använder att slå gräs till kaninerna med. Dessvärre gav jag mej på en för kort tuva igår och fick ett otäckt jack i handen. Jag har för vana att bunta ihop gräset i ena handen och skära med den andra och då går det som det gick... :-\ Har slagit med stor lie oxå men då högg jag nästan av både mina ben och ena kattans huvud. Lie är nog inte för alla, tyvärr! Men bra motion var det och kul förstås!

/Dandelia

Humle

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 08 jun-08 kl 10:15 »
Dandelia ja slå med lie i närheten av andra människor eller djur kräver viss eftertänksamhet. Men om du är ensam så är det en bedrift att hugga sig själv med en stor lie  :o.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dandelia

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 08 jun-08 kl 12:44 »
Då...kan jag känna mej extra duktig :P

myckne

« Svar #17 skrivet: 05 sep-08 kl 15:42 »
Hamre har långa traditioner när det gäller att smi liar, och saluför de kanske bästa orven!
Hamresläkten har varit smeder i många generationer, och när Roald Amundsen gjorde skepp i ordning för sina ishavsfärder, då kallade han in Hamre -smeder för uppgiften att smi skeppens beslag, spik m.m.
Var man en duktig lie-smed, ja då kunde man smi nästan vilka svåra saker som helst.
Hamres "fabrik" ligger i Etne på Norska Vestlandet. Ring Eniro utland, prata med Hamre för närmaste återförsäljare i Sverige.

Margit

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 05 sep-08 kl 15:45 »
Jag fick tips om att man skulle stå med vänsterbenet framför det högra - faktum är att det gick bättre att slå så, men inte bra.

Björkåsen

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 22 jan-10 kl 10:20 »
Om jag har förstått saken rätt så ska man på lien ha någonting som samlar ihop stråna när man skördar spannmål med nämnda redskap. Liesegel och mejbåge är två ord som jag stött på. Det kan vara antingen i form av en träskiva eller ett uppspänt tygstycke, tror jag. Har någon något klokt att säga om detta: om hur en sådan sak ska sitta och vara utformad, och om vilken tekniken man ska ha när man använder den? Kanske någon har en bild att ladda upp?

Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser