Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pfaff lädersymaskinsnål?  (läst 4458 gånger)

ninjan

• Alvens
Pfaff lädersymaskinsnål?
« skrivet: 06 maj-08 kl 10:57 »
Jag har en gammal Pfaff som jag tänkte börja använda, men jag undrar vilken storlek jag ska ha på nålen, vilken längd alltså?

Tar tacksamt emot tipps om hur jag ska använda denna gammla maskin på bästa sätt oxå!  :)
Hon och jag kommer inte riktigt överens som det är nu  ::)
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

Valfrudner

• Spec.intr;Hantverk, kulturhistoria, folkmusik m.m.
    • Norge
    • "Min egen kulturhistoriska bild-blogg"
SV: Pfaff lädersymaskinsnål?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-08 kl 13:51 »
Hej!

Nålens längd är alltid densamma. Grovleken kan däremot skilja (runt 90-120) beroende lite på hur kraftigt skinn/läder du har tänkt sy i... ACG Nyström och Indukta är två företag i Borås som bl.a. säljer nålar och reservdelar till industrisymaskiner.

Om din maskin stått väldigt länge kan det nog vara bra att kolla över alla rörliga delar.
Ta bort allt damm och ev. rost. Använd gärna tryckluft. Smörj upp allt noga. Fyll oljetråget om det finns ett sådant. Lättflytande olja går att finna hos lantmanna. (Billigare än att beställa specialolja).

Antar att instruktionsboken inte finns kvar? Hör av dig om det är något speciellt du funderar över.
Är själv bl.a. utbildad inom skinnkonfektionssömnad, med god vana av dylika maskiner.

Bor också nära Jämtland  som jag besöker lite titt som tätt... (såg att du bor där)

Mvh/ Patrik

Skaparglädjen är den enda sanna glädjen...

ninjan

• Alvens
« Svar #2 skrivet: 06 maj-08 kl 14:14 »
va skoj att hitta nån som finns "i närheten"  :)

Instruktionsboken lyser med sin frånvaro, och jag är bara en envis gröngöling, som igentligen inte har en aning om vad jag pysslar med, känns det som när jag sätter mig framför denna läskiga maskin  ;)

Men när jag har letat nål, så har jag hittat flera längdre, som jag förstått det, och den jag har är för kort. Har jag fått för mig iaf, eftersom den inte fångar upp undertråden. Vet inte alls vad det är för nål, eftersom den satt i maskinen då jag köpte den. tidigare ägare hade aldrig använt den själva, så dom är inte heller till någon hjälp.

Jag vill kunna sy i tjockt läder, eftersom jag tycker om att sy hundhalsband, och även en del jaktprylar, och lite häst saker. Jag får sy allt för hand just nu, och börjar få lite kramp i rygg och axlar, så det är inte lika kul längre. Därav maskinen införskaffades.. för ett halvår sen nu.. men hon vill som sagt inte riktigt vara me, jag har skruvat och donat med henne flera gånger., men vet ju inte vad jag håller på med  ::)
Hon ser iaf välsmord ut.

Känner heller ingen som vet..

Men vad för nål är det då jag ska använda? Vad heter den?

Att få svar av dig, va ju som att ha fångat stor fisken!  :)
www.alvens.se

Valfrudner

• Spec.intr;Hantverk, kulturhistoria, folkmusik m.m.
    • Norge
    • "Min egen kulturhistoriska bild-blogg"
« Svar #3 skrivet: 06 maj-08 kl 14:52 »
Jag kan skicka en nål till dig, så du kan testa. Fast jag har dem tyvärr inte tillgängliga där jag befinner mig just nu. Kan ev. skicka någon kopia ur min instruktionsbok också, fast det är inte samma märke.
Kanske det går att hitta på internet, "Pfaff" ?

Beroende på vart du bor i Jämtland så finns det ju några skinnhantverkare där, som du säkert kan få tips av om du har bråttom. Tex."My Moose" i Stugun (bakanför hembygdsgården) -syr kläder i älgskinn. I Järpen finns ju också Lundhags. Nedanför bussterminalen i Östersund, längs Prästgatan, finns ett skomakeri där de inte enbart utför lagningar. Vet att de förut hade ett ganska brett sortiment med verktyg och tillbehör där... Fast det är visst en ny ägare där numera.

Är det kanske en skomakarmaskin du har?

« Senast ändrad: 06 maj-08 kl 15:00 av Valfrudner »
Skaparglädjen är den enda sanna glädjen...

ninjan

• Alvens
« Svar #4 skrivet: 06 maj-08 kl 14:59 »
Jätte glad för din hjälpsamhet!!

Skickar dig ett PM
www.alvens.se

AcH

« Svar #5 skrivet: 06 jun-08 kl 23:32 »
Mitt tips om du inte vet vilken nål du ska ha: Ring ACG Nyström och berätta vilken maskin du har (det brukar sitta en plåtbricka på maskinen med en massa nummer). Ange dessa nummer så får du hjälp med vilken nål som passar.

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 06 dec-08 kl 18:11 »
Hej på er
Jo jag får inflika att det finns olika längder på nålar för olika maskiner.
Beroende på om det är en skinnsymaskin eller skomakarmaskin.
Jag kan byta underrede/eller vad de nu kallas till min
och får då byta längden på nålen.
(tyckte de va krånglit så jag köpte en maskin till)
Hoppas du fått till de och att de funkar bra.

Jo de om att fråga firmorna de funkar nog bra om du vet vilken nål du behöver.
Men dom flesta har nyare maskiner som går via tryckluft.
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 4 användare
KajsaAnka, Nataks, RickardR, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser