Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råttor i hönshuset...  (läst 4977 gånger)

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
Råttor i hönshuset...
« skrivet: 06 maj-08 kl 05:59 »
Vet inte vad jag ska göra

Dödar mina vaktlar. Rör inte hönsen ännu men snart blir det kycklingar o jag är rädd att dom tar dom
Men äter ur maten inne i hös hönsen i bingen grrrrr

dom invaderar oss!!!!

har byggt nytt till vaktlarna för att kunna ha dom ute i en bur jämte hönsen
Men i två dagar nu har dom tagit 4 vaktlar bitit av huvuden o slamsat halsen

Hur ska jag göra?

Kramis ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Råttor i hönshuset...
« Svar #1 skrivet: 06 maj-08 kl 07:36 »
Lämna inte maten framme över natten. Låt inte skräp ligga framme. Skaffa råttfällor och råttgift. Tillkalla Anticimex om det inte räcker.

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #2 skrivet: 06 maj-08 kl 08:26 »
det ligger en kvarn lite längre bort från oss antagligen där dom kommer ifrån

hmm Anticimex  kommer dom ut till landet oxå?

vad ska man säga till dem?

Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

johe71

« Svar #3 skrivet: 06 maj-08 kl 09:22 »
hmm Anticimex  kommer dom ut till landet oxå?

en granne till mig hade problem med jordgetingar, anticimex kom och "tog hand" om problemet

och det blev inte speciellt dyrt heller eftersom de Anticimex Skadedjursförsäkring ingick i deras villaförsäkring.. så det kan vara värt att kolla upp försäkringen

vad ska man säga till dem?

"råttor! hjälp;D

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 06 maj-08 kl 09:36 »
Ring till anticimex!!
Dom är jättebra på att bekämpa skadedjur.

Maria
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #5 skrivet: 07 maj-08 kl 15:03 »
Hu så hemskt! >:(
Jag får knottror på hela kroppen bara jag tänker på råttor i hönshuset. I höstas hade jag samma problem, en råtta tog död på flera kullar kycklingar i diverse storlekar. Droppen var nådd när jag glömde att stänga för hönsluckan och var borta en timme efter mörkret kom. När jag skulle stänga till var samtliga 6 kvarvarande ganska stora kycklingar borta. Dessa hittade jag ute helt sönderbitna, två vid liv men omöjliga att rädda. Då blev det råttgift i gångarna. Fick tips av en äldre man att betesfällor och så vidare inte fungerar så bra på råttor. De är för smarta att gå på sådana fällor. Vet man var råtthålen är strö istället löst råttgift där, de är så renliga att de inte kan låta bli att tvätta sig och får då i sig gift så de dör. (Tar tyvärr ett par dagar)
Är vanligtvis helt emot gift och dyligt men när 20-25 kycklingar gått åt och de sista ett par dagar innan de skulle flytta till sina köpare så fick det vara nog. De ger sig tyvärr aldrig har de hittat ett dukat matfat så......... När kycklingarna är döda ger de sig på de stora hönsen, en höna blev biten hos mig. Fick en stor böld som jag inte fick bukt med.

Vill man inte själv laborera med gift borde väl anticimex rycka ut tycker jag. Ring och fråga!
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

chili

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 07 maj-08 kl 22:27 »
När man får råttor i sin villa eller motsvarande så ringer man sitt försäkringsbolag. De hänvisar till Anticimex eller det annat företag som försäkringsbolaget har avtal med. Anticimex eller motsvarande kommer då ut och placerar ut de fällor/gifter som de tycker är lämpliga.

Jag har Trygg-Hansa och hos dem är denna service gratis, men man ska alltså börja med att ringa försäkringsbolaget, inte direkt till Anticimex för att det ska bli gratis.

Detta gällde som sagt skadedjur i bostadshus, men det borde gälla på samma sätt eftersom hönshuset är försäkrat i samma försäkring...
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Sally

« Svar #7 skrivet: 08 maj-08 kl 11:51 »
Hej! Jag har också fått besök av råttor i dagarna. Jag anlade en damm och 4 dagar efter sjunker vattnet kraftigt. Det visar sig att det är en råtta (jag vet eftersom den satt i hålet och vinkade till mig!). Jag fick tips om att lägga gift i gångarna och det gjorde jag igår. Jag la dock en sten över en av dem och täckte de andra med saker så att inte andra djur skulle komma i kontakt med giftet. Jag doppade också några korvbitar i giftet och petade ner...Får se om det hjälper. Jag gillar inte heller gift, men som du  skriver så kommer kycklingar snart...Återkommer med resultatet.

Sally
Går det...så går det!

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #8 skrivet: 08 maj-08 kl 12:42 »
Glömde att poängtera det, mycket viktigt att hindra andra djur, tex de egna hönsen att komma åt giftet i gångarna och att helst kunna stänga alla gångar man hittar. Jag satte igen gångarna med först gift som sagt, sedan en kraftig giliotin råttfälla med öppningen mot hålet. Ovanpå det hela ställde jag en tät blommurna med en tung sten på. Varje dag vitjade jag med fasa min fälla för att se om fulingen satt fast men så dum var den inte tyvärr, eller tack och lov..... Vet inte riktigt hur jag skulle få bort den  :-X, troligen skulle jag ha grävt ner fällan och allt ihop.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 15 maj-08 kl 17:11 »
Granngården har små och stora trekantiga svarta burkar som är förladdade med gift där inga andra djur än råtta tar sig in. Vi har haft sådana i ca fem år och inget annat djur har kommit till skada. Jag var mycket emot gift, men insåg att det var alldeles nödvändigt för att freda sig och sitt.

Hoppas slippa för alltid.....
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #10 skrivet: 15 maj-08 kl 17:30 »
Jag undrar vilka andra skade djur antisimex skulle kunna hjälpa till med.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 16 sep-12 kl 20:56 »
Jättekonstigt!!
När alla vet att fjäderfär lockar till sig råttor!!
Gör en god gryta av fåglarna innan råttorna tar dom.
Sedan kan ni starta en minkfarm eller kanske föda upp råttor till ormägare?
Troll...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

JBF

• Småland
« Svar #12 skrivet: 16 sep-12 kl 20:56 »
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser