Höken är förvisso en stor rovfågel med ett vingspann på 95-130 cm, men tänker man bara vingspann så är det 1-0 till höken...

Tag en vanlig linjal 30 cm lång och håll upp den framför dig. Tänk dig nu ett utrymme smalt som linjalen. Det tar sig höken med lätthet igenom - dessutom flygandes! I flykten kan den hålla ena vingen upp medan den fortfarande håller den andra utsträckt. Blir det rikigt trångt så kan den dessutom vinkla upp båda vingarna på ryggen! Den är otroligt smidig att gira och ta sig fram bland grenverken, så det är faktiskt svårt att tro om man själv inte sett det. Stjärten fungerar som ett roder, och i kombination med utformningen på vingarna kan den manövrera blixtsnabbt.
Är det inte tillräckligt smalt mellan reglarna så kan den lätt "droppa" ned och luncha lite. Jag skulle inte ens lämna minsta lilla glipa i taknätet. För hittar den in, vare sig den av misstag ramlar in eller tar sig in på annat sätt, så kommer den inte ut igen. Jag tror inte hönorna skulle uppskatta höken som objuden matgäst eftersom det är hönorna själva som står på menyn.

Ett tips är Högbergas polyetennät för inhägnader som du sedan syr ihop längder av och använder som taknät. De har även nät avsett som taknät, men jag vet inte hur det nätet fungerar. Hos mig skulle det inte gå på vintern för då skulle snön ta med sig nätet ganska snabbt, eftersom maskorna är hälften så stora och tråden tunnare. Jag måste ändå skaka av snön efter snöfall, men det byggs iallafall inte på lika mycket som det hade gjort med ett nät med mindre maskor.