Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hus annonser/besiktning/sotare  (läst 3959 gånger)

Vilse

• Gäst
hus annonser/besiktning/sotare
« skrivet: 03 maj-08 kl 10:11 »
Blir lite konfunderad över de hus annonser jag ser.
Att alla hussäljare har friskrivningsklausul det förstår man ju för annars skulle dom ju få den nye husägaren på halsen varje gång det går en propp :)
Men varför skriver dom att det finns vedspis- inte använd på länge bör inspekteras/sotas?
Ska man ta för givet att dom inte använt vedspisen på länge för att dom inte bryr sej om vedspis eller den helt enkelt inte upfyller de krav som finns eller att nått är trasigt?
Annars hade man väl sotat vedspisen innan man sätter ut annons?
Som säljare så vill man väl göra huset mera attraktivt och lättare att sälja eller är det att dölja at man helt enkelt inte får använda vedspisen?

Om det finns typ 5 spekulanter går alla 5 och köper en 10.000 kronors besiktning innan dom lägger bud?
och skickar dit sotaren för en inspektion??
isåfall måste ju besiktningsfirmorna/sotare gnugga sina händer?
måste inte kommunens sotare svara när man frågar om när dom varit där sist och att skorstenen inte är utdömd vid det tillfället?
eller går man så nära man kan mot att skriva under och ber säljaren att hålla huset tils man besiktigat det och när man vet att t man är den enda som gör en besiktning?
Kan man få en mäklare till bekräfta att man är den som lagt högsta bud med reservationen att huset går genom en besiktning?
Vill ju inte betala en besiktning om det finns flera intresseneter och man riskerar at bli överbjuden!
ringa besiktningsman och att man kan backa ur om besiktningsprotokollet ser för ruskigt ut?
För mej så känns det lite som att köpa en bil som inte är besiktigad och inte blivit servad på länge.

Sia

• Dalarna
SV: hus annonser/besiktning/sotare
« Svar #1 skrivet: 03 maj-08 kl 10:41 »
VI har inte besiktat huset förrens vi har så gott som köpt det, det är ju bortkastat att besikta ett hus som man sen inte vinner budgivningen på. Man har ju rätt att ångra sig fram tills att besiktningen är gjord.

Jag gissar att förmodligen så har dom inte brytt sig om vedspisen, och det kostar tid/ork/pengar att sota en spis som man sen inte andvänder=onödigt.
Även om man kan sota spisen inför försäljning så får man inte mer betalt för huset för det, och skulle man sen inte få huset sålt iallafall så var det ju i onödan.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Vilse

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 maj-08 kl 11:19 »
det betyder att ni la ett bud och med ett tillägg om att OM huset går igenom besiktning?

jag frågar min mäklare om det är många intresenter och budgivning kunde hända och om jag kan få en hint om jag ska ta dit en besiktningsman,,han svarar inte alls på detta,,
måste alltså lägga ett skriftligt bud med en friskrivning av budet ifall besiktningen skiter sej?
sen avakta och se om budet är högt nog att accepteras?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 maj-08 kl 11:23 »
Eftersom det skulle vara så opraktiskt om alla som är intresserade av ett hus skulle släpa dit varsin besiktningsman är det vanligt att man gör budgivningen före besiktningen men med förbehåll för vad besiktningen kan tänkas uppdaga. Skulle det visa sig att huset har stora fel kan köparen då antingen hoppa av köpet, eller så gör man en justering på priset.

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 03 maj-08 kl 22:55 »
Men varför skriver dom att det finns vedspis- inte använd på länge bör inspekteras/sotas?
Ska man ta för givet att dom inte använt vedspisen på länge för att dom inte bryr sej om vedspis eller den helt enkelt inte upfyller de krav som finns eller att nått är trasigt?
Annars hade man väl sotat vedspisen innan man sätter ut annons?
Som säljare så vill man väl göra huset mera attraktivt och lättare att sälja eller är det att dölja at man helt enkelt inte får använda vedspisen?
Du skall få lite olika anledningar varför det står att spisen inte är använd på länge.

1. Sommarstuga, man eldar någon gång ibland och vill inte betala för sotning. (snål)
2. Åretruntbostad, man har vedspis som man använder någon gång men vill inte betala för sotning. (snål)
3. Åretruntbostad, man har vedspis och använder den aldrig.
4. Åretruntbostad där man eldar ofta men är för snål för att betala för sotningen. (supersnål)

Så fort du anmäler att du eller säljaren vill ha sotning så måste den besiktigast först. Med 99% säkerhet kommer den inte att klara den besiktingen. Men det är igentligen inget problem utan frågan är hur mycket du måste göra för att få den godkänd. Vissa saker är dyra. Andra saker kan man klara själv om man är lite händig.

Vilse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 maj-08 kl 23:04 »
Tack för hjälp! :)
När man kontaktar sotarmästare i kommunen måste dom inte svara på när det sotats sist och status?
jag har mailat flera gånger och lokal kommunalanställd har försökt hjälpa mej men sotaren nås inte via sin gsm,answering machine-lämna meddelande, och svarar inte alls på mail!

Jag kan sota själv och har till och med satt in en braskasett i min nuvarande öppna spis och fått godkänt av kommunensbyggare, begärde bygglov, och sotare har varit här och gett mej tummen upp,,lite själv skryt ,,men stolt :)

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 03 maj-08 kl 23:28 »
Tack för hjälp! :)
När man kontaktar sotarmästare i kommunen måste dom inte svara på när det sotats sist och status?
jag har mailat flera gånger och lokal kommunalanställd har försökt hjälpa mej men sotaren nås inte via sin gsm,answering machine-lämna meddelande, och svarar inte alls på mail!

Jag kan sota själv och har till och med satt in en braskasett i min nuvarande öppna spis och fått godkänt av kommunensbyggare, begärde bygglov, och sotare har varit här och gett mej tummen upp,,lite själv skryt ,,men stolt :)

Så fort man säger upp kontraktet så blir det en nybesiktning om man vill ha igen den igen.
Tänker du sota själv så måste du ha gått en kurs. Sedan måste besiktning utföras innan du får börja elda.

Vilse

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 maj-08 kl 23:47 »
vet att det är annorlunda i sverige när det gäller om man får sota eller inte.
säjer bara en sak, så mycket jag har lärt mej här nere!
här var det bara kommunens bygginspektör som inspeketarde att jag satt in braskasseten rätt och sotaren kollade och gav mej ok,,sen får jag sota själv om jag vill och det vill jag ju för det är min enda värmekälla och det ska vara tipp topp!
kan inte tänka mej att leva utan vedspis nu, helst en i köket så man kan ha soppa på hela tiden, storkok.

Jag hade hoppats att kommunens sotare i sverige åtmindstonde kunde säja när han varit där sist och att konfirmera att den inte var utdömd då.
Typ om han säjer at han var där 2000 och at det var ok då,,då är ju det en ledning,,men säjer han att han var där 1985 eller att han tilloch med dömt ut den då är det ju liksom lite skillnad.
(vill att han åtmindstonde kunde ge mej ett svar på mail och telefon meddelanden)

man kan ju alltid kolla med en bil när den var besiktigad sist så varför inte en skorsten?
har jag total fel när jag vill ha bakgrundsinfo av sotaren innan jag beställer total hus besiktning och ny inspektion skorstenen?

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 04 maj-08 kl 11:40 »
Ett finare sätt att skriva på. Än att skriva rent ut att skorstenen inte längre är godkänd och att den inte kommer att klara besiktningen ;)

Man vill få det att låta som att det bara är att beställa sotning och så är allt frid och fröjd.
Men man har samtidigt skrivit att den bör inspekteras. Vilket man kommer att hänvisas till när du sedan klagar.

Bängt Sänd hade massa roliga uttryck som jag har lagt på minnet.

Ett tips var när man skulle sälja bilen.
Då kan du skriva i annonsen

Ett nytt däck runt om. (betyder att det finns 25% av mönstret kvar på alla däck.)
Men det kan misstolkas till att det är nya däck runt om  och att man bara råkat formulera texten i annonsen fel. ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 maj-08 kl 11:54 »
Vår öppna spis hade eldningsförbud när vi köpte det här huset, men det var bara att beställa besiktning så gick det för sig att elda igen. Inte för att vi har haft någon större nytta av den, vi har eldat kanske två gånger.

Vilse

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 maj-08 kl 20:07 »
vedspis är mera viktig i mit liv än internet :) :) :)

alltid ha soppa eller långkok  på i köket i stor kastrull.
och vedvärmen den goa istället för att alltid lita på el element.

hasteus

« Svar #11 skrivet: 05 maj-08 kl 13:30 »

När det gäller besiktningar så måste du göra en "själv", du kan inte hänvisa till brister i en besiktning gjord för någon annans räkning, dvs säljaren. dennes besiktning är kanske vägledande för ditt anbud men "gäller" inte för dig i en tvist.

Vilse

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 maj-08 kl 20:14 »
min plan är att:
1) när var skorsten sotad sist o status då (vägledning till om fortsatt intresse)
2) hitta en rörmokare för kotsnadsförslag till att åtgärda ett fel beskrivet av säljaren
3) lägga bud med klausul om beroende på vad RIKTIG besiktningsman hittar

jag vill ju liksom lägga ett bud men svårt at få tillstånd punkt nummer ett o två

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 11 maj-08 kl 19:27 »
...glöm inte heller att vända på fler stenar när du kollar upp huset!
-Elen; är allt OK? Köper du ett hus där tidigare ägare kopplat bort sej från nätet (om det stått tomt en längre tid), måste alla elinstallationer i huset besiktigas och godkännas innan huset får anslutas till elnätet igen..kosta pengar! Och även om strömmen är påkopplad, är allt som det ska vara, eller är det klantigt gjorda dragningar av någon snål hemmafixare, alternativt installationer från hedenhös?
-Avloppet (jag utgår från att du tänker bosätta dej i böleskogen där det inte finns kommunalt VA); ring till slamtömningsentreprenören och kolla så allt är bra, finns anmärkningar på anläggningen, är brunnen/tanken tömd som den ska, behöver septiktanken tömmas onormalt ofta osv? Finns anmärkningar hos Miljö och Hälsa på kommunen?

Jag har själv inte haft några problem med att få information från sotningsdistriktet nu när jag själv är inne i husspekulantsvängen, eftersom dom åtminstone härikring sköter både sotning och provtryckning har jag kunnat få veta läget vad gäller båda sakerna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

stjärnfors230

« Svar #14 skrivet: 11 maj-08 kl 22:26 »
Har för mig att man får automatiskt eldningsförbud om man inte eldat/sotat under en viss tid. Ny besiktning/godkännande måste till för t ex brandförsäkringen skall gälla.

Vilse

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 maj-08 kl 00:10 »
aerligt talat ju fler husannonser jag laeser detso mera konfunderad blir jag,,

eventuella spekulanter maaste bekosta och ombesoerja att skorstenen blir sotad o godkaend och sen goera riktig husbesiktning,,och om skorstenen och husbesiktningen inte haaller,,daa har spekulanten slaengt pengarna i sjoen!!!

det aer som att titta pa obesiktigade bilar!!! det goer man ju inte!

att saeljaren vill ha friskrivningsklausul det foerstaar man ju men att saelja naatt man inte ens kan ge det mest vaesentliga info om tycker jag aer daaligt.

poengtera att jag tar dit en sotare och han sotar och besiktigar och saejer utdoemt, daa aer det mina pengar som ryker!
jag har daa besiktigat naagot som aegs av naagon annan!

poengtera att sotaren sotar  och det blir ett ok,, saa kommer riktiga husbesitningen och hittar naatt dunderfel,,daa har jag kastat baade sotningskostnad och besiktningskotsnad i sjoen!!
10-12.000 kronor!!!

om naagon redan varit daer och besiktigat och backat ur,,daa aer det flera som gaar paa den niten!?

tacksam foer alla raad o tips ni ger!  :)

*paa jobbet utan aa ae och oe*

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 maj-08 kl 06:30 »
Enligt lagen är en husköpare skyldig att noga granska det han köper. Det är bara fel som inte går att upptäcka vid en noggrann besiktning och som köparen inte har anledning att förvänta sig som säljaren är ansvarig för. Kostnaden för besiktning behöver inte vara pengar i sjön om man slipper köpa en kalkon som kostar en förmögenhet att reparera.

Ett annat alternativ är att utgå ifrån att allt är dåligt och trasigt och sätta priset därefter. Dvs istället för att besiktiga skorstenen räknar man från början med att den inte går att använda. Skulle det sedan visa sig att det inte är något fel på skorstenen så är det ju bara desto bättre.

Tillägg: raksmorgas är mer lättläst än raeksmoergaas.
« Senast ändrad: 12 maj-08 kl 06:32 av Ulric »

Vilse

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 maj-08 kl 06:50 »
Enligt lagen är en husköpare skyldig att noga granska det han köper. Det är bara fel som inte går att upptäcka vid en noggrann besiktning och som köparen inte har anledning att förvänta sig som säljaren är ansvarig för. Kostnaden för besiktning behöver inte vara pengar i sjön om man slipper köpa en kalkon som kostar en förmögenhet att reparera.

Ett annat alternativ är att utgå ifrån att allt är dåligt och trasigt och sätta priset därefter. Dvs istället för att besiktiga skorstenen räknar man från början med att den inte går att använda. Skulle det sedan visa sig att det inte är något fel på skorstenen så är det ju bara desto bättre.

Tillägg: raksmorgas är mer lättläst än raeksmoergaas.

det läskiga är bara att om jag betalar 10.000 för en besiktning och dom kommer tillbaka och säjer att kåken är helt rutten, då har jag förlorat 10.000 men jag har vunnit att inte ha köpt ett ruttet hus.

om jag skulle sälja ett hus så skulle jag nog låta sotaren komma göra en besiktning för att göra huset mera attraktivt att sälja!

har nu fått svar av en lokal sotare, skorsten kollad 1997, den var då ok.
(tror huset har använts bara sporadiskt av döma av möblerna som finns i det - typ sommarstuga)

så nu ska man "bara" hitta en rörmokare som kan ge mej ett kostnadsförslag på reparation av ett rör och ge mej en hint om hur vvs läget är i huset.
Besiktningsfirma har sagt at dom gör aldrig VVS besiktningar i deras stora husbesiktning.

men hur tusan hittar man en röris som ens svarar på mail?

räksmörgås,,nää,,tror det är beroende på hur man är funtad i språk kontrollen, jag läste raksmorgas rakt av typ vad tusan står det??
medans om jag ser aa ae or då hör/läser jag ljudet rätt

*hemma från jobbet och nu med å ä ö*

Vilse

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 maj-08 kl 08:57 »
I beskrivningen av huset står det att rör i badrum övervåning har läckt och därför stängts av på tidigt stadie och ingen skada.
Vidare at vatnet är pga avstängt och rör bör bytas innan vaten slås på igen.
Rör måste bytas och rör går via badrumt in i angränsade rum och till bottenvåningens toa.

Det betyder att man måste bryta upp golvet och man kanske som jag ser det kanske skulle dra röret annan väg än var det gick tidigare.
Därför ville jag hitta en rörpulis som kan titta och säja: dra nytt eler bryt upp golvet och ge mej en mellan tummen o pekfingret och samtidgt säja en personlig åsikt om vattenpump och övriga synliga rör.

men att hitta en rörmokare är som att gräva guld i potatislandet!

Jag gillar det här huset för det är samma planlösning som min morfars gamla torp och det finns inga grannar och bara skog!
När man som jag bor mitt i vildmarken sen många år så vill jag inte in i nåt samhälle utan ta det lugnt i min egna lilla vrå :)
kunna leva mitt alternativa liv utan nån som gnäller om en tupp eller en hund som skäller glatt när väckarklockan ringer på morgonen :)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 12 maj-08 kl 13:01 »
det läskiga är bara att om jag betalar 10.000 för en besiktning och dom kommer tillbaka och säjer att kåken är helt rutten, då har jag förlorat 10.000 men jag har vunnit att inte ha köpt ett ruttet hus.
Fast asså, man gör som regel inte besiktningen förrän man har vunnit budgivningen, och snart ska skriva på köpehandlingarna. Man behöver ju inte backa ur då heller, bara för att kåken har oväntade brister, antingen kan man ge säljaren ett lägre bud eller ge säljaren den begärda summan under förutsättning att hen åtgärdar felen.
Jag har besiktat ett hus med hjälp av en byggnadsingenjör ansluten till SBR, det kostade 4 000:- .
har nu fått svar av en lokal sotare, skorsten kollad 1997, den var då ok.
(tror huset har använts bara sporadiskt av döma av möblerna som finns i det - typ sommarstuga)
M a o råder eldningsförbud, för precis som stjärnfors230 skriver, är det inte sotat på 3 eller 4 år gäller automatiskt eldningsförbud. Och har skorstenen stått oeldad i 11 år vet man ju inte vad frostsprängning och annat otyg gjort med den, om det inte finns huv eller liknande över, förstås.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1065 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser