Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har gått snett?  (läst 1084 gånger)

Flores

Vad har gått snett?
« skrivet: 03 maj-08 kl 09:21 »
Idag har det gått 23 dagar av ruvningen för två av mina hönor.
De ligger på 4 ägg var. Det händer ingenting, inte ens ett litet pip... Igår när den ena hönan steg av för att äta så passade jag på att snabbt och försiktigt lysa de ägg hon hade under sig och två var tydligt döda men de andra två var helt ogenomlysbara. Vet inte hur det ska se ut men ska det inte i allafall synas lite luft i ägget?
Jag har kollat äggen vid 6 dagar-spindeln och vid 18 dagar då såg jag tydligt att de rörde sig. Jag trodde verkligen att det skulle funka. Ska jag ge upp hoppet nu tycker ni?

Vad kan ha gått snett? har nån några tips på hur man ex. inreder redet rätt. Mina ligger i reden på en tunn matta och halm, mattan har jag för att det annars blev så halkigt på golvet och hönorna hade svårt att få äggen att ligga still.

Jag hade verkligen sett fram emot detta och nu känns det bara ledset  :'(.

Tindranu

• Småland
SV: Vad har gått snett?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-08 kl 19:47 »
Hej!
Hur ser du att de är döda?
Man ser bara en luftficka, och resten är svart när det är nåt dygn kvar...
Har det hänt något än, såg detta först nu.
Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Flores

« Svar #2 skrivet: 04 maj-08 kl 23:06 »
Det har gått bra!!!!! Man läser överallt att de ska komma efter 21 dagar men mina började kläckas i morse 24:e dagen och än så länge har det kommit 3 av 8, men hönorna är väldigt snåla med att visa upp dem  ;) Hoppas på fler pip i morgon bitti!
Men man undrar ju varför vissa går över tiden?
Mina ägg förvarades i kylskåpet innan jag la dem hos hönorna så det kanske var därför?

Flores

« Svar #3 skrivet: 04 maj-08 kl 23:08 »
Glömde säga hur jag ser att två inte lever, det var bara en svart klump ca 1 cm i mitten av ägget.

Sirpa

• -
« Svar #4 skrivet: 05 maj-08 kl 00:04 »
Men man undrar ju varför vissa går över tiden?
Mina ägg förvarades i kylskåpet innan jag la dem hos hönorna så det kanske var därför?

Om temperaturen varit för låg under ruvningen så tar det längre tid för kycklingarna att bli "färdiga".
Höns och Liljor i min trädgård.

Tindranu

• Småland
« Svar #5 skrivet: 05 maj-08 kl 08:25 »
Våra bor i en ladugård utan extra värme än lampa över vattnet...
De tar oftast fler dagar på sig än 21. Vi har fått kycklingar på dag 23, 24 och 25...

Lycka till!!
Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 3 användare
Tom Fransman, Berberis, Kristopher

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser