Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ohyra, Pälsätare???  (läst 3991 gånger)

Anna H

Ohyra, Pälsätare???
« skrivet: 30 apr-08 kl 17:11 »
Nu är jag riktigt orolig för en av mina två getter.
Hon har kliat sig en tid och jag har trott att det var för värmen (angoragetter som inte är klippta ännu). Men imorse när jag släppte ut dem så hade hon kliat sig även på benen och då förstod jag att det måste vara ohyra...

Det ser ut som mjäll och min erfarenhet från hästar är att det då kan röra sig om pälsätare. Körde inom djuraffären idag efter jobbet för att handla flusa (läst om här på alternativ) men de hade ingen hemma.

Jag har switch hemma som är för hästar. Kan jag använda det på min get? Hon lider verkligen nu... och jag med henne.

Blir jätteglad om jag får lite rådgivning.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Ohyra, Pälsätare???
« Svar #1 skrivet: 30 apr-08 kl 18:15 »
Åka till Granngården kanske? Djur, specielt getter reagerar olika på medel. Så själv skulle jag inte använda hästpreprat på getter.

Eller känner du kanske någon annan som t.ex. har får som kan ha lite Flusa till övers?

Anna H

« Svar #2 skrivet: 30 apr-08 kl 19:10 »
hej gruff. Dilemmat är ju att det är röd dag imorgon och grnngården har ju stängt. Men jag ska se vad jag kan göra. Han som jag pratade med i djuraffären idag sa att det var samma verksamma ämne i flusa och switch. Men han kan ju ha fel... och då vill man vekligen inte ha sin get som försökskanin...

Hur applicerar man flusa? Det måste väl svida ordentligt om hon redan har kliat sig så det skavt på skinnet???

Herregud vad man mår dåligt när de mår dåligt...

Dollar

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 03 maj-08 kl 08:58 »
Flusa i en sträng från manken till svansrot. Du ser på flaskan hur du ska göra. Fullvuxen get 5ml. Alltså det är bara på ryggen du flusar. Detta går sedan ut i blodet så hela kroppen får tillgång. Det är 7 dygns slakt karens och 0 på mjölk.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Anna H

« Svar #4 skrivet: 03 maj-08 kl 21:06 »
Tack, Dollar.
Jag flusade henne i förrgår och det verkar redan vara bättre. Hon kliar sig dock litegrann ff, men det kan ju vara den varma pälsen. Hudförändringen på benet har iallafalll inte blivit värre, tack och lov.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #5 skrivet: 05 maj-08 kl 08:24 »
Är det nå'n som vet om det är farligt för diande killingar om man har på Flusa på mamman? Har fixat alla utom den som killade innan jag trodde det var dags...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Styvmorsviol

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 05 maj-08 kl 20:12 »
Jag har flusat mammor (och även diande killingar) utan några som helst problem. Följ bara instruktionerna på förpackningen - "tidig vår och sommarbehandling av lamm kan dosen sänkas till 2,5ml/djur". Karenstid för mjölk är 0 dagar som Dollar skrev tidigare.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 07 maj-08 kl 10:37 »
Det är viktigt att krypen inte har någonstans att "övervintra".  Då har Du dem bara tillbaka snart igen.  I värsta fall med begynnande resistens. :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 2 användare (1 dolda)
Maleficum

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser