Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bröd till Linderödare  (läst 2671 gånger)

Iddefixen

Bröd till Linderödare
« skrivet: 26 apr-08 kl 21:40 »
Om man enbart ska utfodra linderödare med bröd, hur mycket skall de då ha per dag?
Vitaminer, mineraler (B, E mm) + selen får de genom tillskott.

Fridolf2

• Gäst
SV: Bröd till Linderödare
« Svar #1 skrivet: 26 apr-08 kl 23:03 »
Hittar inte bröd i mina tabeller :), men om man kollar på en vanlig skogaholmare, så ser det ut som om den innehåller 11Mj / kg och 70 g protein, om jag nu fick rätt med alla nollorna... Men det låter rimligt, för bröd är ju egentligen mjöl... Och en vuxen gris skulle då med andra ord behöva ca 2,5-3 kg bröd / dag...

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #2 skrivet: 26 apr-08 kl 23:31 »
Utan att läsa tabeller skulle jag inte ge mina Linderödare bara bröd..
Jag har inte läst mig till nåt.. utan fodra på eget bevåg.. mina får bröd och E-vitamin/Selen.. men så får dom krossat korn.. potatis.. betfor.. ärtor.. grönsaker..frukt..

Tror att bröd allena inte tillgodoser alla behov.. men kolla upp värdena i brödet du ger..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 apr-08 kl 23:48 »
Nej det ser ju lite enahanda ut förstås, Men å andra sidan klarar sig ju grisar på spannmål om dom får lite extra protein, och spannmål är ju vad bröd består av.
Sen är det ju gott och väl att utfodra som man vill, men om man tänker sig lite ekonomi i det hela så skadar det nog inte att kolla lite om vad grisarna behöver, och eftersom jag lever på detta så använder jag de skrifter som finns. För faktum är att dom behöver mindre mat än man tror..
Men som sagt, var och en gör som den vill... :)

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 apr-08 kl 01:22 »
I gamla sovjet där bröd var starkt  rabatterat föddes många grisar på bröd, och kan du komma över billigt bröd, torde väl det kunna ersätta spannmålsdelen i fodret, vilket för många grisar är basföda.  En gris sätter nog i sig tre limpor.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Iddefixen

« Svar #5 skrivet: 27 apr-08 kl 07:49 »
Jag tänkte så här:
Gyltan får enbart bröd + mineraltillskott+selen
Suggan med kultingar får tillskottsfoder för digivande suggor, bröd + mineraltillskott och selen.

Jag få se hur det blir med bröd - hade varit bra ekonomiskt att få tag på billigt bröd  :)

Fridolf2

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 apr-08 kl 09:07 »
Ja, om du har tur borde det väl gå att få tag på sånt som är bakat i butik och blivit över, men det blir väl förstås inte så mycket eftersom dom bakar efterhand.. ::)
För mycket av det gamla brödet går numera tillbaka till bagerierna, som sen i sin tur har avtal med nån stor grisbonde i närheten..
Har väl med provisionen till säljarna som kör ut brödet att göra om jag fattade rätt när jag frågade en sån chaufför, dom måste redovisa alla returer, annars skulle det ju se ut som om dom sålt jättemycket.. :)

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 apr-08 kl 11:08 »
Många butiker har redan en bonde som hämtar. Jag lyckades hitta en men det var hela tiden krångel med brödet, jag fick bara grönsaker. Fast det fattade jag mest som att de inte fick in rutinen. De såg frågade ut varenda torsdag som jag kom när jag sa "också brödet med".

tobbe p

« Svar #8 skrivet: 16 nov-08 kl 18:02 »

Jag har oxå linderödare som får bröd som huvudföda...

Någon som har mer uppgifter på hur mycket vitaminer, mineraler och selen de behöver

och ev märke på de.

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 17 nov-08 kl 01:33 »
Bröd är i princip förkastligt som huvudföda. Det skulle i swå fall vara fullkornsbröd och grovt knäckebröd... Sött och vitt bröd är ren bukfylla och ger bara smällfeta grisar, med mineral och vitaminbrist.

Varför man går ut på ett forum och ställer en sån här fråga, i stället för att vända sig till Föreningen Landtsvinet för råd om utfodring, har jag svårt att förstå.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #10 skrivet: 17 nov-08 kl 08:02 »
Som tur är så köper vi svenskar minst av det mörka nyttiga brödet på affärerna så det är det vi fårmest till grisarna ;D
Men det är ju bara en del av deras foder hos oss..

Håller med Ronny att man bör kolla med de som kan rasen.. de har inte samma behov som "turbo"grisarna.. de växer ju så pass mycket saktare..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Herrarna i hagen

• Naturnära upplevelser för hbt-personer.
    • Herrarna i Hagen
« Svar #11 skrivet: 02 jan-09 kl 10:28 »
 Jag skulle aldrig bara ge bröd till grisar, visst att det är spannmål men tänk på att det är förfinat för brödbakning och samt tillsatt socker. Grisar är enkelmagade djur så som vi människor. Tänk vad som skulle hända med oss om vi bara åt bröd och fick lite vitaminer sedan tror jag att det är för lite fiber i limpor så det mesta efter ett tag skulle nog bara gå rakt igenom (pbv)

Är fodret för grovt lider de risken för att få förstoppning och så klart tvärtom om det är en fiberfattig föda de får.
Potatis är ett billigt fodermedel att komplitera med till korn.havre eller majs om man får tag i detta kolla med de lokala bönderna efter bra pris på korn och leta reda på en potatis bonde som garanterat har grispotatis för strax under en krona.

Glada hbt:are på landet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare
Hannahyesman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser