Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Okastrerad katthona pissar PÅ matte- varför?!  (läst 1221 gånger)

Dandelia

• Gäst
Okastrerad katthona pissar PÅ matte- varför?!
« skrivet: 25 apr-08 kl 09:40 »
En bekant vaknade precis av att hennes ena katthona satte sej på henne i sängen och pissade! Allt blev blött, täcke, lakan, madrass... Varför i jösse namn?! PÅ henne! Det har varit ordentligt med kiss i sängen några gånger på sistone. Då hon har fler katter kunde hon inte avgöra vem det var. Nu står det bortom allt tvivel att det är Nova som är den skyldiga... Men kan nån förklara varför?!

Katten är annars precis som vanligt, kelig, äter, sover intill matte varenda natt.

/Dandelia

Tuve

• Skåne
SV: Okastrerad katthona pissar PÅ matte- varför?!
« Svar #1 skrivet: 25 apr-08 kl 10:04 »
Nova vill klaga på nånting, och gör vad som helst för att få uppmärksamhet. Det är min tolkning.
Vad hon vill klaga på får ägarna ta sig en fundering på. Kanske just det faktum att där är många katter. Mina klagar som bara den över sånt.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 25 apr-08 kl 11:53 »
De flesta katter är känsliga för förändringar och kan protestera på det här sättet. Det kan vara allt från ny katt i hushållet eller ny sand i lådan till ommöblering i nåt rum eller ändrade arbetstider för husse/matte. Och det kan faktiskt ha medicinska orsaker också, t ex urinvägsinfektion.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ome

• Småland
« Svar #3 skrivet: 25 apr-08 kl 12:20 »
jag skulle också tippa på att det är något som Nova är missnöjd över..
vår ena katt när han låg och sov i soffan så helt plötsligt bara reser han sig upp och kissar direkt är han står i soffan. kunde inte först förstå varför. han har okså kissat i sängen helt utan anledning. droppen var när han låg och sov på min sambos mage och så gör han likadant där, bara sätter sig upp och kissar. så han fick "straff" och fick vara ute (vilket han inte gillar) oturligt nog var det då han blev ormbiten..  :(

men har nu provat att byta kattsand ska se om det hjälper.
en annan katt vi har, höll på likadant för något år sedan och när vi en dag provade med att blötlägga torrfodret i lite vatten så verkade han bli nöjd och slutade med att kissa på golv, säng, soffa och allt var det var.
så troligtvis gillade han inte att äta det hårda torrfodret.

så mitt tips är att prova sig fram med en sak i taget så märker man förhoppningsvis vad som gör Nova missnöjd.
kan ju trotsallt vara något som är väldigt enkelt att åtgärda.

jag skulle INTE tippa på att det är urinvägsinfektion, för då borde det inte vara den mängden med urin när hon kissar i sängen.
för då kommer det ofta i små doser och väldigt ofta. och så brukar det ju göra ont när man har urinvägsinfektion och då ser man ofta det på att katten liksom krystar när den ska kissa och ibland rentav skriker (men det kanske inte är så vanligt).
dessutom brukar färgen vara mörk på urinet och lukta VÄLDIGT starkt.
men är symptomen något liknande detta så borde din bekanta ge sin Nova en kur pencillin.
men återigen så eftersom du inte nämner nåt om det så tror jag på att hon bara är missnöjd med något.

/Emma
« Senast ändrad: 25 apr-08 kl 12:36 av ome »
MiniGrisar, Katter, Ko och höns av raserna brahma, silkes.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 25 apr-08 kl 12:33 »
Hur gammal är kissen? Kan det vara så att hon precis blivit könsmogen? Enda gången mina katthonor kissat någon annanstans än i lådan var när de precis börjat löpa och ännu inte var kastrerade. Givetvis ska din bekant kolla med veterinären om det är ngt fysiskt som kan förklara beteendet. Det finns ngt att köpa på Apoteket eller hos vet som heter "Feliway". Avger doft (eller om det nu var feremoner) som gör katter mer harmoniska och ska vara effektivt om man har flera katter som inte kommer riktigt överens.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Dandelia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 apr-08 kl 13:08 »
Katten är ca 3 år och har haft en kull med ungar när hon var runt året. Dom har precis fått en ny sorts torrfoder men av samma märke som förut. Måste kolla när kissandet började, om det kan ha samband! Urinvägsinfektion har hon inte utan kissar utan problem, i mängder.

/Dandelia

Nettus

• Småland
« Svar #6 skrivet: 25 apr-08 kl 16:28 »
Nä, urinvägsinfektion är det säkert inte! Men kanske torrfodret...

ome

• Småland
« Svar #7 skrivet: 25 apr-08 kl 18:49 »
mm ganska troligt..
våra katter vägrade äta när jag köpte en påse med oxköttsmak. det är bara kycklingen som duger för dem..  ;)
helst ska det inte vara några färgade pluttar i heller, för dem sorteras bort noggrant..
MiniGrisar, Katter, Ko och höns av raserna brahma, silkes.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 25 apr-08 kl 23:47 »
mm ganska troligt..
våra katter vägrade äta när jag köpte en påse med oxköttsmak. det är bara kycklingen som duger för dem..  ;)
helst ska det inte vara några färgade pluttar i heller, för dem sorteras bort noggrant..

Åh, vad jag skrattar när jag ser framför mig hur katterna rensar bort pluttarna med fel färg ;D ;D ;D! Och så sägs det att katter är färgblinda...
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Nettus

• Småland
« Svar #9 skrivet: 26 apr-08 kl 12:08 »
Katter är katter...  ;D Det finns inget annat att säga!

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 3 användare
Berberis, karsan, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser