Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hönshus av lekstuga?  (läst 13488 gånger)

Kanel

Bygga hönshus av lekstuga?
« skrivet: 22 apr-08 kl 19:03 »
Har hittat en lekstuga som jag funderar på att bygga om till hönshus. Innermåtten är L:175 cm, B:137 cm, 170 cm i tak på mitten och 125 cm som lägst. Är det en bra/dålig idé? Vad tror ni behövs göras? Isolera, ventilationslucka, få upp den på plintar, måla, hönsgård och lucka? Och inredning givetvis..  Och hur många höns tror ni det räcker till? Skulle helst vilja ha 3-4 höns och en tupp..
Tacksam för hjälp!

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Bygga hönshus av lekstuga?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-08 kl 21:02 »
Hej o välkommen!
Vad kul att du vill skaffa höns!
Jag funderade  också ett tag på vad man kunde göra av vår lekstuga... men i mitt fall föll det på höjden! Jag tror inte att jag skulle fixa att gå och huka mig varje gång jag var inne i hönshuset, för utfodring, städning osv...
Finns en viss risk att du tröttnar på hobbyn till slut! Samma gäller när man köper ett litet hobbyväxthus och med glödande intressen börjar odla där inne, för att sen snabbt inse att man skulle köpt större pga att det blir obekvämt att va där o fixa!

Detta är ju bara min tanke, kanske du inte får problem med höjden! Det är ju trots allt inte vi som ska bo i hönshusen ;)

Lycka till med dina planer!

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 apr-08 kl 22:38 »
Lekstugan räcker väl till de höns du tänker skaffa. Sätt den på plint, finns det fönster?
Du kan isolera, och lägga plyfa som innervägg. Sätt upp sittpinnar och en "toa" under.
En yttergård med tak, på väldränerat ställe, även om de annars går löst, ifall  fågelinfluensaregler kommer eller det finns räv. Ett hönshus ska inte vara för litet, men för stort ger ingen fördel.

Det går att bygga reden som man kommer åt utifrån.
Du kan ha ett tiotal höns av normalstorlek utan att det är för trångt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #3 skrivet: 23 apr-08 kl 10:19 »
Det blir säkert jättebra med lekstuga till hönsen. Det har jag till mina....  :) Jag har tre hönor och nu tre kycklingar och det fungerar bra.
Den står på plintar, är isolerad, har ett stort fönster på varje långsida och ett litet fönster i dörren. Luckan sitter i nedredelen av dörren, kunde kanske ha gjorts bättre men den satt redan där när jag fick lekstugan. Jag kan försöka komma ihåg att ta lite kort när jag kommer hem  i eftermiddag.
 8)
Det är ju inte ståhöjd i den och man får ducka när man ska gå in genom dörren, men jag tycker ändå att det fungerar bra.
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Kanel

« Svar #4 skrivet: 23 apr-08 kl 18:24 »
Tack för svaren!
Har också tänkt på det där med takhöjden, men tänker att man kanske kan bygga till ett större hus när man får råd och ha lekstugan som förstuga med mat, grejer och eventuellt en separat del för kycklingar och ruvhöns.
Och ja, den har fönster, tar eventuellt upp flera. Funderar också på att isolera utanpå för att spara på inneytan.

Vet inte isåfall hur jag ska göra med hönsgården. Om jag ska ha den framför (med lucka i dörren) så man får gå in i hönsgården först och sen in i huset eller om jag ska den bakom och eventuellt ett knähögt nät innanför dörren så man minskar risken något för rymningar.

Du kan ha ett tiotal höns av normalstorlek utan att det är för trångt.
Det är ju ändå bara 2,4 m2, blir inte det väldigt trångt?

Jag kan försöka komma ihåg att ta lite kort när jag kommer hem  i eftermiddag.
Jag ser jättegärna bilder på hur du gjort!

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #5 skrivet: 26 apr-08 kl 09:52 »
Jag ser jättegärna bilder på hur du gjort!

Här kommer lite bilder. Först en bild på själva stugan utifrån. Luckan i dörrens nedre hörn är öppen och brädor är uppsatta för att leda ut hönorna i rastgården, som just i detta läge står öppen.

Sedan en bild från dörren in i hönshuset. En hylla är snickrad där plastbackar fungerar som reden. Redena är flyttbara och det ena är nedflyttat då svarthönan Clara ligger och ruvar och det bara var en dag kvar till kläckning. Sittpinnar med löstagbara "bajshyllor" under. Innanför dörren till höger respektive vänster hänger mat- samt vattenbehållaren (ej med på bilden).  Den halva spånbalen står där mest för att det bara gick åt knappt en halv när jag ströade sist, men nu fungerar den som en hylla där hönorna står och tittar ut innan de blivit utsläppta på morgonen.
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Prosit

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 01 sep-08 kl 16:12 »
Så här ser det ut i min lekstuga!

Grenen under gödselbrädan är för småkycklingar att träna på.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 01 sep-08 kl 16:38 »
Precis så har jag det också! Grenar rätt högt med gödselbräda under och sen grenar/sittpinnar under gödselbrädan på kanske bara 30-40 cm höjd där kycklingarna fick sitta i början. En del sitter kvar där än... Det bajet får jag ju skotta ut från golvet, inte mycket att göra åt...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

fjäderfän

« Svar #8 skrivet: 04 sep-08 kl 08:52 »

enligt lag  får du ha upp till 9 djur per kvm. så dina höns lever lyx.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Marjano

• Småland
« Svar #9 skrivet: 05 sep-08 kl 22:05 »

Oj....9 djur det låter häftigt tycker jag... :o
Är det någon som har tips på en bra och lättförståelig länk till lite olika lagar som finns om hönshållning för hobbyhöns?
Det vore intressant att läsa, jag som nästan får panik för trångboddhet när jag får ha 15 hönor till på den ytan som de har...

...Så är det olika storlekar på raser...

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #10 skrivet: 05 sep-08 kl 23:04 »
I min lekstuga bor det numera tre ankor på ca  6 kvm, lekstugor är bra att återvinna ;D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

fjäderfän

« Svar #11 skrivet: 06 sep-08 kl 09:15 »
sök på googel på djurskyddmyndigheten så får du upp mycket info där.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Märtha

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser