Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kubikmeter ved per år?  (läst 15642 gånger)

alo99

• Gäst
kubikmeter ved per år?
« skrivet: 11 maj-05 kl 20:17 »
Hej!

Vi ska hyra hus på ca 100 kvadrat. Det är ett äldre hus (sent 1800tal) men nyrenoverat.
Vi ska elda med ved i ny panna, 3 år gammal, med ackumulatortankar.
Hur mycket ved ska vi räkna med går åt per år?
Vi önskar innetemperatur på ca 18 grader.
Vi har hört alltifrån 25 - 40 kubik.
Har någon något hum?

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Re:kubikmeter ved per år?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-05 kl 18:09 »
Vi värmer vårt hus (140 kvadrat) med ved ny vedpanna och ackumulatortankar på 1000 liter och då värmer vi även allt varmvatten i ena tanken. Huset är från 1907 och orenoverat och osiolerat. Vi gör åt ca 30-35 kubik per år och då eldar vi även i köksspisen när vi lagar mat. Fast vi har aldrig 18 grader på morgonen på vintern, snarare runt 15. Skulle vi haft 18 hade vi nog behövt ytterligare en 500-literstank.

Det låter ju som om du lätt skulle klara dej på 25 kubik! Fast det beror ju oxå på vilken ved du väljer. Du får mer värme av 25 kubik björk än 25 kubik barrträ till exempel.
Hoppas du fått ett litet hum i alla fall...

Monika
« Senast ändrad: 12 maj-05 kl 18:10 av kobbe »
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

alo99

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 maj-05 kl 20:34 »
tack för ditt svar...

har hört att man inte enbart skall avnända björkved...
utan blanda med lite barrträd..

är det så och varför???

//alo99

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #3 skrivet: 16 maj-05 kl 10:26 »
Jag har aldrig hört att man inte skulle kunna använda enbart björkved och kan inte förstår varför - björk är suverän ved! Däremot ska man inte använda enbart ek, den innehåller garvsyror som fräter på vedpanna och skorsten. Den ska ligga minst två år innan man använder den och sen blandas ut med annan ved när man eldar. Men den ger fantastisk värme när man väl eldar med den.
Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

ratjacks

• Rat Jack's kennel
« Svar #4 skrivet: 18 maj-05 kl 07:54 »
Hej ! vi värmer cirka 100m2 hus från 1925 bra isolerat och med treglasfönster samt kennelbyggnad på 50m2  på cirka 30-35m3
med en panna som är 15 år och med en tank på 500 l detta är inkl varmvatten, håller cirka 20 grader inne. köp gärna blandved av löv den är lite billigare än enbart bok/björk.

Ha de   :-[
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Karlsson

« Svar #5 skrivet: 15 jun-05 kl 21:46 »
Jag bor i ett hus på 112 kvm, pannan är från 1979 har 2 ack- tankar på vardera 750 liter. Inne tempen är ca 23 grader dygnet runt. De ska va varmt å gott när man eldar med ved. Jag gör över med 30-35 kubik ved per år. Blandved de e billigast.

Gandalfwhite

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 jun-05 kl 16:28 »
Hejsan,
Först som sist,
Elda med blandved, ren ved avseende på blad eller barrträd ger sotbildning i skorstenen, det kan i sämsta fall leda till sotbrand i skorstenen. Har själv använt ved och blandat, det resulterade i att sotaren knappt hade nå sot att få ur skorstenen. åtgången på ved beror helt på utgångsläget, färsk ved/torr ved(1-3år gammalt), hur stor ack.tanken är osv.

du behöver berätta lite mer om ditt system, och även var i landet du bor, i norrbotten (kiruna) gick det åt närmare 45kbm ved per år, medan det söderöver räcker med mycket mindre mängd. tilläggsvärme med solfångare? för att minska på gymnastiken litegrann  8) skadar aldrig
lycka till

Gandalfwhite

alo99

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 jul-05 kl 00:56 »
tack för alla svar..
haft en del data krongel så jag haft lite svårt att svara tidigare.

Det blev 32 kubik med gran och ca 2 kubik björk. Granen är huggen och kluven i år medans björken har leggat staplat 1år under tak.

Tror jag klarar mig med ved, då huset värkar välisolerar och jag har två accar på 1500 liter vardera så nu under sommar för jag elda för varmvatten var 4:de dag....

Elstängsel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 jul-05 kl 17:08 »
tack för ditt svar...

har hört att man inte enbart skall avnända björkved...
utan blanda med lite barrträd..

är det så och varför???

//alo99

DEt är såhär att björkveden kan sota igen rökgången om du enbart eldar med björkved. Medan barrved "rengör" lite... Om detta stämmer vet jag inte, men det e vad jag hört! ;)

hönspappan

« Svar #9 skrivet: 01 aug-05 kl 14:26 »
DEt är såhär att björkveden kan sota igen rökgången om du enbart eldar med björkved. Medan barrved "rengör" lite... Om detta stämmer vet jag inte, men det e vad jag hört! ;)

Vad jag vet, så innehåller lövträ mindre tjärbildande substanser än barrved. Att elda med endast lövträ är helt OK. Om man däremot vill elda med barrträ (billigare) gör man bäst i att blanda upp barrveden med lövträ för mindre tjärbildning i skorstenen. Det är första gången i mitt liv som jag läser att barrved skulle ha en "rengörande" effekt. Däremot har jag otaliga gånger läst motsatsen. F.ö. bör man även vara försiktig med att elda ek eftersom eken är sur och fräter på panna/skorsten/kamin. Den bör också blandas upp med annan ved.

Viktigast av allt är att elda med bra drag! Ingen pyreldning! Bäst för skorsten och miljö.

skravlinge

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 sep-05 kl 16:56 »
Det är oftast (aldrig) vedsorten som skapar problem i skorstenar.
Viktit är att elda med hög temperatur (och ha ackumulatortank).
Är inte veden torr är det svårt att få rätt förbränning.
Prat om garvsyror och terpentener, har lite relevans, det ska vara sån temperatur att allt brännbart förbränns.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 sep-05 kl 11:45 »

Hej Skravlinge.
Du uttrycker det som jag läst mig till, och vad jag tycker mig ha märkt också.

Personligen, när jag läser om hur mycket ved folk använder känns det som om deras hus är mycket mer oisolerade än mitt, eller att de har mycket mer fukt i sin ved. Eller att de helt enkelt eldar fel. Men som sagt, jag är ingen expert på eldning fast jag har eldat till och från hela mitt liv.

Det enda jag läst om vedeldning lite mer i detalj, är ett tunnt häfte som heter "Vedeldning" och är skrivet av Jan Henriksson, frånColego förlag i Ljungby. Häftet är på 40 sidor.

Samt en bok som heter "Spisboken  Kaminer, spisinsatser och kakaelugnar." Från Svensk byggtjänst. Skriven av Hans Mårtensson, ISBN 91-7332-654-2.

Mikael Perman.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1164 gäster, 5 användare (1 dolda)
von tratt, ärt, Karin Svensson, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser