Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Era roligaste djurminnen:  (läst 1802 gånger)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
Era roligaste djurminnen:
« skrivet: 19 apr-08 kl 14:58 »
Berätta om det roligaste era (eller er närstående) djur har gjort!

Ett av mina är från första året med Fröken Smilla (nu 9). Hade bråttom till jobb på morgonen och skulle ta på strumpor. Var bara att strumplådan var helt tom, fast jag tvättat bara några dagar tidigare. Bråttom - gräva upp ett par ur tvättkorgen och iväg.

Kommer hem och börjar fundera, kan jag ha lagt alla rena strumpor ngn annanstans? Leta, leta - blir inte klokare för det. På kvällen dammsugar jag under soffan. Stopp i röret. Jäpp, alla strumpor ligger prydligt travade under soffan (som har "kjol" så jag inte såg dem). Tror ett tag att jag blivit helt knäpp för inte har väl jag... Sedan började jag skratta vid tanken på vad den lilla kissen fått slita med att flytta sådär 25 par strumpor ;D.

För övrigt var hon en riktig skata när hon var liten, under sängen hittade jag flera gånger små tjuvgömmen innehållande t ex hårborste, hårsnoddar, vantar, papperstussar och ett långt skohorn (ett sånt där som är över en halvmeter långt).

Nu är det er tur, kom igen och dela med er!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
SV: Era roligaste djurminnen:
« Svar #1 skrivet: 20 apr-08 kl 21:25 »
När jag bodde i lägenhet hade jag två katter i min tvåa.
Min man sitter i soffan och ser på tv och ser på hur mina katter samarbetar på ett finurligt sätt.
Jag sov i sovrummet och hade stängt dörren.
Frasse sitter på en pall, och sträcker sig och trycker ner handtaget, och den Sesam gräver vid botten av dörren och tillsammans så lyckas de ta sig in i sovrummet.
Hade även hängnat in balkongen med hönsnät .. mitt på nätet hittade jag en ung Sesam, då blev jag ioförsig mer rädd än road
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Norrsken

• -
« Svar #2 skrivet: 20 apr-08 kl 21:52 »
När mina föräldrar flyttade ut på landet byggde de stall första året, sedan garage och ekonomibyggnad, och sist själva boningshuset. Stallet var alltså i bruk ett par år innan de flyttade dit. Andra vintern flyttade små möss in i höbodan, och vips kom tanken att det behövs en katt.

Så vips flyttade en liten simson in! Han var en sisådär fyra, fem månader. Hade hunnit med att bo hos en unkarl i lägenhet också, men det passade inte en aktiv liten kisse.

Nåväl, första tiden fick han bo hemma hos mina föräldrar, och följa med till stallet på dagarna när vi var där och mockade och pysslade med hästarna. Just mockningen var ett bekymmer för lilla Simson. När man hade blottlagt hästarnas (stora) kisshögar, så kom katten och försökte förtvivlat gräva över eländet igen! Såg så gulligt ut att det var inte klokt! Fast han lärde sig ganska snabbt att de där tvåbenta inte är riktigt kloka, utan envisas med att gräva upp sånt som ska vara nergrävt ;D
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 20 apr-08 kl 22:43 »
Min man sitter i soffan och ser på tv och ser på hur mina katter samarbetar på ett finurligt sätt.
Jag sov i sovrummet och hade stängt dörren.
Frasse sitter på en pall, och sträcker sig och trycker ner handtaget, och den Sesam gräver vid botten av dörren och tillsammans så lyckas de ta sig in i sovrummet.

De måste ha saknat matte väldigt mycket ;).

SarLa

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 20 apr-08 kl 23:43 »
mina katter är mina hjältar

Lilla Norpan ca 1 år fångade en ödla igår låg o kråmade sig på den  :-Xnär jag kollade vad det var
bara svansen .. men ack vad stolt hon var över sin lilla ödlesvans hon fångat.

Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Vilse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 apr-08 kl 07:03 »
Jag hade fått ett par bärkassar med frukt, starkt blåa plommon, persikor och rabaraber och körde dom i saftmajan.
det som blev över när jag kokat ur kastade jag ut på komposten så hönsen kunde äta av det.
Jobbade sent på kvällen med det här och hade saft flaskor uppraddade i en lång rad på diskbänken,,lycka!  :)
Då in genom dom öppna franska dörrarna kommer en av mina jyckar,,den kritivita tiken som är alldeles blodig i ansiktet!
hela hunden är röd av blod,,trodde jag!
hon hade rullat sej och gnidit ansiktet i "fruktkompotten" som jag slängt på komposten!! :)

SarLa

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 21 apr-08 kl 09:31 »
oj vad läskigt, den sekunden innan man fattar vad som hänt

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 21 apr-08 kl 19:37 »
En kattunge jag hade för längesen var helt plötsligt som uppslukad. Jag letade som en tok och ropade på henne, men det tog lååång tid innan jag lyckades lokalisera henne till sängen. Jag lyfte undan täcket och pyjamasen. Då glider hon ut genom ena byxbenet på pyjamasen!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 22 apr-08 kl 00:12 »
En kattunge jag hade för längesen var helt plötsligt som uppslukad. Jag letade som en tok och ropade på henne, men det tog lååång tid innan jag lyckades lokalisera henne till sängen. Jag lyfte undan täcket och pyjamasen. Då glider hon ut genom ena byxbenet på pyjamasen!

Lilla hjärtat då... Min lillkisse försvinner också emellanåt, men jag har lärt mig att kolla alla skåp och lådor. Hon är inte den smartaste så hon säger inget och försöker inte ta sig ut om jag ropar på henne.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 22 apr-08 kl 11:44 »
En av katterna jag har nu är helt otrolig! Hon kan verkligen försvinna! Man klan leta ihjäl sig - och så sitter hon plötsligt mitt på köksgolvet! Jämt och ständigt blir hon in- och utstängd.  ::) För ett tag sen när jag satt här vid datorn, öppnas helt plötsligt skåpsdörren innifrån och hon kliver ut...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Silverwolf

« Svar #10 skrivet: 22 apr-08 kl 13:16 »
Mitt roligaste minne är nog när våran lilla kisse blev mamma för första gången (hon var en kattunge själv - just könsmogen) och kom fram med kattunge i munnen till våran gammel-tik, dumpade kattungen vid tikens föter och jamade övergivet. Tiken lade sig resolut ner och visade den unga kattmamman hur man motar in ungen mot spenarna för att dia (hon hade ingen mjölk tyvärr så kattungen fick torrdia lite).
Jag bara stod och stirrade under hela spektaklet - men uppvisningen gick hem för katten lade sig mer och tog över diandet mitt på golvet.

Vi hittade aldrig ngn mer unge... och resten av hennes tid födde denna katt endast 1 katunge de få gånger hon blev gravid.
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 22 apr-08 kl 15:16 »
Mitt roligaste minne är nog när våran lilla kisse blev mamma för första gången (hon var en kattunge själv - just könsmogen) och kom fram med kattunge i munnen till våran gammel-tik, dumpade kattungen vid tikens föter och jamade övergivet. Tiken lade sig resolut ner och visade den unga kattmamman hur man motar in ungen mot spenarna för att dia (hon hade ingen mjölk tyvärr så kattungen fick torrdia lite).
Jag bara stod och stirrade under hela spektaklet - men uppvisningen gick hem för katten lade sig mer och tog över diandet mitt på golvet.

Vi hittade aldrig ngn mer unge... och resten av hennes tid födde denna katt endast 1 katunge de få gånger hon blev gravid.

Guu vad gulligt!

Silverwolf

« Svar #12 skrivet: 22 apr-08 kl 21:11 »
Guu vad gulligt!

Djur är helt fantastiska.  :)
Vi har aldrig haft problem med att ha katter och hundar samtidigt. :) HUndarna har faktiskt sett om katterna och deras ungar ofta.

Ett annat roligt minne är när hunden jagade iväg ett par katthanar som attackerade våran katt, för att i nästa sekund jaga den med eftersom den som "tack" under tiden åt av hundens mat.  :-[ Hon fick tag i katten också, lyfte upp det i munnen och skakade till den. Min skräck att katten skulle råka illa ut blev en skrattattack när hunden efter några sekunder ställde ner katten på benen, väldigt försiktigt, och katten kilade iväg gående i åttor som den var full!!!  ::) ;D  Den höll sig faktiskt borta från hundens mat... i ca 2 veckor  ;D.
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 23 apr-08 kl 00:42 »
Djur är helt fantastiska.  :)
Vi har aldrig haft problem med att ha katter och hundar samtidigt. :) HUndarna har faktiskt sett om katterna och deras ungar ofta.

Ett annat roligt minne är när hunden jagade iväg ett par katthanar som attackerade våran katt, för att i nästa sekund jaga den med eftersom den som "tack" under tiden åt av hundens mat.  :-[ Hon fick tag i katten också, lyfte upp det i munnen och skakade till den. Min skräck att katten skulle råka illa ut blev en skrattattack när hunden efter några sekunder ställde ner katten på benen, väldigt försiktigt, och katten kilade iväg gående i åttor som den var full!!!  ::) ;D  Den höll sig faktiskt borta från hundens mat... i ca 2 veckor  ;D.

;D ;D ;D *rungande skratt*

Vad skulle man inte ge för att få ha sett det?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #14 skrivet: 24 apr-08 kl 00:42 »
Jag använder kontaktlinser så jag besöker optikern ett antal ggr/år. "Min" optiker har två hundar i butiken.

En gång hälsade jag på deras enorma labrador som:

1. puffar omkull mig i pur glädje (satt på huk)
2. Tar min väska med handtagen i munnen (sommar - så jag hade en helt öppen korgväska - utan dragkedja)
3. Försvinner ut i personalutrymmena
4. Kommer tillbaka med min väska, som nu är tömd på plånbok och övrigt

Jag frågade om affärerna inte gick så bra eftersom de tydligen hade skaffat sig sidoinkomster ;D.

ingegärdsgårn

« Svar #15 skrivet: 24 apr-08 kl 00:53 »
Min ena kattt kommer in med daggmaskar som hon placerar lite här och var i huset. Nu reagerar vi inte längre, utan vi bara slänger ut maskarna när vi hittar dem. Just nu kom min kisse in och skrek på mig för att vi ska gå och lägga oss. Det är för sent tycker hon. Sedan väcker hon mig vid 6 tiden, för nu är det ljust och vi ska upp. Katterna har en korg vid datorn och där tillbringar de mycket tid, speciellt när vi sitter vid datorn. Muspekaren är rolig att leka med.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 27 apr-08 kl 14:14 »
Pip-Elvis har överträffat sig själv!

Ja, strictly speaking så är det ju inte mitt minne, eftersom P-E är mammas katt och jag inte var där själv. Fast eftersom det är "min" ;) tråd så tar jag mig friheter...

Bakgrund: för 18 månader sedan hittade syrran en kisse under sin bil. Mycket kärvänlig, men mager o smutsig. Givetvis matade vi, plockade fästingar, badade och maskade av.

Öronmärkning hade han och vi hittade hans ägare i SKKs register. Ringde varje dag i 1 månad, bara telefonsvarare: lämnade meddelanden. Kollade med kattjouren i Lkpg, satte upp lappar, annonserade m foto i Corren. Inget resultat.
Under tiden hade P-E fått flytta in hos mamma, som ABSOLUT inte skulle ha en katt till... Ni vet vart det lutar va? Jodå, vi började leta nytt hem åt honom, men det var ju inget som dög... Han hade charmat byxorna av mamma!

Anyway, Elvis formligen avgudar sin mamma. Han följer henne överallt, så fort hon ska iväg till fots. Han har flera gånger försökt följa med henne till jobbet och till affären, och hon har fått gå tillbaka och låsa in honom i huset.
Nyss ringde mamma och berättade att hon varit ute i lilla motionsrundan där hon bor för att plocka vitsippor. När hon kommit en bit så hör hon ett gällt pip och jodå, Elvis hade följt efter! Under hela rundan, som iofs bara är 2.5 km, gick han 5 meter efter henne och pep! Han har blivit en väldigt rund katt sedan han fick ett nytt hem och var helt utmattad när de kom hem. Lade sig på rygg på hallmattan och somnade, mamma trodde han gått ner ett kilo.

Tala om kärlek...

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 3 användare
karsan, Berberis, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser