Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktfråga  (läst 5332 gånger)

Inga-Lena

• Gäst
Slaktfråga
« skrivet: 18 apr-08 kl 17:46 »
Jag har börjat planera lite smått att ha köttkaniner. Så jag har massor av funderingar och en gäller slaktredskap. Det finns ju slaktpistol för kaniner, verkar bra tycker jag. Men jag undrar om man kan ha en kraftigare slaktpistol till tex Belgisk jätte så man kan använda samma pistol till får? Någon som vet?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slaktfråga
« Svar #1 skrivet: 18 apr-08 kl 20:15 »
Nä. men jag skulle också väldigt gärna vilja veta.  Ska försöka kolla med ett tips jag fått på måndag.  Påminn mig om jag glömmer!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gösta

« Svar #2 skrivet: 19 apr-08 kl 17:47 »
Slaktmask för kanin. Fjäderbelastad. Finns att köpa hos www.hogberga.se
Går att använda till alla kaninraser.

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #3 skrivet: 19 apr-08 kl 21:46 »

men hur är den att hantera? som jag har förstått det är de där slaktmaskera ganska klumpiga och svåra att "träffa rätt" med, säkrare med slagträ..

(och jag tror att länken här fel, det ska vara www.hogbergaab.se)
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 apr-08 kl 09:12 »
...................man kan ha en kraftigare slaktpistol till tex Belgisk jätte så man kan använda samma pistol till får? ..........

Jag har hittat olika slaktmasker/pistoler både för kanin och större djur hos Nima, så det är inte en fråga.
Det jag vill veta om man kan använda samma verktyg till stor kanin(belgisk Jätte) och litet får (Roslagsfår).

Gösta

« Svar #5 skrivet: 20 apr-08 kl 12:30 »
Naturligtvis går det att använda slaktmask till kaniner som är avsedda för får eller andra djur. Ser det bara som att skjuta hare med älgstutsare. Lite grov ammunition alltså.
Adressen är mycket riktigt www.hogbergaab.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 20 apr-08 kl 18:51 »
Naturligtvis går det att använda slaktmask till kaniner som är avsedda för får eller andra djur. Ser det bara som att skjuta hare med älgstutsare. Lite grov ammunition alltså.
Adressen är mycket riktigt www.hogbergaab.se

Jag hittar ingen slaktpistol/slaktmask för kanin på den hemsidan... Letar jag på fel ställe...? Var ska jag söka?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 20 apr-08 kl 18:59 »
Hittat på http://www.nimaab.se/ , men Högberga har i alla fall haft dem.

Slaktpistol för kaniner             

No.   
5203060 
 Spännfjäder för bultstång. Slaglängd 30mm, ø 5mm. Längd 230mm, ø 30mm. Vikt 0,4kg.

Pris exkl. moms: 496.00 kr

Edgar

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 20 apr-08 kl 19:52 »
Jo, på Nima hittade jag det oxå, men jag tänkte att den kanske skulle kunna vara billigare på Högberga...   :-\  Över 600 spänn för den lilla mackapären tyckte jag var lite saftigt...
Är det nån som har erfarenhet av att använda slaktpistol/slaktmask på kanin annars? Är dom smidiga och lätta att använda, eller är det lätt att man träffar fel?

/Sara

Gösta

« Svar #9 skrivet: 20 apr-08 kl 21:21 »
Slaktmasken fungerar utmärkt så länge kaninen sitter helt stilla och användaren har god kunskap om redskapets funktion.
Jag använder slaktmask till ca 70%. Skulle jag använda den till alla så skulle troligen felfrekvensen vara ca 30%. Skulle skadskjuta 3 av tio med andra ord.
Anser att jag har hyfsat bred kompetens för att göra den analysen efter ca 25.000 slaktade kaniner.
Masken är med andra ord ingenting att rekommendera om du inte samtidigt får utbildning på den. ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 20 apr-08 kl 22:16 »
Ah, jag förstår...  ;) Fast jag hade ju faktiskt tänkt att gå en slaktkurs hos er om ni har nån till sensommaren/hösten. Och då kanske man får prova på slaktmasken, eller?

/Sara

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 21 apr-08 kl 12:56 »
Jo, på Nima hittade jag det oxå, men jag tänkte att den kanske skulle kunna vara billigare på Högberga...   :-\  Över 600 spänn för den lilla mackapären tyckte jag var lite saftigt...
Är det nån som har erfarenhet av att använda slaktpistol/slaktmask på kanin annars? Är dom smidiga och lätta att använda, eller är det lätt att man träffar fel?

/Sara
Jag har med fördel använt slaktmask på både stora silver/blå wiener korsningar som är rätt stora, Halvvuxna belgiska jättar, och likaså på vit lant och mindre kaniner som dvärvädurar och gotlänningar och den fungerar ypperligt oavsett storlek på kaninen bara man träffar rätt.  Risken finns ju att kaninen flyttar sig i sista stund, det händer ju dessvärre då och då. Så klubban är bra att ha till hands i all fall.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #12 skrivet: 21 apr-08 kl 13:18 »
Finns en billigare variant på någon Dansk kaninsida och i Tjeckien vill jag minnas. Kommer tyvärr inte åt mina bokmärken just nu men jag kan återkomma om det.

Norrsken

• -
« Svar #13 skrivet: 21 apr-08 kl 14:19 »
Har för mig jag sett nån i nån gammal nordpost katalog...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Gösta

« Svar #14 skrivet: 21 apr-08 kl 18:52 »
På slaktkursen lär vi ut både klubbning och användande av slaktmask. Kurser kommer i höst. Läggs ut på hemsidan i början på sommaren :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 21 apr-08 kl 19:16 »
På slaktkursen lär vi ut både klubbning och användande av slaktmask. Kurser kommer i höst. Läggs ut på hemsidan i början på sommaren :)

Kanon! Då håller jag korpgluggarna öppna för det!  :)

/Sara

Maleficum

• Tizzy's Angora
    • Uppland
    • Tizzy´s angorakaniner och skrattduvor
« Svar #16 skrivet: 01 maj-08 kl 19:13 »
Ninjar denna tråd lite, tycker det var dumt att starta en till.
Om man nu bara avser att slakta enstaka djur (ex osålda kaniner och liknande), hur gör man då det på bästa sätt om man inte äger en slaktpistol/slaktmask?
If fourteen people believe they were Cleopatra in a former life, does that mean that Cleopatra had split personality disorder?

Smile, it makes people wonder what your up to.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 maj-08 kl 19:23 »
Slag i huvudet följt av avblodning.

Godkända metoder för slakt och avlivning står att läsa om i L22.

Maleficum

• Tizzy's Angora
    • Uppland
    • Tizzy´s angorakaniner och skrattduvor
« Svar #18 skrivet: 01 maj-08 kl 20:41 »
Slag i huvudet följt av avblodning.

Godkända metoder för slakt och avlivning står att läsa om i L22.

Tackar =) tänkte att det ju kan vara bra att veta hur man gör nu när jag har nio småttingar som ju inte är säkert att jag hittar hem till alla och tyvärr så har jag inte plats att spara alla som läget är nu.
If fourteen people believe they were Cleopatra in a former life, does that mean that Cleopatra had split personality disorder?

Smile, it makes people wonder what your up to.

Dandelia

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 maj-08 kl 02:14 »
Maleficum: Det är helt ok att äta sina kaniner ;D :P

/Dandelia

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser