Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veterinärbesiktning ?  (läst 8556 gånger)

fjäderfän

SV: Veterinärbesiktning ?
« Svar #20 skrivet: 21 apr-08 kl 21:44 »
köptes det någon ponny??
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 21 apr-08 kl 22:26 »
Inte än, jag tyckte att det vore klokt att böja denna ponny, JÄTTEHÅRT ;D Moaahahahaaa
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #22 skrivet: 21 apr-08 kl 23:35 »
Inte än, jag tyckte att det vore klokt att böja denna ponny, JÄTTEHÅRT ;D Moaahahahaaa
;D ;D Då stryper väl ägaren mig.....

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #23 skrivet: 21 apr-08 kl 23:48 »
Nej, det köptes ingen ponny och jag är lite fundersam. Det upptäcktes ju ett mindre fel på hästen och när jag påpekade det för ägaren (som inte hade en aaaaaning om det) så sa hon att då säljer hon inte hästen. Hon skulle ta ut veterinären och göra en besiktning men jag undrar om hon tänkt göra det....
Skulle även veterinären konstatera att det fanns en anmärkning så skulle hon gå tillbaka till hästhandlaren i Danmark. Hon sa att hon hade returrätt på ponnyn, men kan hon ha det när hon haft hästen i över ett år?

Ja, stackars häst. Men i och för sig så tror jag inte att hon kan få det sämre om hon får åka tillbaka till Danmark. För det var inget roligt ställe hon bodde på...! Man blev rent ut sagt chockad när man kom dit för både folk och fä bodde på rena soptippen :o. Det var det värsta jag nånsin sett....Det vore en välgärning om någon kunde ta ALLA djuren därifrån!

Frances: Tack än en gång för din hjälp i söndags !! Förutom hjälpen var det väldigt trevligt att träffa dig och din familj , ni var så gulliga allihop :-*.
« Senast ändrad: 21 apr-08 kl 23:55 av klehr65 »

Norrsken

• -
« Svar #24 skrivet: 22 apr-08 kl 05:59 »
vet.bes. för försäkring. Har aldrig behövt det på mina travare..men det har behövts för dom jag sålt som ridhästar,har jag hört..

Men hur är det med travare, får de veterinärvårdsförsäkras fullt ut? Har nåt svagt minne av att man inte fick det med aktiva travhästar, fast att man skulle få veterinärvårdsförsäkra när de inte var aktiva längre... Nu har jag inte hört så mycket såna diskussioner sen vi skaffade häst för första gången. Och då var jag tretton år, och försäkring var väl morsans huvudbry! ;)

Hästen vi köpte är nu 28 år, och får alltså inte vara försäkrad alls sen många år. Var väl i samband med att hon närmade sig utförsäkringsålder som man började ifrågasätta detta med försäkringar allt mer. Nu är trettonåriga halvblodet försäkrad, utan att nånsin vara veterinärbesiktigad. Men det gissar jag har att göra med att vi fött upp honom själv, och.. han var väl försäkrad sen han var föl gissar jag. Shettisen funderar mor min på att skita i att ha försäkrad, och lite känns det som att "vad skulle kunna hända"?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 22 apr-08 kl 09:26 »
Citera
Förutom hjälpen var det väldigt trevligt att träffa dig och din familj , ni var så gulliga allihop .

Tack det samma, hoppas det blir fler tillfällen! :)

Om en häst har varit försäkrad sen föl behövs det givetvis ingen vet.besiktning.
Eller om man byter försäkringsbolag heller tror jag. Men att nyförsäkra en häst vore det ju rimligt med en besiktning kan man tycka..

Att jag aldrig nånsin behövt besikta kan ju iförsig ha med att göra att jag alltid jobbat professionellt med hästar, då kanske man är mer "betrodd", vad vet jag..

En sak jag tänkt med den här ponnyn vi tittade på.. (Tar det officiellt eftersom det inte verkar bli någon affär ändå) Att hon skulle vara importerad från Danmark för ett år sen... MEN hon har ju inget pass!? ??? Smuggelhäst? ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Falin

• -
« Svar #26 skrivet: 22 apr-08 kl 16:35 »
Det handlar väl om försäkringsbeloppet om man behöver veterinärbesiktiga eller inte, om jag inte minns fel. Men jag kommer inte ihåg var gränsen går beloppsmässigt.

Frances

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 22 apr-08 kl 17:06 »
Försäkringsfrågor är ju lätta att reda ut om man slår upp resp. bolags hemsidor.

Men har inte vet. besiktat sånna heller som har varit försäkrade för 150 000 eller mer.. så det kan ju vara olika med olika bolag.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #28 skrivet: 25 apr-08 kl 20:40 »
Jag har alltid fått skicka veterinärbesiktningsprotokoll (*puh* långt) när jag nyförsäkrat hästar.

Inte jag ,,varken hos folksam eller sveland.Ingen av dom begär bes intyg.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Buster

• Södermanland
    • gäddvikens gård
« Svar #29 skrivet: 29 apr-08 kl 22:42 »
Jag har tidigare köpt 2 hästar utan veterinär besiktning dom har hållt i många år och inte varit några som helst problem under alla år vi haft dom.
Men nu har jag lärt mig den hårda vägen hur viktigt det är med en ordentlig veterinär besiktning på klinik, för att inte tala om försäkring.
Köpte ett 3 årigt ardenner sto för ca 1 1/2 år sedan, hon hade föl vid sidan och var bla dörför inte inkörd/inriden. Hon gick igenom veterinär besiktningen UA. Väl hemma hos oss visade det sig att hon var dräktig igen, så vi började lite lätt med inkörning och inridning innan hon blev "mamma ledig" igen. I höstas började vi sätta igång henne och som ett brev på posten blev hon halt. Nu 6 månader och 2 operationer senare står vi med en häst som med en hel del tur eventuellt kan fungera som skogsmulle.
Det visade sig vara en gammal ful skada i en has. troligtvis har hon någongång fått en spark (Vi har ingen aning). Has leden är trasig och går inte att reparera. Ingen har kunnat ana att den här skadan fanns.

Vad jag har lärt mig av det här är hur viktigt det kan vara med en ordentlig klinikbesiktning och inte snåla på veterinär vårdsförsäkringen. Hittills har den här skadan kostat 100.000 kr, gissa om jag är glad över en bra försäkring.
Hos oss finns 5 st lappgetter, 8 st roslagsfår, 6 st svensk blå anka, 20 st gotlandskaniner, 1 fjording och 4 st råttfångare.

Frances

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 29 apr-08 kl 23:09 »
Det är sånt jag menar man ska ha någon kunnig med sig. En gammal sparkskada på en led smyger inte med obemärkt, som lösa benbitar osv. En defekt led är absolut något som märks!! Och definitivt på ett böjprov
Jag vet, nu kanske ni säger att "det var inget fel på det, det märktes inget"..men det krävs vana av hästben för se ibland...
Mitt sto jag hade har en jättestor förbroskning i ena knät som för mig syntes på 15 meters håll  ;D Men som ägaren och den förra spekulanten inte hade uppmärksammat förran veterinären påpekade vid besiktning  ;D

Nu var det inget som stör hästen, den satt bar till.. Men dom flesta andra hade backat efter en sån anmärkning på veterinärbesiktningen!

Men det tackar jag för, hon har inte haft ont av sitt knä en enda dag hos mig och jag fick en jättefin häst för bra pengar  ;D

Så man ska inte heller genast få panik för att det finns en anmärkning på hästen!

Buster

• Södermanland
    • gäddvikens gård
« Svar #31 skrivet: 30 apr-08 kl 09:59 »
Ska försöka göra en lång historia kort. Den här skadan följde med obemärkt. Hästen besiktigades UA. 

Vi var även kollat henne på först en klinik när jag började ana att något inte var helt Ok. Fick frågan vad vi överhuvudtaget gjorde där för det var inget fel på hästen. Det har tagit 5 olika veterinärer innan felet upptäcktes (jag har nästan idiot förklarats på vägen, även fått höra att det är inbillning att något är fel). Fick svaret hem och rid/kör.

Kände ändå att det är fel, åkte till Strömsholm i stället. Svaret där var inte tillräckligt halt för att kunna släcka hältan och se var den kommer i från, hem och rid/kör och återbesök om 2 veckor.

Efter 2 veckor var hon tillräckligt halt i traven för att kunna bedöva bort hältan, visar inget i skritt. Röntgas och de ser en vad de tror är en lös benbit (OSD). Även en veterinär till kollar plåtarna och säger (OCD). Hästen opereras efter ett par veckor och då upptäcks att det inte är (OCD) utan att leden är förstörd.

Återbesök för ledbehandling efter ett par veckor och då händer det som inte får hända det blir komplikationer och hon opereras akut om. Har nu äntligen fått komma hem igen efter en vecka på Strömsholm. Nya förändringar hittas dessutom på brosket igen.

Visst självklart ska man ha med sig en hästvan person när man tittar på häst. Jag vet inte riktigt vad vi skulle ha kunna göra mer för det syntes verkligen ingenting. Vad jag vill ha sagt är egentligen hur viktigt det kan vara med en ordentlig veterinär vårdsförsäkring.

Jag ser mig faktiskt som rätt hästvan har arbetat med och haft egna hästar i 17 år (ridit i 25 år).
« Senast ändrad: 30 apr-08 kl 10:35 av Buster »
Hos oss finns 5 st lappgetter, 8 st roslagsfår, 6 st svensk blå anka, 20 st gotlandskaniner, 1 fjording och 4 st råttfångare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 3 användare (1 dolda)
Galaxie, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser