Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smörlamning?  (läst 1224 gånger)

hustran

Smörlamning?
« skrivet: 16 apr-08 kl 10:44 »
Jaha, jag skrev att lamningen gått som smör hitills, då får man bakslag naturligtvis. I går morse ramlade livmodern ut på en ungtacka, som lammat 1 dygn tidigare. Vi lyckades faktiskt få in den igen och nu står hon med LGs eminenta bygel, en del balsnören osv. Min undran är nu. Hur länge måste hon stå så, hur lång tid kan det ta för henne att gå ihop? När det gäller kvarbliven efterbörd eller ett ev. lamm till så skall man ju åtgärda innom en viss tid osv. Vill ju inte att eländet "ramlar ut" igen. Hon har än så länge ingen infektion, äter idisslar och tar väl hand om sitt lamm. En ungtacka. Dessutom undrar jag om man vågar spara det tacklamm hon fått. Tackan slaktas naturligtvis i höst. Dessutom har vi ett flasklamm ev. på G. fan också. tackan lammade tillsammans med en annan i gruppen och antagligen blev den omhändertagen av en annan. Så är ngn. sugen på ett flasklamm, Gute MV fri, nu svatrvit, så hojta till. Vi försöker ett litet tag till annars så "knäpps" den. Han går nu med tackan i adoptionsbox så han diar. Puh! Många undringar blev det. Tacksam för ev. svar.  ???

Henning

SV: Smörlamning?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-08 kl 12:00 »
Var det livmodern eller slidan som ploppade ut? Med tanke på att ni fick tillbaka den själva så misstänker jag att det var ett slidframfall. Det brukar inte ta många dagar efter lamningen tills man kan ta bort bygeln.

Allting kan väl nästan sägas ha en genetisk bakgrund men slidframfall har en multifaktoriell bakgrund och det är inte säkert att du träffar rätt om du slår ut tackor med framfall. Återkommer det på samma tacka ska man inte spara henne.

hustran

« Svar #2 skrivet: 16 apr-08 kl 12:11 »
Det var hela livmodern, med "kottar" och allt. Vi såg det ganska snart så den hade inte svullnat så mycket. Har faktiskt varit med om samma sak för flera år sedan. Det är svårt men om man har tur och kraft så går det faktiskt. Obs. Lammet är ett bagglamm. Det ev flasket alltså.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 16 apr-08 kl 17:52 »
Min undran är nu. Hur länge måste hon stå så, hur lång tid kan det ta för henne att gå ihop? Hon har än så länge ingen infektion, äter idisslar och tar väl hand om sitt lamm. En ungtacka.

Infektionen brukar infinna sig precis när man tänker att: - yeah det här gick ju bra hon klarade det utan infektion... efter ca 6-7 dagar...

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hustran

« Svar #4 skrivet: 16 apr-08 kl 18:36 »
Usch,då. Hennes temp har stigit från 39,7 i går till 40,5 i dag. Är det feber? Måste försöka hitta ngn. antibiotika snabbt då.

Birgit

« Svar #5 skrivet: 16 apr-08 kl 20:28 »
Vad är det för ras? Har hört av flera gamlingar i föreningen Gutefåret att framfall hos gutar ofta är förknippade med för feta och välgödda djur. Kanske är det viss ärftlighet också?
Har själv aldrig haft det på nåt får än tack o lov.
Däremot hade vi det på flera av våra mjölkkor på 90-talet.

hustran

« Svar #6 skrivet: 16 apr-08 kl 21:01 »
Ja, det är en Gutetacka, men fet är hon verkligen inte. De har "gått på" enbart ensilage, rätt sent skördat men fri tillgång. Lammet var ganska stort. Lammningen funkade normalt och jag tycker att den "ramlade" ut långt efter lammning ca.1 ½ dygn efter. Den förra tackan var en finullstacka också ungtacka fast med 2st. lamm. De fick kraftfoder. Där hände det ganska direkt efter lammningen. Finns det ärftlighet så sparar jag nog inte hennes fina unge heller. Vad gäller det ev. flasklammet så har vi litet hopp nu. Tackan har inte mord i blicken längre när vi provar så vi hoppas. Tack o lov för adoptionsgrinden säger jag bara. Ta i trä.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Livmoderframfall...
« Svar #7 skrivet: 16 apr-08 kl 22:47 »
Livmoderframfall brukar ju orsakas av att lammet/kalven är väldigt stor.

Kalciumbrist misstänks kunna orsaka det också, liksom mycket rödklöver (östrogen).

Vuxna fårs normaltemp är mellan 38-39,5

/Rosa
« Senast ändrad: 16 apr-08 kl 22:51 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 1 användare
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser