Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Information till ev besökare-SMITTA hos marsvinen  (läst 1412 gånger)

Dandelia

• Gäst
Information till ev besökare-SMITTA hos marsvinen
« skrivet: 15 apr-08 kl 11:55 »
Jag har fått ett utbrott av vad jag misstänker är sellnic i gruppen. Det ska konstateras av veterinär idag. För säkerhets skull tar jag inte emot besökare under tiden behandling pågår.

Sellnic är marsvinens motsvarighet till rävskabb. Skabbdjuren gräver gångar i marsvinens hud, vilket orsakar stark klåda, håravfall och sår. Det är plågsamt, t om dödligt om det inte behandlas. Det smittar lätt och om ett djur är påverkat ska ALLA behandlas, oavsett om dom visar symtom eller inte.

Om jag förstått rätt kan sellnic ligga vilande i kroppen i upp till två år innan det aktiveras av t ex nedsatt kondition, stress, foderbyte mm. Dräktiga och digivande honor samt små ungar och äldre marsvin är extra utsatta och drabbas hårdast av sellnic.

I och med att jag både flyttat, bytt foder, omgrupperat hanarna och dessutom skaffat ny höleverantör kom sellnicen som ett brev på posten :-X.

Du som ville komma och titta på mina cuy är varmt välkommen efter genomförd behandling och desinficering av tja, ALLT :). Jag vet inte riktigt hur lång tid det tar men jag berättar när det är riskfritt att komma på besök.

Jag vill be samtliga vänliga själar att hålla tummarna för min värst drabbade hona. I fredags födde hon fyra fina ungar varav en dog. Samma dag upptäckte jag ett hårlöst sårigt parti över ljumsken och låret. Jag trodde då att förlossningen varit svår och att hon bitit sej själv i frustration. I lördags var det andra låret likadant och en bit upp på rumpan. I söndags hela rumpan och en del av ryggen. Igår en större del av ryggen.

Sellnick sprider sej snabbt och skoningslöst och ger både uttorkning -pga öppna sår- och svält, då marsvinen inte orkar äta pga klådan och smärtan. Min gumma har fruktansvärt ont men tar hand om sina små lika bra som alltid. Jag slutar aldrig att förundras över marsvinens livsvilja och kämpaglöd!

/Dandelia

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: Information till ev besökare-SMITTA hos marsvinen
« Svar #1 skrivet: 15 apr-08 kl 12:32 »
Fy, vad sorgligt för dig och dina små vänner.  :'(

Jag hoppas innerligt att behandlingen ger resultat fort, så att dina marsvin inte behöver lida.
Tänker mest på den tappra mamman med sina barn. Jag håller krampaktigt i alla mina fingrar och ber för henne.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Dandelia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 apr-08 kl 15:55 »
Har nu fått bekräftat att det är skabb-sellnic- och börjar behandlingen ikväll. Det kommer ta ca 6 veckor innan allt är borta. I vanliga fall tar det ca 3 veckor men de dräktiga honorna och yngsta ungarna kan inte medicineras än. Därför behandlar jag två omgångar.

Så- om allt går som det ska- är besökare välkomna om ca 6 veckor igen! :)

Tack, Gris-Eva, för "tummarna"! :)

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 16 apr-08 kl 13:45 »
Håller oxå tummarna för att behandlingen ska gå bra så dina småsvin ska bli friska fort !
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Dandelia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 apr-08 kl 08:44 »
Min stackars hona har börjat läka och det går fort nu :) Härligt!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 21 apr-08 kl 17:05 »
Min stackars hona har börjat läka och det går fort nu :) Härligt!

Å, vad skoj med en positiv rapport :) har undrat hur det går för er.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 2 användare
karsan, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser