Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första bäbisarna igår!  (läst 2525 gånger)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Första bäbisarna igår!
« skrivet: 14 apr-08 kl 14:46 »
Som färsk genbank känns ju första kullen extra speciell.. Har misströstat pga krångel med en hane, men igår så..  ;D
Gläntade lite på bolådan idag och försökte se efter (rörde inget, petade bara lite försiktigt i ludden med ett halmstrå), såg iaf fyra välmående små liv. Får väl se exakt hur många det är när de börjar fara runt.

Nu väntar vi på ännu en kull vilken dag som helst, sen dröjer det några veckor innan det blir ytterligare kullar. Min ovan nämnda tveksamma hane har nu parat en hona iaf, det här blir sista chansen innan grytan...
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
SV: Första bäbisarna igår!
« Svar #1 skrivet: 14 apr-08 kl 22:08 »
Grattis!  :D

Fick vår första kull i genbanken för ca ett år sedan, visst är det härligt med nybakta gottisar?  ;)

Får hoppas på att fler kullar dimper ned då, här kommer det tyvärr dröja ett tag då all tid går åt studierna inför studenten    :-\

Du får återkomma med antal och färger sedan :)

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #2 skrivet: 14 apr-08 kl 22:23 »
Fick min första gotlandskull i Januari.. nu har jag fått den fjärde.. två till är inne på bakning.. ;D
Du lägger väl in nån bild sen.. / Lycka till i fortsättningen :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #3 skrivet: 15 apr-08 kl 10:09 »
Fick min första gotlandskull i Januari.. nu har jag fått den fjärde.. två till är inne på bakning.. ;D
Du lägger väl in nån bild sen.. / Lycka till i fortsättningen :)

Nästa blivande mamma är Godanros Dagmar, syster till nån/ett par av dina honor  ;D
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #4 skrivet: 15 apr-08 kl 10:26 »
Mmmm.. duktiga mammor dom där.. :D
Godanros Sally fick nio i första kullen och alla överlevde.
Godanros Olga fick åtta i första och fick fem kvar.. den andra kullen blev sju och alla lever.. :D

Lycka till med Dagmar.. / Ewa
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 15 apr-08 kl 12:02 »
 ;D  :-[
*Mycket stolt "kaninmormor"*

Landsflykting i storstan...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #6 skrivet: 16 apr-08 kl 18:07 »
Mera bäbisar inatt! Dagmar hade klämt ut sina o allt såg bra ut.  ;D

Hajjen

• Kaninuppfödare
    • -
    • Solbackens kaniner
« Svar #7 skrivet: 16 apr-08 kl 21:13 »
Grattis!
Kull 5 i år föddes idag, 7 kryp blev det.
Har sammanlagt 37 ungar nu :)

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #8 skrivet: 16 apr-08 kl 21:57 »
37 ungar!!!!  :o
Omg! Det låter som mitt drömställe...
Tycker det är helt underbart men har bara lyckats klämma fram två små levande krabater sedan förra sommaren....
Kliar mig i huvudet och undrar vad jag gör för fel...

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #9 skrivet: 16 apr-08 kl 22:10 »
Mera bäbisar inatt! Dagmar hade klämt ut sina o allt såg bra ut.  ;D

Syrrorna hälsar o grattar ;D

Vi har fått fyra kullar.. med 26 överlevande.. 5+9+5+7.. helt Ok på ganska unga honor.. :)
Väntar kull 5 den 5/5.. hihi det var ju träffande  ;)
Kull 6 den 9/5..

Sen har alla fått två var och ska få vila lite..
Får hem några nya kaniner i månadsskiftet.. ska bli spännande  :D

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #10 skrivet: 22 apr-08 kl 01:40 »
I lördags kväll fick jag mina första kaninbebisar !! Fyra små blev det vad jag kunnat se. Vågar inte vara där och peta för mycket där dom ligger nerbäddade i sin grop täckt med en massa ull !
Men jag ser aldrig att mamman är hos dom små !! Hur beter sig kaninmamman...ska hon inte dia dom små ofta. Är ju orolig för att hon inte sköter sitt "jobb" och att dom små ska svälta ihjäl...

Dandelia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 apr-08 kl 08:04 »
Hon ger di en gång per dygn och håller sej därifrån resten av tiden för att inte dra dit rovdjur eller annan oönskad uppmärksamhet. Var inte orolig, hon sköter om dom små! Kaniner är goda mödrar.

/Dandelia

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #12 skrivet: 22 apr-08 kl 11:37 »
Tre kullar på två dagar, fördelat på 7+8+7, väldigt bra faktiskt.. Tre (FrVädur, Gotland, Alaska) olika raser dessutom så det är nog våren som gör det! Dock hade en liten plutt varit på villovägar och ramlat ur buren.

Lite skillnad mot de tre vinterkullarna(dec-feb) som hade 3+6+3..
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dandelia

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 apr-08 kl 14:26 »
Har sammanlagt 37 ungar nu :)

Heh, jag har 46 ungar plus två oräknade nyfödda kullar. Babyboom! Härligt! Måste skaffa större frys, tror jag! 8) Skönt att ha avelsarbetet avklarat och matförrådet säkrat innan värsta sommarvärmen med tillfällig sterilitet kommer. Så blev det förra året iaf. Parningarna tog sej inte förrän det blev svalare ute.

/Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 22 apr-08 kl 20:59 »
He, he, har två honor som fått 12 ungar precis!!!
Ser ut som om alla 24 kommer överleva!

:-* till kaninerna

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #15 skrivet: 22 apr-08 kl 22:11 »

Gotlänningar ???
Är dom till salu.. ;)

Dandelia

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 apr-08 kl 08:22 »

Ja, dom sköter sej verkligen, dom där långörade sakerna... :D

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 23 apr-08 kl 11:49 »
Gotlänningar ???

Mina super-korsningar, naturligtvis  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser