Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grisningen går snett  (läst 4986 gånger)

louise

• Gäst
grisningen går snett
« skrivet: 13 apr-08 kl 01:39 »
Jourveterinären går inte att få tag på. Vad fan gör jag nu!?

Första grisen kom kl 23. nu är hon 1.38, och tvåan kommer inte. När jag känner efter hittar jag ingen kulting som hamnat snett eller fastnat.

Råd?!

Fridolf2

• Gäst
SV: grisningen går snett
« Svar #1 skrivet: 13 apr-08 kl 07:31 »
Ja, nu har väl det hela löst sig antar jag.. Annars är ju rådet att ta det lugnt, det kan ta en natt, det är inte ovanligt. Två saker kan du kolla, om hon tar i och kämpar men ingen kommer ut, så kan nån ligga fel, och då kan man få gå in väldigt försiktigt med armen och lägga till rätta/dra ut.  Har hon däremot inga värkar utan bara ligger och slöar så får man dels avvakta lite, och om inget händer så behöver hon Hipracin, så värkarna sätter fart, detta sker ju även när dom små börjar dia, då frigörs hennes eget oxytoxin och värkarna sätter igång, men när det bara är en som kanske inte ens snuttar så mycket, så brukar det inte räcka... Hoppas det löser sig, ofta gör det det, bara man går därifrån.... ::)

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 apr-08 kl 07:54 »
Åtta timmar har gått och tvåan är inte ute. Mellan 01 och 03 var jag inne och kände några gånger om något låg snett men jag kände inget. Möjligen att hon försöker få ut en rakt genom slidväggen.. men när man inte är van är det rätt svårt att kolla sånt.

Jourveterinären svarar fortf inte. Rivertcottage coachar mig via sms.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 apr-08 kl 07:58 »
Hur långt in har du kollat då, kan ju behöva gå in ända till armbågen om det vill sig illa.. Tycker du hon tar i nåt då, eller är hon trött nu?

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 apr-08 kl 07:59 »
jag var inne upp till 2/3 till armbågen. Nu verkar hon mer trött. Krystade på bra i natt. Ska jag prova känna efter igen?

Fridolf2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 apr-08 kl 08:04 »
Man ska ju vara lite försiktig, och det är ju svårt att veta om nån sitter fel, men man brukar ju se på dom om dom spänner sig och tar i men inget händer.. Ta på nåt halt på armen och kolla försiktigt så långt in du når, och om hon inte har riktiga värkar (brukar kunna komma igång just när man grejar) Så kan det vara nån död som inte kommer fram, och då tycker jag du ska ge Hipracin, men det har du kanske inte hemma, så då får du ju be vet komma ut...

Fridolf2

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 apr-08 kl 08:15 »
Nu får jag gå ut till mina egna innan dom river lagården.. Lycka till! Och rapportera sen hur det går :)
Ps  Få inte panik..Det löser sig......

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 apr-08 kl 08:37 »
Den kom!

Å det blev två!

Kanske de låg snett med varandra på nåt sätt. hade äntligen fått tag på jouren som skulle komma. jag gick ut för å kolla henne å då låg två å diade! Det kom allt en skvätt ögonvätska från mig. Nu ser det ut som nån efterbörd på väg. Men tre i en kull är ju inte mycket. Hur som, nu är det förhoppningsvis fri väg om fler vill ut.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 apr-08 kl 08:44 »
Vad bra.. :) Nu kommer säker fler när diandet kommer igång bättre.. Det kan komma lite sörja av allehanda slag då och då, när efterbörden väl kommer så tar du nog inte miste.. ;)

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 apr-08 kl 09:34 »
tja... den ser ut som fårens efterbörd.. Men hon stånkar vidare iallafall.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 apr-08 kl 12:24 »
6 stycken har hon nu! Nåt mer är påväg men nu är jag blåfrusen å går in å äter lunch. Fastnade och har stått blickstilla och tittat på i 1,5 timmar. Inte så mycket för hennes skull som för min. Jag behöver undervisning:)

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #11 skrivet: 13 apr-08 kl 12:29 »
Ett dygn snart :o

Ja då vet man vad man har att se fram emot.. har tre som ska grisa from den 5/5 och framåt.. tror jag  ???
Såg inte betäckningen på den ena.. så det kan bli tidigare.. :-\

Ringer dig om det blir problem då.. du har ju full koll nu.. ;)

Lycka till med fortsättningen.. följer med spänning utvecklingen här / Kram Ewa
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 apr-08 kl 12:38 »
Ja det var ju inte precis enligt skolboken det här. Funderar allvarligt på att börja skriva böcker för nybörjarbönder. Det står fel saker och/eller för lite i de man hittar.

Om man läser att kultingar kommer med 10-15 minuters mellanrum och en grisning tar max fem timmar, tro fan man blir hispig när det tar 9 timmar mellan första och andra kultingen, sedan tre timmar tills det är dags för nr 3-6. Och efter 13,5 timmar är hon ännu inte klar.

Lycka till med era! Trodde att ni hade varit igång länge, är det första kullarna alltså?

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #13 skrivet: 13 apr-08 kl 12:50 »
Sorry inte ett dygn.. menade ju 12 timmar  ;D

Nej men det är ju så med naturen.. allt kan hända..
Det är klart man ska läsa böcker men det bästa är ju att ha en erfaren grisuppfödare att fråga.. när saker o ting inte går enligt plan..

Vi köpte tre kultingar, en galt och en sugga med 7 kultingar förra året.. så vi har inte fått några egna än..

Är det första grisningen  för dig?

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 apr-08 kl 12:51 »
Nä, det är nog sällan det går enligt böckerna :) Vi har haft alla slags födslar mellan 2 timmar och upp till 16-17 timmar, men oftast löser det sig ändå.. En fick vi dra ut alla 15 för hand, för hon ansträngde sig inte ett dugg.. och den senaste tittade jag till på kvällen och tänkte att det där blir nog inget i natt, på morgonen låg 12 jättefina och diade i godan ro, efterbörden kommen och inga döda, då känns det bra :) Och det var ändå en gylta, dom kan bli lite oroliga ibland och hoppa upp mellan varje unge..Så kort sagt; Man vet aldrig :)

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 apr-08 kl 13:09 »
Sjuan död. Men jag gläder mig nog mer åt 6 levande ändå. I natt trodde jag att jag skulle sitta med en kulting och en död sugga..

Jo, första kultingarna det här.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #16 skrivet: 13 apr-08 kl 13:56 »
Jo jag känner igen det där med fåren.. det skiljer väldeliga mellan dom som gör allt jobb själva.. helst när man inte är där.. och de som behöver hjälp från början till slut..

Det går heller inte att säga att de som är vana mammor och fixat det förr gör det detta år.. :-\

Va trist med sjuan.. men som du säger man måste glädjas åt de som lever.. tror du att det är slut eller väntar du fler ???

Fridolf2

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 14 apr-08 kl 14:37 »
Hur har det gått nu då? lollo... :)

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 apr-08 kl 15:58 »
Jodå, de ligger så gott i solen å myser med mamma som tycker mycket illa om mig;)

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #19 skrivet: 14 apr-08 kl 16:09 »
Härligt  ;D

Längtar efter smått här oxå.. ska bli såå spännande..

Läste nyss statistiken i Linderödaren att snittet har legat på mellan 8-9 födda och 6-7 överlevande mellan 2004-2006..
så du ligger på medel  :)

Kram Ewa

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser