Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bakugn med sprickor upphittad, hur fixa?  (läst 11180 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Bakugn med sprickor upphittad, hur fixa?
« skrivet: 12 apr-08 kl 07:14 »
Ja, så svår att hitta var den ju iofs inte. En stooor murad sak nere i källaren. Verkar helt komplett. Skorstenen är helt OK och det är bra drag. Jag har köksspisen i en annan kanal i samma skorsten och även en oanvänd kamin-kanal i ett sovrum. Har testeldat försiktigt med lite små-kvistar och det ser bra ut inne i ugnen. Luckan är också OK.

Men:

Den är sprucken. Det är ett jordgolv i källaren och det hela har väl satt sig lite. Jag är road av att baka och det vore ju himla kul att få fart på bakugnen. Finns det någon här med kunskap om hur/om man kan laga en gammal sprucken bakugn? Eller hur man avgör om den skall avskrivas för gott? Räcker det att laga sprickorna med murbruk som man petar in och sedan putsar man över det hela? Eller måste man plocka ner den spruckna delen och sedan bygga upp igen?

Sprickorna (två) är inte så himla stora, men desto längre. Det är som att skorstenen tryckt ner och knäckt ugnen. Men det handlar alltså bara om någon milimeter, vad jag kan se på utsidan. Men det går i princip runt hela ugnen.

A.

jenses

• Gäst
SV: Bakugn med sprickor upphittad, hur fixa?
« Svar #1 skrivet: 12 apr-08 kl 08:16 »
Du har ingen bild?
I.a.f. skulle jag försöker att provtrycka ugnen,
det går nog bra att göra själv.
Hittade någon gång en how-to på nätet, men var?...

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #2 skrivet: 12 apr-08 kl 12:56 »
Här är lite bilder.

« Senast ändrad: 12 apr-08 kl 13:06 av (Anders) »

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #3 skrivet: 12 apr-08 kl 15:44 »
"Upphittad" ;D Var låg den då  ;D ;) ;D

Våmhuskullan

• -
« Svar #4 skrivet: 12 apr-08 kl 15:59 »
Du har ingen bild?
I.a.f. skulle jag försöker att provtrycka ugnen,
det går nog bra att göra själv.
Hittade någon gång en how-to på nätet, men var?...
provtrycka själv? kommer att skrika och hoppa runt av glädje om du hittar var  ;)

ang bilderna så är ju detta nertill på ugnen och inte i skorstensdel...?..om du kommer in i bakugnen och lyser runt lite bode det ju synas om sprickan är ytlig eller om den även är ini bakdel/eldddel.
rätta mig om jag har fel...men om det är några sprickor där man inte eldar, så borde det väl inte vara någon fara? sprickor ytligt är ju vanligt.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #5 skrivet: 12 apr-08 kl 18:42 »
Jo, det där med upphittat var väl mest för att lura folk att läsa tråden. Lite lagom tokigt, liksom... Den har ju funnits i källaren på samma plats hela tiden, liksom. Och så mycket skräp är det inte så att jag kunnat missa den heller.   :) Sedan tror jag att någon annan bakugn här på forumet också var "upphittad" och jag ville ju inte vara sämre...

Provtrycka:

När jag var liten (före moppe) gjorde jag och några kompisar rökbomber och "bengaliska eldar" av sockerkrut. Salpeter och socker. Kanske lite svavel också ibland. Ju mera socker desto mera rök och långsammare förlopp. Men svårare att antända. Börja testa med dubbla mängden socker. Någon matsked bara. :-X Täpper man till uppe i skorstenen så borde man kunna provtrycka smidigt.

Hm... Säljs kalisalpeter i kryddhyllan i affärerna fortfarande? Brukade köpa påsar om ca ett hekto. Används till skinkan eller korven eller något sådant. Eller till krut...

Inne: Ser rätt bra ut. Men det är ju svårt att se i fogarna...
« Senast ändrad: 12 apr-08 kl 18:52 av (Anders) »

Våmhuskullan

• -
« Svar #6 skrivet: 12 apr-08 kl 18:50 »
jag blev tvungen googla om provtryckning  ;D
http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=396
beskrev ganska begripligt

läste på en annan sida...var det tog vägen vette tusen ??? att förr gjorde man en rökeld och någon fick täta igen hålet i skorsten...sen elda man mer rökeld och följde skorsten upp och kolla om det rykte ut någonstans..

fast det där med besiktning och provtryck har ju med försäkringar att göra...obesiktad då täcker inte försäkring om man elfar och olycka är framme har jag förstått...
800-1500 kostde ett provtryck här.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #7 skrivet: 12 apr-08 kl 18:54 »
Får passa på nästa gång sotaren är här. Men risken är ju att det blir tvärnej. Nu kan man ju i alla fall leva på hoppet...

Och om den läcker, kan man fixa den då? Hur då?Plocka ner och mura upp igen?

A.

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 12 apr-08 kl 20:53 »
Min sotare sa att jag skulle elda tidningpapper och sen slå igen spjället. Lys med lampa och kolla så det inte ryker in!
Det är näst intill omöjligt att inte få putsen att spricka på utsidan av en ugn eftersom den oftast är murad med lerbruk och putsad med kalkbruk (eller för den delen cement). De senare är hårdare och spricker och är normalt.
Jag hade eldat tidningspapper och kollat vad som händer. Är du road av kemiska experiment så kör salpeter + socker + ättika. Sen en startsats av salpeter + socker. Ryker bra men totalt over-kill i detta fall.
Ska du ha användning av försäkringen måste du ha dit sotarn som godkänner den! Fräscha till den så gått det går - köp gärna lerbruk och tryck i invändigt om det ser skadat ut och borsta av den värsta skiten.

ES

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #9 skrivet: 12 apr-08 kl 21:38 »
Det blir att testa med tidningspapper imorgon. Spännande!
Då får jag iaf veta om det är lönt att låta sotaren titta på den...

A.

Nypålandet

« Svar #10 skrivet: 12 apr-08 kl 22:24 »
Men hur tjock är väggen? Om man kollar ute resp inne bilderna får man en känsla av att det är 2-3 tegelbredder. Om det är sant ska det ju bra mycket till för att det ska slå en spricka hela vägen.
Annars är det väl rimligen till att lokalisera evt spricka/läckage & om man hittar en sådan bör man väl knacka bort omkringliggande sten, ersätta dessa & mura upp igen.

Det måste bli en go golvvärme om man kan elda i en sådan!  :D

jenses

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 apr-08 kl 01:02 »
Degen står redan på jäsning?
Ugnen ser iaf som om han kan börja jobba imorron  :)

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #12 skrivet: 13 apr-08 kl 07:04 »
Degen står redan på jäsning?
Ugnen ser iaf som om han kan börja jobba imorron  :)

Jösses! Känns som att någon sagt att man vunnit på tipset, men man har inte hunnit kolla raden ännu...  :-X ;D :-\ ;D :o ???

Men hur tjock är väggen? Om man kollar ute resp inne bilderna får man en känsla av att det är 2-3 tegelbredder. Om det är sant ska det ju bra mycket till för att det ska slå en spricka hela vägen.
Annars är det väl rimligen till att lokalisera evt spricka/läckage & om man hittar en sådan bör man väl knacka bort omkringliggande sten, ersätta dessa & mura upp igen.

Det måste bli en go golvvärme om man kan elda i en sådan!  :D

2-3 stenar i bredd kan stämma på sidorna.

Jag misstänker att det går åt en hel del ved innan den är i baktemperatur. Men å andra sidan kan man nog baka ett årsbehov av bröd då också...

Hm... Får kanske bli ett bak-kalas så småningom? Men det skall nog i så fall utannonseras på bröd-tavlan. Om ugnen blir godkänd, alltså...

A.
« Senast ändrad: 13 apr-08 kl 07:33 av (Anders) »

Våmhuskullan

• -
« Svar #13 skrivet: 13 apr-08 kl 08:38 »
Jösses! Känns som att någon sagt att man vunnit på tipset, men man har inte hunnit kolla raden ännu...  :-X ;D :-\ ;D :o ???

2-3 stenar i bredd kan stämma på sidorna.

Jag misstänker att det går åt en hel del ved innan den är i baktemperatur. Men å andra sidan kan man nog baka ett årsbehov av bröd då också...

Hm... Får kanske bli ett bak-kalas så småningom? Men det skall nog i så fall utannonseras på bröd-tavlan. Om ugnen blir godkänd, alltså...

A.
om du brukar ha sotare hos dig kan du viska lite t han att du gärna skulle vilja ha bakugnen kollad...dom brukar vara så snälla...jag fick en extra kollad...utan kostnad  :D

Våmhuskullan

• -
« Svar #14 skrivet: 13 apr-08 kl 08:41 »
Får passa på nästa gång sotaren är här. Men risken är ju att det blir tvärnej. Nu kan man ju i alla fall leva på hoppet...

Och om den läcker, kan man fixa den då? Hur då?Plocka ner och mura upp igen?

A.
om den läcker tätar man ugnen som jag förstått...rör det sig om att det läcker i skorsten så blir det rör..men jag tvivlar ju att skorsten läcker...den var ju provtryckt?

Winnie

« Svar #15 skrivet: 13 apr-08 kl 09:23 »
om den läcker tätar man ugnen som jag förstått...rör det sig om att det läcker i skorsten så blir det rör..men jag tvivlar ju att skorsten läcker...den var ju provtryckt?

Både enklare och bättre att glidgjuta skorstenspipan!!

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #16 skrivet: 13 apr-08 kl 09:37 »
Har testat med tidningspapper nu. Lyst runt med ficklampa.  Verkar vara helt OK! Men å andra sidan så är det nog så bra drag i skorstenen att det inte blir övertryck inne i ugnen trots att jag stänger spjället. Det skall nog till att jag täpper till skorstenen också och har en "riktig" rökgenerator som sotaren har. Men det gör jag inte idag. Det är ju söndag! Men det verkar ju helt klart vara lönt att gå vidare...

Färnäskullan: Och jodå, skorstenen är provtryckt OK, men iofs bara den kanal jag använder till köksspisen. Finns en till bakugnen, en till en (ej existerande) kamin i pig-kammaren intill köket och en till spiskupan ovanför köksspisen, och alltså en provtryckt till köksspisen. Men skorstenen är delvis ommurad och omputsad så när det gäller skorstenen är jag inte speciellt orolig.

Så det verkar grönt. Skall städa ur och piffa upp lite. Kanske kalk-slamma den så den blir riktigt fin? Och se till att ha kaffe och nybakt bröd klart när sotaren kommer nästa gång...  :P

A.

signe

« Svar #17 skrivet: 13 apr-08 kl 11:55 »
Du måste låta sotaren göra en brandskyddskontroll precis som för alla andra eldstäder. Det kostade ca 700:- för vår bakugn.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #18 skrivet: 13 apr-08 kl 17:19 »
Brandskyddskontroll: Japp! Finns i planen! Hys ingen oro!

Jag tänker även sätta dit någon form av brandskyddande skiva i taket framför ugnen, där luckan är. Borde räcka med 1-2 kvm.

A.

Byracka

• -
« Svar #19 skrivet: 13 apr-08 kl 17:51 »
Tycker inte sprickorna ser så farliga ut, prova med att knacka ner putsen och kolla innanför hur det ser ut.
Insidan kan du försöka blästra eller stålborsta med vinkelslip/toppslip innan du fogar om med ny fogmassa.
Det borde finnas sotluckor på sidorna i vilka du även kommer åt att igångarna, förslagsvis med en inspektionsspegel så att du ser lite längre.
För att provtrycka kan man elda på i ugnen och när den är varm slänga in något rökbildande för att sedan stänga öppningarna hermetiskt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser