Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grannens giftiga rök  (läst 2864 gånger)

awifos

• Gäst
grannens giftiga rök
« skrivet: 10 apr-08 kl 21:59 »
Vad gör jag min granne har en 1m gånger 1m kokspanna o eldar med ved i den.
Ibland är röken svart o tjock ,ibland vit o rinner liksom ner men den mest besvärliga är den osynliga som bara irriterar hals o ögon.
Snälla ... HJÄLP

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: grannens giftiga rök
« Svar #1 skrivet: 10 apr-08 kl 22:04 »
Kontakta miljö- och hälsokontoret (eller motsvarande) i din kommun.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

awifos

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 apr-08 kl 22:08 »
dom var ute ..
hade för annonserat sin ankomst....
o då var rökutsläppet ok... 
finns det någon mätmetod jag kan göra.. ?

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 11 apr-08 kl 23:11 »
dom var ute ..
hade för annonserat sin ankomst....
o då var rökutsläppet ok... 
finns det någon mätmetod jag kan göra.. ?

Kamera och vittnen!

ES

Tompas11

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 11 apr-08 kl 23:54 »
Kan inte grannen förstå och prata svenska?
Om språket inte är något problem så kan du väl prata med din granne eller...?
If it doesn't work, chrome it!

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 12 apr-08 kl 10:08 »
Kan inte grannen förstå och prata svenska?
Om språket inte är något problem så kan du väl prata med din granne eller...?
Har haft liknande problem och tyvärr hjälpte det inte att vi bägge var svenskfödda, han ville inte förstå ändå. Varje lördag eldades plastemballage från hans hustrus tyggrossistfirma i ett stort bål, vi bodde i vindriktningen och fick hålla oss inne för att inte förgiftas.

Han slutade när de själva fick barn, för att inte hans barn skulle bli sjuk av röken.

(Som en liten hämnd såg vi mellan fingrarna med att vår stora hund gick ner och sket på hans gräsmatta varje dag :-X. Lågt, jag vet :-[.)

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Fritjoff

« Svar #6 skrivet: 12 apr-08 kl 11:49 »
(Som en liten hämnd såg vi mellan fingrarna med att vår stora hund gick ner och sket på hans gräsmatta varje dag :-X. Lågt, jag vet :-[.)

Hahaha!! Det är låg vardagshämnd som ibland gör livet lite skönt.

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 15 apr-08 kl 12:55 »
Bygdens son och storföretagare tar lätt på det där med sophantering. Miljöskydd har varit ute men han eldar absolut inget annat än kartong. Som han ju dessutom slutat elda utan kör in till avfallsstationen med. Eller hur?!

Idioter finns det gott om. Tillägga kan jag att jag fick ett gott brännsår när jag tog bilden och en brinnande plastflaga hamnade på armen.

ES
« Senast ändrad: 15 apr-08 kl 12:57 av ersam »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 15 apr-08 kl 13:52 »
Är rök från vedeldning giftig ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 15 apr-08 kl 16:22 »
Är rök från vedeldning giftig ???

Generellt kan man säga ju svartare och mer illaluktande rök desto giftigare är den.
Fuktig ved och/eller förbränning vid låg temperatur gör att giftiga gaser bildas, dessutom är sotpartiklarna som då bildas mycket giftiga.
Det ska vara förbränning vid uppåt 1000 oC, sk blålågeförbränning, för att få renast möjliga gaser vi vedeldning.
I detaljplanerade områden krävs miljögodkända pannor, men i övrigt är det fritt fram tills vidare med gamla pannor.
Dels blir det dyrt att byta alla dåliga pannor innan dom är slutkörda, dels blir det ju mindre fossila koldioxidutsläpp ju fler som använder förnyelsebart bränsle som t ex ved.
Men jag tycker det är lite skumt att man fortfarande i ej detaljplanerade områden får nyinstallera gammaldags konstruktioner som gjutjärnspannor från Vitryssland och kökspannor typ Wamsler.

http://www.sp.se/sv/index/information/wood_combustion_consumer_info/wood_comb_FAQ/Sidor/default.aspx

http://www.friskluftnu.se/  vedeldningshatare  :-X
« Senast ändrad: 15 apr-08 kl 17:00 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

M8e

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 15 apr-08 kl 20:26 »
Vill bara säga att det är stor skillnad mellan plaster.
PET, Polyeten, Polypropen, Polykarbonat, Polystyren och flera andra plaster innehåller ("max") kol, väte och syre. Innehåller alltså mindre skadliga ämnen än ved (svavel, tungmetaller m.m.). Medans PVC innehåller klor, kol och väte.

Sen finns ju det så klart tillsatser som färgämnen, mjukgörare, "uv-beständighetsmedel" osv som är dåliga...
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

awifos

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 apr-08 kl 16:02 »
tack för alla tips
måste ta tag i det nu. verkar som jag har utvecklat någon katarr allergi eller liknande för
det svider  och  är allmänt irriterat i hals o lungor dygnet runt med huvudvärk som jag aldrig brukar ha ..

mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 3 användare (1 dolda)
Paradisgården, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser