Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa eller inte köpa  (läst 4616 gånger)

Oskadis

Köpa eller inte köpa
« skrivet: 09 apr-08 kl 18:41 »
Jaha, då hade man äntligen hittat ett boende man hade råd med efter mycket letande, Men självklart får man inte allt, och det är därför jag behöver lite tips ifrån er alla. Huset är en omgjord sommarstuga till permanentboende, två rum och kök med stor trädgård, toppenfin än så länge  ;) 

Fråga ett: det är en tvåkammarbrunn för toalett, dusch mm. Är det tillåtet fortfarande eller måste detta göras om och hur mycket cash talar vi om? Kommungubben svarade lite luddigt att om ingen kommer på en så är det inga problem men ska man leva i skräck att någon kommer dit o det blir böter eller är det lika bra att förekomma o byta på direkten?
Fråga två: direktverkande el är dyrt, men det finns en liten kamin insatt. Kan man klara sig på vintern med att bara elda eller måste elen på? Framför allt är jag orolig för att det ska lyckas frysa under tiden jag är på jobbet, hinner det bli så kallt inomhus på 10 timmar?
Vore tacksam för svar
Kram J
Självförsörjarwannabe med katter, kaniner, hästar o litet "odlingslanne"

bua

SV: Köpa eller inte köpa
« Svar #1 skrivet: 09 apr-08 kl 20:56 »
Vattenfrågan vet jag inget om däremot lite om eldning.
Om det inte är 10-20 minusgrader bör du kunna vara borta utan att använda elen. Detta förutsätter att det är varmt när du åker, at du eldat fram en fin glödbädd som ligger instängd i lite aska med drag och spjäll stängda. Då håller sig glöden några timmar, sen börjar nedkylningen av huset men du bör ändå ha plusgrader när du kommer hem. Ändå så tror jag att det blir ohållbart i längden för huset blir i grunden för nerkylt om du kör så 5 dagar på raken. Gissar att du på vardagarna kommer att behöva lite stödvärme från elementen. Sen beror det ju också på hur isolerat huset är...
Hålla varmt md eldning när du är hemma kommer antagligen inte vara något problem. När jag har varit borta länge så huset är utkylt brukar jag elda en omgång och när glöden är vacker lägger jag den i askhinken och kör en ny brasa direkt - det brukar gå ganska snabbt - dessutom ställer jag hinken på en tegelten långt bort från kaminen så strålningsvärmen kommer från två håll.

Oskadis

« Svar #2 skrivet: 10 apr-08 kl 11:17 »
Tack bua för svaret :) Jag får helt enkelt räkna med en högre elkostnad under vinterhalvåret, men det borde gå bra.
Kram J

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 10 apr-08 kl 13:24 »
Du kan ju sätta elementen på låg underhållsvärme, typ 10 grader så blir det inte så häftigt att värma. Vi har en liten stuga som inte är vidare isolerad men, vi har elelement på under vinter för att hålla ca 10 grader och det kostar inte såå mycket. Men, en vinter var mina föräldrar här mycket och hade satt elementen på 20 grader och då kostade det mycket!

När det gäller tvåkammarbrunnen tror jag det är olika i olika kommuner. Här där jag bor är det inte tillåtet utan man måste ha trekammarbrunn med filterbädd om man har kopplat toaletten till avloppet. Däremot är  det tillåtet med tvåkammarbrunn om man bara har disk- och duschvatten kopplat dit. Det är kommunen själv som lägger hot om vite om man inte åtgärdar efter att de har påpekat brister i avloppet. Även där är det nog olika från kommun till kommun. Här hade kommunen en inventering av alla avlopp i vissa områden häromåret och då var det många sommarstugeägare här omkring som fick föreläggande om att åtgärda sina icke godkända avlopp.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #4 skrivet: 10 apr-08 kl 13:39 »
Du kan kanske också överväga att sätta in en liten pelletskamin. Det blir en investering, men den kan nog betala sig ganska snabbt om alternativet är direktverkande el eller sönderfrusna rör. Jag vet inte hur driftsäkra de är, men om jag förstår rätt så har de termostatreglering och du fyller på pellets någon/några gånger i veckan. Borde vara helt perfekt för dina behov. Blir inte riktigt lika billigt som ved, men mycket bättre än el. Finns visst tom så att du kan få ut varmvatten.

http://www.varmahus.se/varmesystem/pelletskamin.php

A.

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 11 apr-08 kl 16:06 »
Det finns bra länkar här på forumet Bygga & Bo -> Vatten och avlopp - så jag lämnar den frågan.

Angående uppvärmningen så måste du omgående hitta en bättre lösning för detta om du köper huset! Det är ohållbart att hela tiden komma hem till ett ouppvärmt hus och sen tar det ett antal timmar innan du får upp värmen. Den dagen det är dags för barn så är det väldigt jobbigt att inte ha saker i ordning. Det oftast så mycket tid att det runt omkring måste funka på ett bra sätt. Direktverkande el hör inte framtiden till (om du inte kan producera själv).

Sommarstugor är i regel "klent" byggda och kräver en del anpassning för att fungera bra som åretruntbostad. Men läget, priset och annat gör ju att det kan vara ett bra köp. Tänk dig för! Men känns det rätt så så slå till! Detta är saker du kan fixa!

ES

Oskadis

« Svar #6 skrivet: 11 apr-08 kl 23:39 »
Får nog fundera ytterligar en o två gånger kanske. Tack för alla svar
Kram J

Tompas11

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 11 apr-08 kl 23:58 »
Sätt in en liten luftvärmepump. Det är betydligt mer ekonomiskt än elraddar samtidigt som du får en varm stuga.
If it doesn't work, chrome it!

gintonicman

« Svar #8 skrivet: 12 apr-08 kl 01:30 »
Ang 2 kammar brunn så har kommungubben rätt , låt de hela va , sanolikheten att någon myndighetsperson skulle komma och kolla är i princip 0 .

Sen funkar en bra tvåkammarbrunn bättre än en dålig trekammare , det har blivit lite av en fix ide
hos myndigheterna med 3 kammare pga okunskap.

Jag har bla sett en enda brunnsring lagd i en liten bäck , mer likt ett dike , 10 met från huset .
2vuxna 3 barn , ingen infiltration utan rätt ut i bäcken .

Nedan finns fyra familjer som bäcken passerar , klagomål javisst .
med kommunen bryr sig inte bla för att brunnen är gammal .

skjälv blev jag förvånad , trodde att de skulle lukta satan  , ja menar 5met till uteplatsen ,
men icke .

Suzniz

« Svar #9 skrivet: 13 apr-08 kl 11:35 »
Jaha, då hade man äntligen hittat ett boende man hade råd med efter mycket letande, Men självklart får man inte allt, och det är därför jag behöver lite tips ifrån er alla. Huset är en omgjord sommarstuga till permanentboende, två rum och kök med stor trädgård, toppenfin än så länge  ;) 

Fråga ett: det är en tvåkammarbrunn för toalett, dusch mm. Är det tillåtet fortfarande eller måste detta göras om och hur mycket cash talar vi om? Kommungubben svarade lite luddigt att om ingen kommer på en så är det inga problem men ska man leva i skräck att någon kommer dit o det blir böter eller är det lika bra att förekomma o byta på direkten?
Fråga två: direktverkande el är dyrt, men det finns en liten kamin insatt. Kan man klara sig på vintern med att bara elda eller måste elen på? Framför allt är jag orolig för att det ska lyckas frysa under tiden jag är på jobbet, hinner det bli så kallt inomhus på 10 timmar?
Vore tacksam för svar
Kram J

Vi tittade på ett hus för en vecka sedan och den hade inte godkänd brunn. Då sa de att om man byter ägare genom försäljning så måste man åtgärda det. Så länge mannen levde som bodde där gjordes inget åt det. Min svåger och svägerska gjorde ny trekammarsbrunn med infiltration och jag har för mig att de sa att det kostar 100.000 men vet inte om det stämmer. /Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

gintonicman

« Svar #10 skrivet: 13 apr-08 kl 12:07 »
En ny trekammarbrunn kostar mellan 20-25 000 kr , och då ingår allt .

brunn,rör,kopplingar,infiltrationsmatrial,markduk och grävning .

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 13 apr-08 kl 12:13 »
Skaffa mulltoa så räcker det med tvåkammarbrunn.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 15 apr-08 kl 18:59 »
En ny trekammarbrunn kostar mellan 20-25 000 kr , och då ingår allt .

brunn,rör,kopplingar,infiltrationsmatrial,markduk och grävning .
Då tror jag att jag tar en sån! :D

Allvarligt talat, inte sjutton kan man få det så billigt då sista fakturan är betald? 35 tusen och uppåt är vad jag fått höra.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 15 apr-08 kl 19:24 »
Vi byggde en i somras, den gick på 20kkr + moms. Då gjorde jag själv all rörkoppling och handlangning för att se till att hålla ner timarna på grävmaskinen.

Det blir dyrt om man bor nära dagvatten så det finns högre krav på infiltrationen eller om man bor på en leråker för då infiltreras det oftast inte alls. Har man leråker vill man oftast ha infiltrationsnivå en bit under källarnivån.

Kolla runt bland grävmaskinsfirmorna, en del har löjligt bra avtal på markrör od och delar det med sina kunder, en del har förmodligen lika bra avtal på sånt men behåller vinsten själv. Den 3kammarbrunn som vi har, har jag haft offerter för allt mellan 9500 och 21000kr. En del grävfirmor tycker också det är helt ok om man köper 3kammarbrunn själv på rinkaby eller den lokala byggrea-affären.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 15 apr-08 kl 20:08 »
Värmen måste du göra något åt men det är ingen panik. Du klarar dig om du sätter elementen på 16 grader.
När du kommer hem och tänder brasan så stannar elementen så fort du kommer över 16 grader.
Då förbrukar du ingen ström till dom. Så elementen går en stund på dagen (då utomhustempen är som högst) och kanske en stund på morgonen innan du har hunnit tända.
Det kommer inte gå åt så mycket värme då stugan är så liten.
Passa istället på att isolera taket om det är en envåningsstuga. Billigare och ger en vinst direkt.
En enkel solfångare kan du bygga nästan gratis för att värma luft och vatten på sommarhalvåret.
Sparar också ström.
Toa kan du lösa med en Mulltoa, Separera, Separett eller liknade.. Jag köpte min toa ny för ca 1 månad sedan. Kostade 4995:-. Då klarar du dig med 2 kammaren. Om man inte nyligen har ändrat några regler. Kolla på Blocket så hittare du billiga toalösningar.

Ett bra sätt att få lite råd är att länka till huset du tittat på. Även om du inte köper det så kan du få en del tips på saker som vi andra ser. Har man ägt en eller flera hus så kollar man på andra saker än vad den vanlige förstgångsköparen gör. Är du orolig att folk skall köpa huset som du tittar på så länka till något liknade hus i närheten. När du har fått våra råd så åker du på visningen och kollar upp allt som vi sagt. Blir du osäker så ta foto och lägg ut här. På så sätt lär du dig vad man skall kolla på i första hand när du åker till huset som du tänkt köpa..
« Senast ändrad: 15 apr-08 kl 20:15 av Rosten »

Oskadis

« Svar #16 skrivet: 15 apr-08 kl 23:00 »
Tack så jättemycket för alla råd jag har fått. Tyvärr har jag pratat med ägaren ikväll och han vill vänta med att sälja, familjeskäl :'(

Tack än en gång för hjälpen
Kram J

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 16 apr-08 kl 00:12 »
Tack så jättemycket för alla råd jag har fått. Tyvärr har jag pratat med ägaren ikväll och han vill vänta med att sälja, familjeskäl :'(

Tack än en gång för hjälpen
Kram J
Då är det dax att börja åka runt på diverse visningar av olika hus i den prisklassen.
Så att du har mer på fötterna i framtiden.
Kanske hittar du också ett "drömhus" på någon visning.
Första gången jag köpte ett hus så hade jag varit på över 40 visningar.

gintonicman

« Svar #18 skrivet: 16 apr-08 kl 01:51 »
Troy ! vad du har fått höra kallas hörsägen och gillas inte enligt lagen ,
om du däremot själv tagit rätt på fakta så hamnar vi i ett annat läge  :)

Var slutnotan hamnar beror en hel del på dig ,
pruta på allt  ( firmerna förväntar sig inte annat ) .
Kolla med minst 5 företag , du lär bli förvånad .

3 kammarbrunn med rör ca: 10,000 kr , infiltrationsmatrial ca:3,000 kr ,
grävning ca 3-4 tim ca 2000-2500 kr    =   15 - 16,000 kr  resten är deras vinst .

Om sen marken , källare , höjd över havet  , berg  eller annat ställer till det
så blir skälvklart priset ett annat .

Men en brunn utan större komplikationer ska ligga inom det förut nämda .

Anlita inte den lilla firman som som saknar kompetens / bra matrialpriser / samt rätt utrustning .
Anlita inte heller jättefirman som inte / bryr sig / håller tiden / och tar ut max pris för att dom kan .

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 16 apr-08 kl 10:26 »
Troy ! vad du har fått höra kallas hörsägen och gillas inte enligt lagen ,
om du däremot själv tagit rätt på fakta så hamnar vi i ett annat läge  :)
Hörsägen vet jag väl inte. Jag hörde med firmor som skulle utföra arbetet åt oss. Men vi sålde huset innan vi kom igång så jag vet inte vad de nya ägarna har fått betala. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare
beekeepern, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser