Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vill påfåglar ha det ?  (läst 2865 gånger)

sypesa

Hur vill påfåglar ha det ?
« skrivet: 09 apr-08 kl 07:34 »
Igår fick jag ett par blå påfåglar som nu har flyttat hit.
Detta är helt nytt för mig och jag tar gärna emot tips och ideer om och hur de trivs bäst.

Har ju erfarenhet av höns ankor och gäss men påfåglar är ju lite speciella antar jag.
Oerhört vackra och ganska tama verkara dessa vara ialla fall så jag vill verkligen att de skall trivas.

De bor i en stor inhängnad just nu men ganska nära en av mina kaniner och när de fick syn på den blev de mycket förskräckta, så kanin var tydligen nått nytt, men jag vet inte om jag bör flytta kaninen eller om jag skall låta de vänja sig vid varandra?
Som sagt alla ni som kan påfåglar "hjälp"

lindelou

• -
SV: Hur vill påfåglar ha det ?
« Svar #1 skrivet: 09 apr-08 kl 08:19 »
Mina påfåglar går tillsammans med mina höns.Någonstans har jag läst att det inte ska funka,men hos mig går det bra. De får vanlig hönsmat från Granngården,matrester och på sommaren hänger jag upp kvistar med vinbär,det är en rolig sysselsättning. De vill ha mer protein än höns,så jag sticker till dom köttrester och fisk,eftersom vi inte äter äggen.
Påfåglar är fåfänga och gillar att spegla sig och spegeln fyller också en annan funktion. Hannen ger sig inte av gården om det finns en spegel för han tror att det är en rival som han måste passa så han inte tar hans revir.
Mina älskar verkligen frukt och bär.Russin får dom ibland.
I höstas kom grävlingen och tog hälften av mina fjäderfän,jag hade över 90 st.
I första gården gick påfåglarna och nio värpfärdiga Brahmor,i andra och tredje resten av fjäderfäna.Alla Brahmor i påfåglarnas gård var döda men påfåglarna hade flugit upp i ett fönster och klarat sig!Sen hade grävlingen sprungit in och ut under dom med alla andra offer.
Så en sittpinne högt upp är ett måste hos mig efter det.

Tuve

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 23 apr-08 kl 11:27 »
Mina går lösa, och sover högt uppe i träden. De går ute även på vintern, och bryr sig inte om att söka skydd fast det snöar. De får majs, bröd, matrester, och allt vad de hittar själva. Jag vet ännu inte var de kommer att välja att häcka.

När jag skaffade dem var det många som varnade mig för ljudet. Men jag vet inte om mina är ovanligt tystlåtna, för jag hör dem knappt en gång i veckan ge ifrån sig nåt tut. (Fast när de gör det är det rätt hög volym!) Jag har bara haft dem sen i februari. Trodde de skulle låta mer när våren kom, men den är här nu, och den gamle tuppen spelar med fjädrarna, men tutar inte mer för det.

posserud

• Nordsvenske Loke 11 år och ardennern Selma 6 år
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 01 maj-08 kl 15:07 »
Hejsan allesammans :)

Nu har vi köpt ett tvåårigt påfågelpar. Första dygnet blev de skrämda av våra hundar och flög 14 meter upp i närmsta tall. Nu har vi dem inhägnade tillsammans med några få hönor och tupp i en voljär med nättak samt hus med sittpinnar högt.  Hur länge behöver vi ha dem instängda där för att de ska veta vart de hör Hemma?
Meningen är ju att de ska få vara lösa på gården och förgylla vår tillvaro med sin närvaro.
Någon som vet hur lång tid de behöver för att bli inbodda, dessa par har aldrig gått lösa tidigare men vi hoppas det ska gå bra.
Familj boende på skogsgård i Värmland med våra höns , Blekingeankor och hästar, hundar, katter och ungar. Vi har islänning, nordsvensk av travartyp och nordlandshäst samt en korsning Fjord/Welsh och en isl/ardenner.

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #4 skrivet: 01 maj-08 kl 17:45 »
Hej
När man kommer hem med sina nya påfåglar behöver man ha dem instängda i en inhägnad, gärna i ett par månader, innan man släpper ut dem. Detta för att de skall kunna orientera sig och bli vana vid sin nya omgivning annars är det lätt hänt att de springer bort och inte kommer tillbaka. När de har acklimatiserat sig kan man släppa ut dem i trädgården.

Påfåglar har ett betydligt större revir än vanliga hönsfåglar. De kan vandra en bra bit från sitt hem men oftast håller de sig dock i närheten.

posserud

• Nordsvenske Loke 11 år och ardennern Selma 6 år
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 05 maj-08 kl 10:12 »
Tackar för svar. Då hade jag inte helt fel i det vi diskuterat här hemma, ett par månader trodde jag nog oxå att de behövde. det är ju mycket nytt att vänja sig med. Då får de vänta till mitten eller slutet av juni innan vi släpper dem.
Familj boende på skogsgård i Värmland med våra höns , Blekingeankor och hästar, hundar, katter och ungar. Vi har islänning, nordsvensk av travartyp och nordlandshäst samt en korsning Fjord/Welsh och en isl/ardenner.

Vilse

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 maj-08 kl 10:32 »
jag vill ha påfåglar,,
på pluss sidan är at dom kan skrika vansinngt högt (tycker inte om mina grannar 800 meter bort, hehehe)
på minus sidan har jag hört är att eftersom dom kan flaxa högt upp så sitter dom gärna på biltaket och deras "mås-skit" är inte små-skit!  :)

Tuve

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 11 maj-08 kl 20:48 »
Mina gillar att sola på varma ställen, så de väljer ofta entrétrappan. Där blir en och annan stor korv. Bilarna har de aldrig rört, trots att min gamle påfågeltupp till och med var så beryktad att han kom i tidningen för att ha "attackerat" bilar i parken där han bodde innan. Men här finns fler höga ställen att sitta, hönsgårdens ovankant, en hög vedtrave, mm. Där sitter de en del. Sover gör de i de höga bokarna. Det har hänt att de travat iväg till grannen, ca 5-700 meter bort, men de har hittills alltid kommit hem. Jag har haft dem sen början av februari, och de har varit lösa sen påsk. De hörs bort till mina grannar, ca 400 m bort. De som sagt nåt säger att de tycker om ljudet.

hartwig

« Svar #8 skrivet: 14 maj-08 kl 21:47 »
mina tre hönor + en av ungtupparna tog en rejäl utflykt, vandrade ca 8 km på 2 dygn grannarna runt om i skogen hade sett dom på flera ställen och vaje gång vi kom till dom olika ställena var dom borta men sen en kväll var dom hemma på ladugårds backen igen som tur var, förmodligen för att gammel tuppen satt hemma och skrek febrilt efter sina damer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 4 användare (2 dolda)
simon.arvestrand, sälen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser