Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plastgolv  (läst 8443 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Plastgolv
« Svar #20 skrivet: 19 apr-08 kl 11:02 »
Om man installerar avfuktare i grunden till ett hus från 1935 lär det bero på stora fuktproblem.

Beträffande plastmattor så hade vi en kåk med mullbänk, dvs helt oventilerad grund med jord/sand/bôsfyllning. När vi rev bort plastmattorna och masoniten som låg på golven var golvplanken bra fuktiga. Det torkade så småningom upp och blev i stort sett bra (fick byta några plankor), men jag tror inte golvet hade överlevt med mattorna kvar.

Tapio

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 19 apr-08 kl 11:22 »
Om man installerar avfuktare i grunden till ett hus från 1935 lär det bero på stora fuktproblem.

Halaj!

Det måste inte vara så.
Det har ju skrivits spaltkilometervis om vilken fruktansvärd riskkonstruktion torpargrunden är.
Husägaren har kanske förläst sig på alla skräckhistorier och inhandlar en för säkerhets skull.

//T

ersam

• -
« Svar #22 skrivet: 22 apr-08 kl 13:34 »
Besiktningsmannen skrev i sitt protokoll att det skulle läggas plast i grunden och installeras avfuktare.
Sen sa han "men eftersom det hållit sen 1870 och ser torrt ut så behövs det inte - men jag måste skriva så".

ES

Anso1971

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 26 apr-08 kl 21:47 »
Vi har ett hus som är byggt 1913. Under ett av rummen i bottenvåningen har vi en jordkällare. När vi flyttade hit så var detta rum det enda som hade plastmatta. Det var till och med dubbla mattor, först en gammal linoliummatta och sedan en plastmatta ovanpå. I detta rum hade vi en unken lukt, främst i hörnen nere vid golvet.

När vi bott i huset i tre år tog vi bort dessa mattor och tog fram trägolvet under, och bara några veckor senare konstaterade vi att vi inte kände någon lukt längre.

Exakt vad som luktade och hur/om huset tagit skada vet vi inte, men det känns betryggande att det inte luktar längre.

Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Norrsken

• -
« Svar #24 skrivet: 26 apr-08 kl 22:00 »
Vi har ett hus som är byggt 1913. Under ett av rummen i bottenvåningen har vi en jordkällare. När vi flyttade hit så var detta rum det enda som hade plastmatta. Det var till och med dubbla mattor, först en gammal linoliummatta och sedan en plastmatta ovanpå. I detta rum hade vi en unken lukt, främst i hörnen nere vid golvet.

När vi bott i huset i tre år tog vi bort dessa mattor och tog fram trägolvet under, och bara några veckor senare konstaterade vi att vi inte kände någon lukt längre.

Exakt vad som luktade och hur/om huset tagit skada vet vi inte, men det känns betryggande att det inte luktar längre.

Jag tror nog att det ligger nåt i det som några redan skrivit här. Att plastmattor i femtitalshus inte är nåt större problem, men att plastmattor i äldre timmerhus är mindre bra. Har varit in i ett antal hus i mitt jobb, och.. påfallandevis många femtitalshus har ju plastmator utan att det luktar nåt konstigt. Minns speciellt ett riktigt vackert gammalt timmerhus som jag var in i förra året. Det hade plastmattor i köket. Ett riktigt stort lantkök. Och det luktade unket. Fast bara i köket, inte resten av huset...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

ersam

• -
« Svar #25 skrivet: 28 apr-08 kl 11:18 »
Problemet är just att man snackar om det onda med plastmattor. Som ovan nämnts så är all slags "ytskikt" en spärr för fuktvandring oavsätt "naturligt" material eller inte så vill du säkerställa möjligheten till fuktvandring så behåll/lägg in vanligt trägolv och såpa det.

Gör inte:
Måla golvet.
Lacka golvet.
Lägg in laminatgolv.
Lägg plast och mineralull i trossbotten.
Lägg in linoleummatta.
Lägg in plastmatta.
Lägg in klinker med fuktspärr.

Jfr hur många hus som har något av ovan som inte ruttnar eller möglar bort! Risken blir högre men huset faller inte ihop oavsätt det är från 1800-talet eller 1950-talet. Fukt ska bort på något sätt. Genom golvet eller helst ska det inte komma så lång överhuvud taget.

ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser