Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har man en get till?  (läst 9195 gånger)

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
SV: Vad har man en get till?
« Svar #20 skrivet: 22 apr-08 kl 09:28 »
Har blivit erbjuden att köpa ett getkillingsyskonpar.
Ska ta med sambon så han får se hur trevliga de är, så faller han nog

Ja, han föll, men vi ändrade oss båda efter att ha läst getstängseltrådarna och började räkna på investering av stängsel. Jag tycker å andra sidan att det skulle räcka med en liten fålla där de kan vara när vi inte är hemma och annars gå lösa.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

godegården

« Svar #21 skrivet: 18 maj-08 kl 10:32 »
Istället för röjsåg.

Har inte haft framme  min på 2år nu. Ingen bensin och inget ful gammalt gräs som blir liggandes.
Har så hon kan beta runt uthusen och på andra ställen runt lagårn där det är lite svårt att klippa.
En get är mycket bättre än än röjsåg för dom ger sig på tex. askar som gärna kommer upp vid husväggen eller rännebroa

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #22 skrivet: 18 maj-08 kl 13:24 »
Rännebroa?  :)

Lars Pers Maria

• -
« Svar #23 skrivet: 18 maj-08 kl 14:02 »
Jag gissar att det är "skullabron"
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #24 skrivet: 18 maj-08 kl 14:14 »
Setteru i stöva o maler möske, jäddra snörgräs! Jag kan också prata klurigt  ;)  Jahapp, och vad är skullabron för någe då? Körbana på utsidan upp till skullen, eller?

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #25 skrivet: 18 maj-08 kl 15:03 »
Rännebroa?  :)

Här i norra Småland säger man oxå rännebroa. Det är ju bron upp till logen/rännet/skullen.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #26 skrivet: 18 maj-08 kl 17:05 »
Språk är kul.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #27 skrivet: 18 maj-08 kl 22:29 »
vad är skullabron för någe då? Körbana på utsidan upp till skullen, eller?

Just det.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #28 skrivet: 26 maj-08 kl 13:29 »
Tips för den som vill göra något av ullen från getterna. Köp angoragetter, de är inte heller rymningsbenägna som mjölkgetter utan stannar snällt i sin fålla. (Så länge det är stängt ordentligt vid marken). Det ulliga på mjölkgetter är ofta genetiska rester av de angoragetter Ahlströmmer importerade på 1700-talet.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

gustafson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 26 maj-08 kl 13:48 »
Jag hade mjölkgetter förr. Kanonbra men krävande om man säger så... Men bra. Mjölk produkter till husbehov, köttet är superb, mycket godare än lamm. Roligare än får, jag har fortfarande några tackor men tycker de är relativt tråkiga att umgås med levande. Som mest hade jag tjugo getter i olika åldrar men då började det bli lite för bra...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #30 skrivet: 26 maj-08 kl 20:24 »
Jag förstår inte vad som är så krävande med getter?  ???

gustafson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 26 maj-08 kl 21:37 »
Jag brukade säga att gud skapade fåret för alla människor som är mindre intelligenta än den genomsnittliga geten.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #32 skrivet: 26 maj-08 kl 22:01 »
Vilket ger ytrymme för hyfsat smarta fårägare då  ;)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #33 skrivet: 29 maj-08 kl 23:18 »
Jag brukade säga att gud skapade fåret för alla människor som är mindre intelligenta än den genomsnittliga geten.
Vem är lika intelligent som en genomsnittlig get?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #34 skrivet: 29 maj-08 kl 23:43 »
Getter är ju helt underbara. ;D
mina tjejjer ger många skratt
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
« Svar #35 skrivet: 30 maj-08 kl 21:34 »
Ja, vad har man dom till? Jag har höns, äter deras ägg. Ska skaffa svin för att äta upp. Skulle vara kul att ha en get, men hur försvarar jag det? Om frugan ska gå med på det måste jag ha bra argument...

Utan att ha läst alla andra inlägg (vilka är väldigt många, visningarna är desto fler), vilket visar att din fråga är intressant! Jag hoppas att du har fått argument som håller för din fru!!

Jag vill bidraga med min makes syn på det hela. Han är stadsbo, vi flyttade till landet 2006. Började skaffa oss djur januari 2007... höns, gäss, får, ankor, getter och highlandcattletjurar innan maj  2007. Snabbt marscherat som ni förstår.

Naturligtvis är han intresserad av alla djur, men en återkommande kommentar från honom är... "hämta flickorna (getterna Noss och Fin), låt dem gå hos oss i trädgården. Jag mår bra av det och jag blir lugn, det är härligt att se dem".

Getter vet och kan!!

I

Älskar djur... människor också!

Nypålandet

« Svar #36 skrivet: 30 maj-08 kl 21:47 »

Utan att ha läst alla andra inlägg (vilka är väldigt många, visningarna är desto fler), vilket visar att din fråga är intressant! Jag hoppas att du har fått argument som håller för din fru!!

Jag vill bidraga med min makes syn på det hela. Han är stadsbo, vi flyttade till landet 2006. Började skaffa oss djur januari 2007... höns, gäss, får, ankor, getter och highlandcattletjurar innan maj  2007. Snabbt marscherat som ni förstår.

Naturligtvis är han intresserad av alla djur, men en återkommande kommentar från honom är... "hämta flickorna (getterna Noss och Fin), låt dem gå hos oss i trädgården. Jag mår bra av det och jag blir lugn, det är härligt att se dem".

Getter vet och kan!!

I

Vettigaste argumentet än så länge  8)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #37 skrivet: 30 maj-08 kl 22:00 »
Åh, nu vart jag längtig. Det var alldeles för länge sen jag träffade Noss & Fin. Vi får ändra på det snart.

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
« Svar #38 skrivet: 01 jun-08 kl 17:55 »
Definitivt!! :P :P :P
Älskar djur... människor också!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #39 skrivet: 02 jun-08 kl 07:29 »
Getter är bland de bästa psykoterapeuter jag känner till.  Bland annat.  Så mjölk, kött, skinn, jordförbättringsmedel, slyröjning, motion, dekoration, julbock hos grannar, allt sådant är mycket trevliga men dock BIPRODUKTER!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser