Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Död kyckling :(  (läst 2432 gånger)

Anso1971

• Dalarna
Död kyckling :(
« skrivet: 03 apr-08 kl 13:00 »
Hade en höna som bara låg på ett ägg. Det kläcktes i natt och på morgonen flyttade vi ner dem på golvet eftersom hon legat i ett rede ganska högt upp.
En timme senare gick min dotter dit och skulle titta till dem, då låg kycklingen död på golvet och hönan låg uppe i redet igen.
Vår teori är att hönan längtat tillbaka till sitt rede och övergett sin kyckling som frusit ihjäl.
Men det kan ju hända att kycklingen dött av något annat och att hönan övergett kycklingen efter att den dött.

Nu har vi en till höna som ligger på fyra ägg som också är på g att kläckas. Hennes rede är också en bit upp och tidigare har vi ju flyttat ner kycklingar och hönor till golvnivå och det har alltid gått bra.

Vad tror ni har hänt? Vad gör vi nu? Vill hönan utan kyckling ha nya ägg? Ska vi flytta ner de nya kycklingarna till golvet ( de kommer ju inte upp i redet själva)? Många frågor snurrar i huvudet nu.

Tillägg: Kycklingen låg död nedanför redet, så troligen har den följt efter sin mamma dit och sedan inte kommit upp. Kan sådana här saker bero på att mamman är "ung och oerfaren"? Hon kläcktes själv i september så hon är ju inte så gammal. Den andra hönan som har några ägg kvar som väntar på kläckning är en van mamma och har alltid tagit väl hand om sina små.

« Senast ändrad: 03 apr-08 kl 13:05 av Anso1971 »
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

sallyomolly

• Gäst
SV: Död kyckling :(
« Svar #1 skrivet: 03 apr-08 kl 13:50 »
Flytta alla till en bur med rede så att de inte kan komma till redet högt upp, borde lösa saken. Jag brukar ta kaninbur i början.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Död kyckling :(
« Svar #2 skrivet: 03 apr-08 kl 13:53 »
Låter troligt att hönan lämnat kycklingen och återvänt till redet, varför är inte lätt att veta.
Kanske var en kyckling för lite, hon kanske ville ruva fram fler och förstod inte bättre än att hon lämnade sin kläckta kyckling.
Kanske ville hon helt enkelt att de skulle vara i det andra redet och förstod inte att kycklingen inte kunde ta sig upp.
Detta kanske pga att hon är oerfaren.
Kanske är hon helt enkelt en dålig mamma, det finns sådana bland höns också och de bör man inte avla på.

Om hönan har lagt sig för att ruva igen så skulle jag nog ha testat igen genom att ge henne ett av de ägg som den andra hönan ruvar på och sedan se till att hon inte kan lämna den kycklingen genom att på något vis "skärma av" det rede du vill att de ska vara i.

Gotlandskaniner, genbank.

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 1 användare
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser