Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nån som har dvärgkochin över?  (läst 1081 gånger)

Fredrik.Eliasson

Nån som har dvärgkochin över?
« skrivet: 02 apr-08 kl 14:08 »
Hejsan!

Jag håller mest till inne på anksidan, men nu handlar det om hönor.

Jag har byggt en äggkläckare, men jag känner inte direkt nån trygghet i att låta äggen ligga där...

Jag har läst att ju dvärgkochin ska vara utmärkta ruvare, även för andra än deras egna ägg. Stämmer det?

Kan jag lägga myskanksägg under en kochin och tro att hon ruvar fram en unge?

Isf, har någon en Dvärgkochin till salu, vad blir priser, och kan de gå tillsammans med "vanliga" höns?

Ytterst tacksam för svar, MVH Fredrik
Myskankor, hönor, fiskar och en massa möss.

orloff

• Gäst
SV: Nån som har dvärgkochin över?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-08 kl 18:57 »
Visst kan de gå med "vanliga" höns vad det nu är   ???    MEN inte med en alltför stor tupp i gården, då blir hon inte långlivad.  :-\

Anna

• -
« Svar #2 skrivet: 02 apr-08 kl 21:25 »
När jag var liten lät vi ofta hönor ruva fram ankägg och det var inga problem. Hon kunde vara lite förvirrad bara när hon gick och lockade efter kanten på vår damm när ankungarna ville bada... Det ryms fler ägg under en höna av stor ras så jag föreslår att du istället satsar på en ruvvillig stor ras. Ni som har stora raser kan väl tipsa på nå'n som ligger lika gärna som en dvärgkochin.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Fredrik.Eliasson

« Svar #3 skrivet: 02 apr-08 kl 21:30 »
Tack för svaren, ja någon får gärna tipsa :)

Det jag menar med "vanliga" höns är egentligen höns som jag köpta innan de skulle slaktas... Så jag vet inte vad de är för slags höns...

Tacksam för hjälpen //Fredrik
Myskankor, hönor, fiskar och en massa möss.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 02 apr-08 kl 22:31 »
Jag ruvar ibland ägg av mina stora  Sussex under dvärghönor. 4 st tycker jag är lagom. Men  myskankägg är väl betydligt större,
så det blir inte mycket till kull. Så jag instämmer, en höna av stor ras vore bättre. De som brukar ruva bra är  rejält stora som
Orpington,  stor Kochin och Brahma. Även een del stammar av Sussex (t.ex. min) ruvar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser