Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När blir lammet ett lamm?  (läst 3054 gånger)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
När blir lammet ett lamm?
« skrivet: 01 apr-08 kl 22:26 »
När blir mitt flasklamm ett lamm/får?

Har ett flasklamm som jag försöker intregrera i flocken för att den ska lära sig vara ett lamm och inte ett sällskapdjur som springer om bena på en. Jag är givetvis med lammen i hagen resp. boxen så den inte kommer tillskada.

När börjar lammet äta eller hur får man lammet att äta hö, spannmål etc? Försöker ge lite spannmål i munnen men den fattar inte ??? ??? ???
Hö är lammet nyfiken på men  sen inte mer.

Hur gör ni andra ??? ???
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Charlotte

• -
SV: När blir lammet ett lamm?
« Svar #1 skrivet: 01 apr-08 kl 23:02 »
 Jag tar aldrig bort flasklammen från flocken, har du haft ditt lamm utanför (med dig)?
När lammen är med flocken lär dom sig äta "riktig" mat av varandra och tackorna.
Jag tror ditt också kommer att göra det så småningom.
                             Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 01 apr-08 kl 23:54 »
Jag har flasklammen kvar i en egen box i flockens box ;)
så dom ska se och höra de andra fåren och inte tro att dom är människor.

Där i boxen har dom tillgång till fintrådigt hö från första dagen
och lammfor från en vecka ungefär.

Mvh Rosa

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

« Svar #3 skrivet: 02 apr-08 kl 08:57 »
Vi gör ungerfär som Rosa. Blir det bara ett par stycken flasklamm brukar vi släppa dem i en rymlig box med en snäll tacka som redan har lammat. Det brukar inte vara några problem att få dom att käka pellets. Sedan håller flasklammen ihop med tackan och sina fostersyskon hela sommaren.

Att ha ett flasklamm rännande som tror att han/hon är människa är kanke kul första gången men i längden medför det bara elände.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 02 apr-08 kl 10:53 »
Vi fick ett flasklamm ifjol som fick flytta hem till våra kompisar som redan hade ett flasklamm och där var det betydligt fler människor som kunde hjälpa till med matandet. Jättebra tyckte jag, ända tills de var stora nog att klara sig utan ersättning och skulle gå med resten av flocken. Då rymde de hela tiden. Kompisarna som bor vid en mycket trafikerad väg kunde inte ha dem här så de fick flytta hit istället. De var helt präglade på människor och de vuxna tackorna var stygga mot dem för att de inte pratade fårspråk. Så fort någon gick förbi så sprang de ur hagen och följde efter dem. Eftersom det finns en hel del sommargäster här så var det många gånger som det kom in folk på gården med lammen i släptåg. Det blev faktiskt inte bättre förrän vi skiljde av tackor och lamm i augusti någon gång. När alla lammen gick ihop så fick även flasklammen vara med och då var det slut på det eviga rymmandet. Så i fortsättningen kommer eventuella flasklamm att få gå med resten av flocken.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

christine

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 02 apr-08 kl 12:24 »
Jag tar aldrig bort flasklammen från flocken, har du haft ditt lamm utanför (med dig)?
När lammen är med flocken lär dom sig äta "riktig" mat av varandra och tackorna.
Jag tror ditt också kommer att göra det så småningom.
                             Mvh
                           Charlotte

Jo, jag tar hem henne då hon har fel på ett ben som jag gör sjukgymnastik varje kväll och binder så det rätar till sig. På dagarna är hon i ladugården och springer efter mig. Funderar på efter att läst era rader göra en liten box inne hos fåren så hon får intryck av de andra och inte av mig. :)

christine

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 02 apr-08 kl 12:55 »
Jag kom att tänka på en sak.

Jag har ju tackor kvar som ska lamma och då funderar jag på om det är rätt att låta en av dessa tackor adoptera lammet. Men frågan är då? Lammet är nu 1 vecka gammalt och hur gammal kan ett lamm vara innan det är försent eller blir det för sent ??? För en adoption?? Klurigt att förklara men ni fattar nog vad jag menar ;) ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1515 gäster, 2 användare
ärt, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser