Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vingklippa gäss?  (läst 5828 gånger)

ratjacks

• Rat Jack's kennel
Vingklippa gäss?
« skrivet: 28 apr-05 kl 12:32 »
Någon som vet om man behöver vingklippa gäss?   ???
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Krusmynta

Re:Vingklippning
« Svar #1 skrivet: 28 apr-05 kl 13:08 »
Hej!

Vad är det för gäss?
Stora gäss flyger inge vidare, men ju lättare, ju bättre flygförmåga. Men vad är anledningen till att du tror att de behöver klippas?
Jag har haft både Gäss och ankor, och tycker att det är ganska bra om de kan flyga "lite lagom" så har de större chans att klara sig från rovdjur mm.
När jag hade många Myskankor, sov en del utomhus pga platsbrist på sommaren, så de flög upp på taket och sov där! :)

Linda

ratjacks

• Rat Jack's kennel
Re:Vingklippning
« Svar #2 skrivet: 28 apr-05 kl 13:24 »
Hej ! det är ölandsgäss och det var bara en fundering eftersom det är mina första. dom går tillsammans med mina gutefår i en inhägnad på cirka 10000 m2 som är uppdelad i tre hagar med elstängsel i mellan och det verkar som dom är helt okänsliga för eltråden för dom kliver omkring hur som helst.

MVH  Göran
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

hustigern

• Östergötland
Vingklippa gäss?
« Svar #3 skrivet: 03 aug-06 kl 15:30 »
Hejsan alla glada fågelintresserade!

Jag funderar lite över mina ölandsgäss som börjar lätta ca en halvmeter över marken i flera meter nu. De har bott hos mig några månader nu och är mycket hemmastadda, går inte längre än runt huset men som sagt, det börjar bli längre och längre sträckor och lite högre för var dag.

Vad säger ni, kommer de att ge sig av med vildgässen om jag inte gör något, eller ska jag ta det säkra före det osäkra? Hur mycket ska man klippa i så fall? Mycket på en vinge eller lite på båda?

Jag har aldrig vingklippt någon i hela mitt liv och har inte funderat tillräckligt mycket över det för att ha några egna åsikter heller. Vill ni dela med er av åsikter, kunskap och tips?

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Lena A

Re:Vingklippa gäss?
« Svar #4 skrivet: 03 aug-06 kl 18:33 »
Vi hade 2 Ölandsgäss under en period av 2 år, en hona och en hane. Honan kunde ibland flyga ca 1 meter över marken men aldrig en lång sträcka. I stället spatserade de över ängarna men gick aldrig långt hemifrån. Jag hade som vana att alltid "ropa in dem" med speciellt lockrop varje kväll, när det var dags att gå in för natten. Det fungerade för det mesta.

Men, som sagt, vingklippning var aldrig aktuellt eftersom de alltid höll sig hemma - eller i varje fall i någorlunda närhet av hemmet.

Sia

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 05 aug-06 kl 18:00 »
behöver man inte vingklippa fåglarna så är det bäst att låta bli,
men när jag jobbade på Dingle Naturbruksgymnasium så vingklippte vi påfåglarna, dom har en helt otrolig flygförmåga, och vi hade inget tak på hägnet.
Då klippte vi endast vingpennorna på ena sidan, spara alla andra fjädrar på vingen (vingtckare ect.), då blir det snyggast. klipper man båda sidor på påfåglar så får dom balans och kan flyga lite ändå.
klipper man för långt in så att det börjar blöda så måste man ta en tång och rycka loss hela fjädern, annars kan fågeln tappa alldeles för mycket blod!
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 10 aug-06 kl 20:55 »
Hej,

Ölandsgäss som inte har överfodrats brukar flyga utmärkt, även om det sällan blir några längre sträckor (de flyger sällan mer än kanske 500 meter). Flygförmågan är lite induviduell eftersom de i storlek är på gränsen till vad som fungerar i luften...
Jag har haft en unghane som varje gång de andra "småstartade" själv tog en sväng över ladugården och huset, runt en åkerholme och tillbaks (totalt ca 400 meter och på 15-20 meters höjd). De flesta flyger sällan över kanske 5 meters höjd, men på första blåsiga dagen på hösten så kan det bära i väg rejält! Ofta just på den första blåsiga dagen, sedan lär de sig att hålla igen.
Gässen kommer alltid tillbaka, men kan ibland i snöoväder ha svårt att hitta hem! Ibland har jag fått gå ut på åkrarna och ropa på dem då.
Själv klipper jag bärpennorna på mina avelsdjur. Alltså inte de yttersta vingpennorna, utan de "i mitten" som alla är lika långa. Då kan gässen fortfarande flyga lite grann, så att de kommer undan rävar, hundar och andra orosmoment...
Angående vildgäss så känner jag till att det finns ensamma gäss som någon gång tar en utflykt med dessa. Oftast (alltid i de fall jag vet om) kommer de då tillbaka efter några dagar. Om man har fler gäss händer detta ytterst sällan, och är inget att oroa sig för. Överhuvud taget så bryr sig tamgässen och vildgässen (även grågås) väldigt lite om varann.

För övrigt så hoppas jag att du har tänkt att genbanksansluta dina gäss...

MVH

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

hustigern

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 11 aug-06 kl 13:16 »
Tack för alla tips. Jag får hålla uppsikt över dem och ta till saxen (eller sekatör?) om det bär iväg för mycket. Jag har möjlighet att jobba en del hemifrån, så jag får försöka hålla lite extra koll de dagar det blåser.

Jodå Mikael, det kommer allt en genbanksansökan från mig så småningom. Det är bara det där med att få ändan ur vagnen... Fast å andra sidan blir det väl ett besök från genbanksansvarige, och då kan jag ju passa på att få en instruktion om ev vingklippning... ;)

/Anneli
« Senast ändrad: 11 aug-06 kl 13:29 av hustigern »
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

carmencha

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 aug-06 kl 18:22 »
Hej!

Jag skaffade två myskankor för ett tag sedan.

Den stackars hanen var vingklippt...så pass att de brutit hans vinge!

Han ser inte alls kul ut men han verkar inte ha ont i alla fall.

Tycker att det är hemskt att man ger sig på att göra sådant som man inte har kunskap om!

Men här ska han få stanna kvar i alla fall, han är så mysig!

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 14 aug-06 kl 18:56 »
Gäss som är lagom feta flyger inte långt. Vissa lätta raser kan bära iväg ca 4 meter över marken ett par hundra meter, sen är de så trötta att de promenerar hem. Händer nästan aldrig att de rymmer.  Finns inga farliga platser i närheten, som högtrafikerad väg, så tycker jag att du inte ska klippa vingarna, de flyger inte för att rymma utan för att det är KUL.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

jonas 77

vingklippa gäss
« Svar #10 skrivet: 08 sep-07 kl 14:50 »
måste man vingklippa gässen och ankorna nu innan dom flytta för att förhindra dom att flyga med flockarna söderut

Svante 1

Re:vingklippa gäss
« Svar #11 skrivet: 08 sep-07 kl 15:37 »
beror på vad du har för gäss o ankor. vanliga tamdjur behöver du inte göra det på.

Bruja

• Gäst
Re:vingklippa gäss
« Svar #12 skrivet: 08 sep-07 kl 18:43 »
Hej

Det har jag aldrig gjort och tänker inte göra det heller.
Mina kan gå iväg men de kommer alltid tillbaka.
Jag har Skånegås, löpänder o gul anka.

mvh Carmen

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser