Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betfor till kaniner  (läst 9558 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Betfor till kaniner
« Svar #20 skrivet: 16 apr-08 kl 13:09 »

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #21 skrivet: 16 apr-08 kl 14:12 »
Jag har räknat på min senare blandning.. ca 60-80 gram per kanin i underhåll ca det dubbla för digivande honor plus 60 gram ytterligare per unge (över 5 veckor).

Havre plus kokoncentrat är bara en chansning - som inte funkade
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dandelia

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 16 apr-08 kl 14:33 »
Tror jag ska gå tillbaka till ren rabbfor igen och se hur det går. Blir bara förvirrad av alternativ utfodring och korn-havre-rabbfor blir för mycket spill och svårt att dosera :-\ Men att det ska vara så svårt, egentligen, det borde ju vara det enklaste i världen att ge sina kaninrackare mat, dom äter ju det mesta... *suck* Har förresten tittat på det "fantastiska" Oxbowfodret som ska vara så himla bra, finns en variant för avel/växande ungdjur. Pelletsen innehåller mest hö och det får dom ju ändå! Känns knäppt...

/Dandelia

Putte

« Svar #23 skrivet: 17 apr-08 kl 12:16 »
Hemma ha vi även får. Och ger dem oftast ensilage i stället för hö. För att fåren ska kunna tillgodogöra sig det nyttiga i ensilaget får de betfor. Jag kan inte vad alla värden kallas. Det är min fru som är foderexpert.  :)

Kan det funka likadant med kaninerna (Kaninerna får oxå ensilage under säsongen)? Även om kaninerna inte är idislare på samma sätt som fåren.

Rabfor är ju en enkel men tyvärr rätt dyr lösning om man köper det i säckar. Lammfor 500 är lite billigare. Lammfor 500 innehåller 1% mer protein, vilket jag inte har haft några bekymmer med. Däremot innehåller det betydligt mycket mindre A, D och E vitamer. Vad det har för praktisk betydelse vet jag inte.

Köper man Rabfor eller Lammfor 500 i bulk (silo, 1,5 ton och uppåt) är prisskillnaden bara några ören per kilo.

Jag har provat att ge enbart havre och ensilage till kaninerna och det funkar som underhåll men de växer väldigt dåligt och jag har fått 2 honor som har fått förlamning på bakbenen några veckor efter förlossningen, typ kalvförlamning. Inget jag rekommenderar!!

Dandelia

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 17 apr-08 kl 13:06 »
På Lantmännen Granngården i Örebro kostar spannmålet mer än Rabbforen nu.

Putte

« Svar #25 skrivet: 17 apr-08 kl 15:26 »
På Lantmännen Granngården i Örebro kostar spannmålet mer än Rabbforen nu.

Då är det inte mycket att tveka på! Rabfor är helt klart att föredra. Vad kostar den per kilo hos er?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #26 skrivet: 18 apr-08 kl 01:11 »
Jag var iväg och rekade inför mina kaniner som dyker upp här i början av maj, och här på Granngården kostar 25 kilo Rabbfor 137;50, inkl moms. Det tyckte jag var otroligt billigt! (Jag är ju van vid hundfoder-priserna...) Enligt deras lilla info-folder skulle produktionskaniner ha ca 100g rabbfor om dan. Låter det vettigt?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #27 skrivet: 18 apr-08 kl 08:21 »
Jag var iväg och rekade inför mina kaniner som dyker upp här i början av maj, och här på Granngården kostar 25 kilo Rabbfor 137;50, inkl moms. Det tyckte jag var otroligt billigt! (Jag är ju van vid hundfoder-priserna...) Enligt deras lilla info-folder skulle produktionskaniner ha ca 100g rabbfor om dan. Låter det vettigt?

/Sara

100g är en rekommendation för en ca 4 kgs kanin. Har du ett väldigt bra hö kan du ge mindre och har du ett sämre hö kanske lite mer..? Ger du annat som t ex grönsaker och bröd kan du också ge mindre. Jag har hört många som har kaniner som får diareé, tror det beror på överutfodring av rabbfor. Använder själv inte rabbfor då jag upplevt att det är svårt att dosera... de blir lätt dåliga i magen och ungdjur som är känsliga dör lätt. Obs min erfarenhet..
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dandelia

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 18 apr-08 kl 08:46 »
100g är en rekommendation för en ca 4 kgs kanin. Har du ett väldigt bra hö kan du ge mindre och har du ett sämre hö kanske lite mer..? Ger du annat som t ex grönsaker och bröd kan du också ge mindre. Jag har hört många som har kaniner som får diareé, tror det beror på överutfodring av rabbfor. Använder själv inte rabbfor då jag upplevt att det är svårt att dosera... de blir lätt dåliga i magen och ungdjur som är känsliga dör lätt. Obs min erfarenhet..

Vi är flera med samma erfarenhet. Dock är rabbfor överlägset andra pellets, då det inte finns något "skräp" som utfyllnad i fodret. Avskyr att betala för onödiga ingredienser. Sen är det svårt, tycker jag, att hitta ett likvärdigt alternativ utan att vara insatt i näringslära etc. Med rabbforen VET jag ju att dom får i sej allt dom ska ha. Hur mycket jag än läser innehållsförteckningar på ko- får- och hästfoder har jag inte en susning om det funkar för mina kaniner eller är värt att byta. Har hört att en del använder hästmüsli till sina djur. Ingredienslistan ser bra ut men mer än så kan jag inte avgöra ::). Så det blir rabbfor/havre en sväng igen...

/Dandelia

Attes matte

• Jämtland
« Svar #29 skrivet: 18 apr-08 kl 09:50 »
Okej, det är bara att prova sig fram då med andra ord... Två av dom vet jag får Rabbfor nu och dom mår prima på det tydligen. Äter både hö och Rabbfor med stor aptit. Dom andra två vet jag inte... Potatisblomma...? Vad äter Lisa och Strompan?  :)

/Sara

Lena123

« Svar #30 skrivet: 18 apr-08 kl 11:57 »
Jag utfodrar mina franska vädurar med Rabbfor, både ungar och vuxna och det funkar alldeles ypperligt :)
Till dvärgvädurarna så ger jag Svenska Foder, Carrier Kanin & Marsvin, detta då jag fått rådet att rabbfor kan vara för kraftigt för dvvungarna.

Attes matte - 137,50/25 kg rabbfor var ju himla billigt. Hur stora kvantiteter foder köper du när du handlar? Är det med någon pallrabatt?
Jag är nyfiken då jag betalar 176 kr/25 kg i Härnösand.

Dandelia

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 18 apr-08 kl 12:08 »
Jag utfodrar mina franska vädurar med Rabbfor, både ungar och vuxna och det funkar alldeles ypperligt :)
Till dvärgvädurarna så ger jag Svenska Foder, Carrier Kanin & Marsvin, detta då jag fått rådet att rabbfor kan vara för kraftigt för dvvungarna.

Attes matte - 137,50/25 kg rabbfor var ju himla billigt. Hur stora kvantiteter foder köper du när du handlar? Är det med någon pallrabatt?

Jag ger samma pris.

Har du innehållsförteckningen på Carrier? *nyfis* Jag har oxå dvärgkaniner och stora, bl a fv, och upplever att dom stora fungerar utmärkt på rabbforen men inte dom små. Har haft flera ungar som plötsligt dött. Jag har blandat pelletsen med korn och havre ett tag men nu tappar dom för mycket i vikt under digivningen, oavsett storlek. Blir inte klok på detta...

/Dandelia

PatriciaM

« Svar #32 skrivet: 18 apr-08 kl 12:35 »
Jag ger Rabbfor blandat med krafft groov 125, Rabbit Royal plus lite havre i till Lilla Chinchilla, Dvärgvädur, Hermelin och Tysk jättescheck..

i början blev dvärgarna dåliga i magen så jag sänkte rabbforen men ökade med krafft och royal och nu funkar det super!
ger ungefär 50% rabbfor 20 % Royal, 20% krafft  och 10% havre till dvärgarna..

Men jag tycker dom har blivit bättre i kropparna och dom äter det med stor aptit!

Lena123

« Svar #33 skrivet: 18 apr-08 kl 12:41 »
Innehållsförteckning finns på Kanin-net.nu :)

Men jag kan kolla när jag kommer hem (sitter på jobbet nu).

Attes matte

• Jämtland
« Svar #34 skrivet: 18 apr-08 kl 12:59 »

Nä, det var inte nån rabatt alls, utan normalpriset för en säck... Tur för mig att det är billigt här!  ;D Jag kommer ju inte att köpa några stora mängder eftersom det bara är fyra kaniner och deras eventuella ungar som ska käka.

/Sara

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 18 apr-08 kl 14:01 »
På granngården får jag betala över 200 kr för 25 kg rabbfor :o
Men jag har hittat Lantmagasinet som säljer för 137 kr, samma som Lantmännen direkt  :)

Dom andra två vet jag inte... Potatisblomma...? Vad äter Lisa och Strompan?  :)

Just nu är blandningen 1/3 rabbfor och 2/3 havre plus hö och frukt-/grönsaksrester. Skickar med en foderpåse så kan du ändra mat till det som passar dig.
Till gotlandskaninerna passar havre bättre än pellets, lite för "starkt" med bara pellets.
Landsflykting i storstan...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #36 skrivet: 18 apr-08 kl 14:43 »
På granngården får jag betala över 200 kr för 25 kg rabbfor :o
Men jag har hittat Lantmagasinet som säljer för 137 kr, samma som Lantmännen direkt  :)

Just nu är blandningen 1/3 rabbfor och 2/3 havre plus hö och frukt-/grönsaksrester. Skickar med en foderpåse så kan du ändra mat till det som passar dig.
Till gotlandskaninerna passar havre bättre än pellets, lite för "starkt" med bara pellets.

Vilken Granngården handlar du på då? Jag börjar ju tro att jag fått fel pris av dom här i stan...  ???
Ger du hel havre eller krossad?
Oj, sorry... känns som att tråden är lite kapad...  :-[

/Sara

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 18 apr-08 kl 16:10 »
Vilken Granngården handlar du på då? Jag börjar ju tro att jag fått fel pris av dom här i stan...  ???
Ger du hel havre eller krossad?
Kapar lite till bara...
Jag handlar i Sollefteå, eller handlade... minst ett år sedan, kanske har de sänkt priset? Rabbfor var/är också beställningsvara. Kom inte utlovade dagar osv (då blev jag grinig och bytte affär).
Havren ger jag hel.
Landsflykting i storstan...

PatriciaM

« Svar #38 skrivet: 18 apr-08 kl 21:13 »
jag ger också 137.50 för rabbfor 25kg i skåne  ;D

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #39 skrivet: 19 apr-08 kl 08:51 »
Kan man tolka det Ni skriver så här; enbart Rabfor - inte bra?
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser