Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betfor till kaniner  (läst 9570 gånger)

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
Betfor till kaniner
« skrivet: 26 mar-08 kl 21:24 »
Har jag fattat det rätt att det funkar bra att ge betfor till sina kaniner? Om det är ok, vilka mängder ger ni?  :)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

PatriciaM

SV: Betfor till kaniner
« Svar #1 skrivet: 27 mar-08 kl 15:06 »
Det är inte bra att ge till kaniner då kaniner är väldigt dåliga på att smälta socker...

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 27 mar-08 kl 16:39 »
Men de kan äta det iaf - torrt.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 27 mar-08 kl 20:25 »
Det är inte bra att ge till kaniner då kaniner är väldigt dåliga på att smälta socker...

Hur menar du då? Jag har gett mina i 15 år utan problem.

Edgar

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #4 skrivet: 27 mar-08 kl 21:25 »
Hur menar du då? Jag har gett mina i 15 år utan problem.

Edgar

Hur mycket ger du per kanin? Ger du vått eller torrt?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 27 mar-08 kl 21:31 »
Jag ger mina en blandning av 2 delar havre, 1 del betfor och 1 del nötpellets. Delarna avser viktdelar. Nyligen har jag också tillfogat lusernpellets. Allt torrt.

Mängden kraftfoder beror på hullutveckling.

Edgar

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 28 mar-08 kl 07:06 »
Jag ger mina en blandning av 2 delar havre, 1 del betfor och 1 del nötpellets. Delarna avser viktdelar. Nyligen har jag också tillfogat lusernpellets. Allt torrt.

sväller det inte i magen på dom då ? som det gör på bl.a hästarna ?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 28 mar-08 kl 07:24 »
sväller det inte i magen på dom då ? som det gör på bl.a hästarna ?

Nej, även jag har gett betfor i 2 år utan problem. I synnerhet vintertid då jag upplever att kaninerna blir piggare och får mer ork (eftersom jag har ungar även under de kallaste vintermånaderna.)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #8 skrivet: 28 mar-08 kl 08:45 »
Fast jag har slutat ge mina betfor för jag har också hört att de har svårt att smälta socker.. från ett annat håll.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #9 skrivet: 30 mar-08 kl 13:11 »
Nu har jag provat betfor, problemet är bara att de inte äter det!
Vad ska jag göra, vänta tills de blir så hungriga att de inte kan låta bli eller blanda upp det med något annat?

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 apr-08 kl 11:26 »
Jag ger bara en nypa ovanpå blandkrossen, som socker på havregrynsgröten ungefär, men inte till ungarna som ska slaktas eftersom jag hört att det ska göra att fläsket blir brunt -eller så... Vet ej om det stämmer -någon av er som vet? Men dom äter det iaf gärna.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 01 apr-08 kl 11:54 »
Jag har aldrig sett att betfor skulle ge färgning av fettet.

Vissa kaniner har gult fett, men det är genetiskt betingat.

Vad beträffar blanda upp betfor med något annat, som sajjbertjorven frågade om, så blandar jag mitt i kraftfodret, som redovisats ovan.

Edgar

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #12 skrivet: 09 apr-08 kl 19:41 »
Oj vad smidigt det hade varit om mina kaniner hade velat ha lite betfor (finns ju alltid hemma), men icke! Kräsna definitivt - ratar det totalt! Inte ens lite extra hunger fick dem att äta  ;)
Men müsli från Paulin gick utomordentligt bra - gissar på att de kör GI, vilket också matte borde  :-[

Putte

« Svar #13 skrivet: 10 apr-08 kl 15:01 »
Problemet att de inte äter betfor kan bero på att de är ovana.
Det kan även vara så att de kanske inte behöver det.

Intressant blandning Edgar. Har du räknat ut något pris på blandningen? Hur mycket ger du varje kanin?

Mvh Putte

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 11 apr-08 kl 09:18 »
Problemet att de inte äter betfor kan bero på att de är ovana.
Det kan även vara så att de kanske inte behöver det.

Intressant blandning Edgar. Har du räknat ut något pris på blandningen? Hur mycket ger du varje kanin?

Mvh Putte

Det tror jag med, mina hade enbart fått stampe när jag köpte dem men efter nån vecka äter de samma blandning som Edgar använder. Fast i mitt fall använder jag mig av 2 delar hel havre, 1 del betfor och 1 del lusernpellets. Betforen äter de alltid upp men vissa föredra havre framför lusern , andra tvärtom och de glupska äter allt utan tvekan.

Tror helt enkelt som du säger att de måste vänja sig.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #15 skrivet: 11 apr-08 kl 14:35 »
Det tror jag med, mina hade enbart fått stampe när jag köpte dem men efter nån vecka äter de samma blandning som Edgar använder. Fast i mitt fall använder jag mig av 2 delar hel havre, 1 del betfor och 1 del lusernpellets. Betforen äter de alltid upp men vissa föredra havre framför lusern , andra tvärtom och de glupska äter allt utan tvekan.

Tror helt enkelt som du säger att de måste vänja sig.

Men får du inte för lite protein i fodret med den blandningen? *nyfiken*

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 11 apr-08 kl 16:52 »
Men får du inte för lite protein i fodret med den blandningen? *nyfiken*

Om du syftar på kropparna och muskelansättningen vid slakt så har jag inte märkt nån skillnad än. De växer och frodas och ungarna växer mycket snabbt än sålänge.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #17 skrivet: 16 apr-08 kl 08:58 »
Om du syftar på kropparna och muskelansättningen vid slakt så har jag inte märkt nån skillnad än. De växer och frodas och ungarna växer mycket snabbt än sålänge.

Låter ju bra. Tror faktiskt att man ofta stirrar sig blind på proteinhalten i fodret hos kaniner, fast man borde titta på växttrådhalten istället!

Jag vet eftersom jag utfodrade mina med havre och kokoncentrat, då blev proteinhalten hög men det blev låg växttrådhalt vilket resulterade i att de nästan inte växte alls. Det var ingen stor skillnad den första månaden men det blev sämre ju längre tid som gick. Magra över ryggen och tjocka om magarna.

Nä om det är som du säger Kimma ska jag nog fundera på att byta ut min soja mot betfor istället. Mina får idag 3 delar havre 2 delar lucernpellets och 1 del soja.

Putte

« Svar #18 skrivet: 16 apr-08 kl 11:42 »
Ni skriver att ni ger havre, betfor och vissa ger lusern och/eller koncentat till kor och någon ger soja med.

Mycket intressant med alla ALTERNATIVa blandningar. Men VARFÖR ger ni de olika sakerna? Är det bara experiment som lett fram till era foderstater eller har ni utgått från innehållet i de olika produkterna.

Och hur mycket ger ni kaninerna? I volym eller vikt.

Jag har försökt hitta vad kaninerna behöver och har fått tag på en bok från 1934 som heter "kött- och pälskaniner. Handbok i rationell uppfödning" av K.F. Hagelin. En otroligt intressant bok men jag har lite svårt att dosera när de räknar i "FODERENHET".

Någon som har några ideer om eller någon nyare bok? Kanske något från utlandet.

Några tankar från Putte

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #19 skrivet: 16 apr-08 kl 12:43 »
Hej!

Foderenheter är en gammal enhet, jag har för mig det motsvarar energivärdet för korn.  En foderenhet motsvarar energivärdet 2,8 Mcal, vilket är lika med 11,8 MJ.

Enligt K G Roos kan proteinbehovet variera, hans rekommendation är för underhåll 80 - 100 g protein/fe (foderenhet), vid fällning ca 110 g protein/fe och vid digivning upp till 140 g/fe.

Min blandning är beräknad för att komplettera mitt hö.

Jag har letat efter något bra om kaniner, och följande länk är relativt vettig: http://www.nap.edu/openbook.php?isbn=0309026075
Men, där anges att selen inte är nödvändigt för kaniner. Eftersom jag tror på vetenskapen råkade jag nämna det i forumet tidigare, och fick skit för det.

Edgar

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser