Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart skicka till slakt?  (läst 1043 gånger)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Vart skicka till slakt?
« skrivet: 25 mar-08 kl 13:41 »
Ja, nu ska vi skicka stutarna på slakt. Frågan är vart? Är inte så insatt inom området. Skulle helst vilja skicka till något mindre, ekologiskt slakteri. Men det finns väl inget i närheten (V. Götaland) vad jag förstått. Skulle ju helst vilja att det på något sätt kunde "synas" på köttet sedan att djuren levt ekologiskt (vi är dock ej certifierade), men det kanske inte finns någon sådan möjlighet om man inte är KRAV-ansluten? SNälla någon hjälp mig reda ut begreppen...
Självhushåll till nytta och nöje

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Vart skicka till slakt?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-08 kl 13:46 »
Det där andra vet jag inget om.. Men Daljsöfors var vi jättenöjda med! Ringde runt till alla jag hittade här i närheten men dom var absolut trevligast! Dom andra vill nog bara ha storuppfödare.......................................................
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 25 mar-08 kl 17:59 »
Det är endast de som är anslutna till KRAV som får djuren Ekologiskt märkta.

Det är alltså massor av Ekologiskt kött i butikernas diskar som skulle kunna varit KRAV-märkt om uppfödarna varit anslutna.
Men det kostar för mycket för småbesättningar att vara KRAV anslutna

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Kärleken

« Svar #3 skrivet: 25 mar-08 kl 18:11 »
Dalsjöfors tycker jag också är jättebra. Sen finns ju Skövde slakteri också. Brukar skicka till båda ställena beroende av vart djurbilen åker.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 mar-08 kl 18:47 »
jag har helt andra erfarenheter, men så har jag ju gris å inte ko. Skövde vill inte alls ta emot grisarna. Dalsjöfors säger kanske, men de kan inte garantera att jag får de styckade. Fullbelagt säger Dalsjöfors, Skövde vet jag inte vad de hade för skäl, men det var nåt om fullbelagt också. Står här utan till hösten..

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 3 användare
gorlan, Nataks, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser