Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Livräddare!  (läst 998 gånger)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Livräddare!
« skrivet: 23 mar-08 kl 14:06 »
Det blev totalt 7 kycklingar som kläcktes igår och förrgår. Allt såg bra ut och jag bar ner alla, utom en som har nåt vaj med tårna, till en ruvvillig höna. Hon tog tacksamt emot kycklingarna och putte in dem under sig. Efter jag stått och tittat på dem en stund gick jag in igen. Kom tillbaka en stund senare och till min fasa ser jag att hon lämnat tre små ensamma i redet och hade de andra hos sig utanför!
Tog ut de tre livlösa små kropparna och skulle precis kasta bort dem när en av dem rörde sig nästan helt osynligt!! Sprang fort in och värmde dem i händerna på mig. En av dem dog men de andra satt jag med  länge och andades på dem för att de skulle bli varma. Efter en lång stund blev de piggare och började pipa!!! Gav dem lite druvsocker-vatten. Nu är de tillbaka i kläckaren igen för att hålla dem varma ordentligt! Nu är de pigga och återställda, men det har varit en tuff dag för dem!
Får se om jag gör ett nytt försök med en annan höna, eller så får de bo under en värmelampa  istället.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Livräddare!
« Svar #1 skrivet: 23 mar-08 kl 19:46 »
Ja, det lönar sej att lägga ner möda på att rädda dom små!
Min Lillhöna kläckte fram 5 kycklingar i somras, men den som kläcktes sist var lite klen och trött, och Lillhönan hade fullt upp med dom andra. Jag tog in den lilla och värmde den, inlindad i en av min sons tvättlappar. Jag hällde varmt vatten i en djup tallrik, och la en flat tallrik ovanpå denna, där fick kycklingen ligga, då och då tog jag upp den i händerna och blåste försiktigt på den. När den piggnat till gav jag den till Lillhönan igen, men hon var icke intresserad. Som tur var fanns där Berit, som luftruvade, hon blev själaglad när hon fick en kyckling att ta hand om :) .
Allt gick bra, Berit skötte sin lilla exemplariskt, det var så härligt att se den skutta omkring i gräset och pipa, och hoppa över min sons ben när han satt på marken. Tills höken kom på besök, då fanns ingen liten kyckling hos Berit längre :'( .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #2 skrivet: 23 mar-08 kl 19:51 »
Vad tråkigt att hon inte tog sig an alla :-\
Hoppas att dee klarar sig fint nu!!!!!!!!!!! ;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #3 skrivet: 25 mar-08 kl 13:17 »
Ännu tråkigare är att idag hittade jag en död till....Och den nu ensamma stridskycklingen sprang runt och pep förtvivlat! Nu har även den fått flytta in i vår källare med de andra tre, vågar inte riskera att den ska dö den med.
Så av 12 ägg i kläckaren blv det till slut bara 4 kycklingar :'(
Bara till att samla nya ägg och på med kläckaren igen och göra ett nytt försök.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #4 skrivet: 25 mar-08 kl 13:29 »
Vad trist :'(
Önskar er lycka till med nästa kläckning ;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser