Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på häst  (läst 4779 gånger)

nysse

Storlek på häst
« skrivet: 23 mar-08 kl 10:47 »
Jag funderar på att köpa häst, men undrar hur stor el. liten jag ka´ha´. Hur vet jag hurmycket en häst kan bära ?

Bäsen

SV: Storlek på häst
« Svar #1 skrivet: 23 mar-08 kl 11:01 »
Hur mycket en häst kan bära skiljer sig från individ till individ.
Alltid den svaga länken som sätter begränsningarna, vare sig det gäller ridning eller körning, ryggen.

En kvadratisk häst har i regel en kortare och därmed starkare rygg än en långlinjerad häst.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 mar-08 kl 11:07 »
En otränad häst bär mindre än en vältränad..

Hur ska nån kunna svara på den här frågan så att du blir klokare?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #3 skrivet: 23 mar-08 kl 13:25 »
storleken på häst mättes förr gm att du höll armen rakt utungefär dne mankhöjden ansågs lämplig.
generellt sett kan man också säga att om hästarna kommer över 160-165 så har forskningen visat att de har svårare emd hållbarheten.
mina jättehästar på 170 resp 175 är alltså -inget-jag rekommenderar:)
sedan är dte som folk här säger,det beror på vad -du-väger,ffa på hur balansera ddu är(jag är överviktig,men mina hästar fördrar att jag rider dem framför en liten tjej eftersom jag oftast har bättre balans) och -hur-du rider.

De olika gångarterna har ju olika påverkan på ryggrörelserna tex,och hästens byggnad har i sin tur påverkan på hur "slappt2 du kan rida utan att den går sönder.
en häst som är byggd i balans(jmf tex spanska hästar med...afrikanska draghästar som kan se ut lite hur som helst) har ju lättar etat bär asig ekonomiskt oavsett om du rider dem "i form" eller inte.

Något du definitivt bör ha tittat på inna köpet är hur hästens rygg är uppbyggd,vet man det så är man också kusligt medveten om hur otroligt viktgt det är med ryggmuskler(ej at förväxla med feta hästar) för att den skal orka.

dock behöver man inte rida dem  i dressyr på bana,mycket gör s ute i terrängen,körning är alldeles ypperligt,likaså tömkörning .
Disability is an attitude

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 mar-08 kl 13:37 »
Citera
jag är överviktig,men mina hästar fördrar att jag rider dem framför en liten tjej eftersom jag oftast har bättre balans) och -hur-du rider.

Jag menar det! En som är följsam på ryggen "väger" mindre på så vis.. Än en som är klumpig o framtung......Helt rätt!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #5 skrivet: 23 mar-08 kl 15:31 »
Jag skulle vilja tillägga att storlek är mer än bara mankhöjd! En häst av smäckrare slag behöver ofta vara större, eftersom de är såpass "smala". En grövre häst behöver inte vara så hög.

När vi skulle köpa häst så var vi och provred ett varmblod, som inte var så mycket lägre än den dam vi sedan köpte. Men jag som är lång kunde kroka ihop fötterna under magen på hästen! Då hjälper inte ryggmuskler, för då sitter man inte bra på hästen!

Det blev en krafrfull halvblodsdam på 160 för vår del. Så skaffade vi ett föl, som blev betydligt smäckrare än sin mor, men ungefär lika hög. Han känns myyycket mindre när man sitter på!

Där kommer jag ju också in på detta med ryggmuskler! Har hästen ett sunt och bra rörelsemönster så har den nästan automatiskt bra muskulatur! Vår gammelpålla har alltid varit välmusklad, trots att vi var nybörjare när vi köpte henne. Nu i vintras skadade hon sig, och har fått besök av veterinär och equiterapeut. Equiterapeuten var aldeles förundrad när hon masserade hennes ryggmuskler, och menade att vår dam vid 28 års ålder har bättre ryggmuskulatur än de flesta hästar hon träffat!

Så har vi hennes avkomma, som fick sitt rörelsemönster stört av en illa passande sadel, och en vargtand som smärtade honom i munnen. Vid sex års ålder var han in det närmaste omusklad, och såg anskrämlig ut! Vi var förtvivlade innan vi äntligen fick rätt hjälp! Bort med vargtanden, och lite massage, och lite hjälp av equiterapeuten så började jag tömköra. Ganska snart så musklade han på sig så han såg ut som den häst han är! Men fortfarande när han rörde sig fritt så var bakbenen lååångt efter resten av kroppen! Efter två år av tömkörning (hade ingen sadel) så hade hans rörelsemönster förändrats såpass att han rör sig balanserat även i frihet!

Jag vill alltså slå ett slag för att kolla hästens rörelsemönster ordentligt! En häst med naturlig balans behöver inte så mycket dressyrarbete! Min vallack är i det fallet ett skräckexempel. Inte bara för att han har en lång rygg, och en kropp som är naturligt byggd för att löpa, inte för att samla. Därtill också en sadel som gjorde illa hans rygg, och en vargtand som gjorde ont! Detta gjorde ju att hans rörelsemönster blev katastrofalt! Nedbrytande istället för uppbyggande! Men samtidigt tycker jag att just han är ett ypperligt gått exempel, just för att det visar att det går att förändra! Numera håller han muskulaturen bra, trots att han nästan inte tränas alls!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #6 skrivet: 23 mar-08 kl 17:47 »
självklart har du helt rätt!
jag får skylla på  febern att jag inet tönkte i de banorna,tur at du sa det!

en anna intressnat iakktagelse jag jort gälld etex Utter,polishästen.
Han var väldigt trevligt musklad o jag frågad eUlla-carin om hon re dmkt dressyr.hon fnös o sa att det kan hon inte,men skritta några timmar  per dag  gjorde hon!

och det stämmer ju,skritten är ju fyrtaktig o i och med attd et inet fins ngt svävmoment så kan man jobba hästen rätt ordentligt däri.

jag användermig av en skogsdunge som dressyrbana delvis,helt oöverträffat speciellt på "bansura" hästar,de fattar inet att de tränas i dressyr för de har roligt  när de snirklar runt träden!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #7 skrivet: 23 mar-08 kl 21:00 »
Jag funderar på att köpa häst, men undrar hur stor el. liten jag ka´ha´. Hur vet jag hurmycket en häst kan bära ?

Det beror ju på hur du själv är sammansatt! Det är inte helt lätt att beräkna vilken mankhöjd hästen ska ha (både med tanke på bärkraft och vad som passar ryttaren). Jag själv är knappa 1.60 över marken men trivdes utmärkt med mitt förra "kralliga" halvblod på 1.67. Anledningen var att han bar sig själv, hade mkt motor, var inriden av mig själv så han fungerade utmärkt på lätta hjälper. Hade han varit av en trögare modell och inte lika väl sammansatt så hade han antagligen varit på tok för stor. Å andra sidan hade han gott kunnat vara ännu högre om han varit lättare byggd med lite kropp och lååånga ben.

Jag är egentligen av ponnysize men skulle nog tycka att det kändes lite smått, troligtvis skulle en normalbyggd häst på 1.60 vara det ultimata (men även det känns lite litet),

Är du en karl som väger 90 kg så bör du ha en större, viktbärande häst. Ju bättre du rider och håller din balans desto lättare blir du för hästen att bära på sin rygg. En nybörjare på 80 kg sliter mer än en van ryttare på 90 kg samtidigt som en liten tjej på 40 kg kan ställa till stor skada om hon konsekevent sliter hästen i munnen.

Det finns alltså inga riktigt klara regler men jag vet att vissa ridskolor har viktgränser kring 85-90 kg just för att spara hästarna.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 23 mar-08 kl 21:57 »
Ja en mkt stor o starkt kallblod kan säkert ta 170kilo på ryggen fullmusklad.
Och en liten fallabella ponny kan inte bära någon .
« Senast ändrad: 24 mar-08 kl 12:58 av travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Norrsken

• -
« Svar #9 skrivet: 24 mar-08 kl 10:50 »
Ja en mkt stor o starkt kallblod kan säkert ta 170kilo på ryggen fullmusklad.
Och en liten fallabella ponny

Kommer då attt tänka på shirehästarna, som avlades på storlek för att kunna bära riddare, som med rustning kunde väga bortåt 300 kg (har jag läst nånstans)...

Sen är det ju precis som sar skriver olika vad man föredrar.. Jag har två hästar på ca 160, som trots att de är mor och son och lika höga är väldigt olika i storlek.. Jag föredrar helt klart mindre hästar! Men hästen jag är medryttare på här nere är ett halvblod på 179 cm i manken. Förfärligt stor när man står på marken, men känns inte så stor när man sitter på (bara det att det känns väldigt nära till marken när man kommer hem och får rida sin egen häst sen ;D).

Skulle jag köpa en häst idag så skulle jag nog satsa på en nordis runt 155.. Jag 'är själv ca 180 i strumplästen. Hade jag varit kortare så hade jag ju haft mer att välja på. En häst som är under 160 måste nog vara av grövre sort för att det ska funka, och under 150 är nog inte att tänka på över huvudtaget..(om man ska rida alltså, jag kör morsans shettis utan problem ;))

nysse

« Svar #10 skrivet: 24 mar-08 kl 18:04 »
I skrivande stund väger jag vel ca. 72 kg., har inte ridet i många år, så min balance är nog inte så bra.
Har tänkt på Shire, Nordis, Irish cob, Clydesdale, Frieser eller P.R.E.

Norrsken

• -
« Svar #11 skrivet: 24 mar-08 kl 18:56 »
I skrivande stund väger jag vel ca. 72 kg., har inte ridet i många år, så min balance är nog inte så bra.
Har tänkt på Shire, Nordis, Irish cob, Clydesdale, Frieser eller P.R.E.

Med den matchvikten kan jag nog påstå att det är din längd du får gå efter!

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #12 skrivet: 25 mar-08 kl 11:43 »
jag kan ärligt ge dig rådet att g på nordsvensk-och då gärna bruks.
rätt mankhöjd,långlivade,härdiga,biliga i drift,trevliga,går tat anävnda tilld et mesta,snygga.

eftersom jag äger frieser själv så rekommenderar jag dem-inte-förmkt pengar i förhålland etil va du får,inavlad epå färg=inavlessjukdomar,är det en bra freisre så kommer stora rörelser till(är dte en dålig kan du liak gärna köpa nsv,de ser liakdana ut!)

Det enda som jag tycker är riktigt,riktigt underbart meddemså är dte hur de är mentalt-det är som att ha en stor hund!
Även dressyrmässigt.

med en trevlig nordsvensk så kan du göra allt,och ändå spara pengar till ridlektioner!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 25 mar-08 kl 13:30 »
Är 1.65 lång och normalbyggd (dock inte i toppform för tillfället med ett antal graviditetskilon kvar ;)). Tycker att mitt nordsvenska brukssto strax under 1.50 är ganska så perfekt i höjd! :D Trots att jag räknat med att hon skulle bli runt 1.55 så tycker jag att hon nu blev alldeles lagom. Blir nervös av höga höjder :-[  ;D.
Självhushåll till nytta och nöje

nysse

« Svar #14 skrivet: 27 mar-08 kl 15:53 »
Min längd......den er nog 167 cm.
Jag skal bara rida i mark och skog - och kanske köra lite.
« Senast ändrad: 27 mar-08 kl 15:55 av nysse »

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #15 skrivet: 27 mar-08 kl 17:08 »
 då skulle jag satsa på nordsvensk

i hästfocus som kommer ut nu så fins ett bra reportage om en seriös uppfödare(jaghar inte rasen själv,men känner ägaren till "dressyrhästen" o jag tror att vile jag ha nsv kule jag nog köpa fårn honom.

thina

Norrsken

• -
« Svar #16 skrivet: 27 mar-08 kl 17:47 »
Min längd......den er nog 167 cm.
Jag skal bara rida i mark och skog - och kanske köra lite.

Då har du nog ganska stort urval. D-ponny kan nog funka också, åtminstone vissa raser!

bacillen

« Svar #17 skrivet: 31 mar-08 kl 23:42 »
Om man väger över 100 kilo då?
Funkar det bara med grova kallblod då?
Vad tror ni om stora halvblod?
Vad för vikt och mkh på hästen är OK???
Nobody puts baby in a corner

Falin

• -
« Svar #18 skrivet: 01 apr-08 kl 05:52 »
Balans spelar in mer än vikt tycker jag, till en viss gräns i alla fall. Det är skonsammare för hästen med en 100-kilos ryttare som har balans, än en på 80 kilo som inte har det.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #19 skrivet: 01 apr-08 kl 08:36 »
Hörde av en kompis att man kan ta som rekomendation att ta sin vikt gånger 6 och den summan man får fram, så mycket ska hästen väga. Då handlar det naturligtvis om en musklad häst med normalhull. Man får såklart tänka på sin längd också! Men det kan ju vara en ledtråd i alla fall.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 3 användare
eriksjos, Josephine3, mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser