Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ved o elpatron  (läst 9656 gånger)

Vilse

• Gäst
ved o elpatron
« skrivet: 23 mar-08 kl 01:08 »
Jag ska flytta till sverige efter många år i exil.
Letar torp ute på landet och hittade en annons som beskriver torpet så här:
Uppvärmning: Ved- el  (Kökspanna (äldre) och  elpatron.)

Jag har bott i hus med bara vedvärme och direkt el element och olje panna vattenburet.
Bor i dag i huset med braskassett insatt i öppen spis och det kan bli under 10 grader inomhus men aldrig kallare än -2 utomhus och då bara nattetid.
Men jag har aldrig vetat vad en elpatron är, står vidare i texten: 9kw elpatron i garderob intil sovrummet.

Vad är en elpatron?
Hur funkar det?
Kostnader?
Byta ut omedelbart eler försöka klara mej med veden enbart och ha detta som nödlösning?

Nån som kan ge mej nåt varumärkesnamn på el patron så jag kan hita web sidor med info och bilder på vad det är och hur det funkar?

muffman

• Gäst
SV: ved o elpatron
« Svar #1 skrivet: 23 mar-08 kl 07:00 »
Hej
Jag skulle tro att det är en tillskotts värmare till samma vatten som spispannan värmer. DVS att du får värme i dina element utan att elda med hjälp av elpatronen, ungefär som en vatten buren el panna. Kika på rinkaby rör dom har en hemsida med VVS attiraljer  brukar sitta elpatroner i vanliga pannor. Hoppas detta blev begripligt.

hildegard

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 23 mar-08 kl 18:38 »
Jag har ett sådant system också. Man eldar med ved i pannan som värmer vattnet (som förhoppningsvis går till ackumulatortanken), därifrån går det vattenburen värme till elementen i rummen. Är man inte hemma så kan man koppla på elpatronen som sitter på samma system men inte har någon funktion ifall man bara eldar.

leifhh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 mar-08 kl 19:08 »
Jag har ett sådant system också. Man eldar med ved i pannan som värmer vattnet (som förhoppningsvis går till ackumulatortanken), därifrån går det vattenburen värme till elementen i rummen. Är man inte hemma så kan man koppla på elpatronen som sitter på samma system men inte har någon funktion ifall man bara eldar.

Så ser vårt system också ut. Vår accumulatortank är pytteliten och vi får i princip elda kontinuerligt, eller ösa i en säck ved åt gången, strypa syretillförseln och låta glöden sköta det hela. Är man hemma hyfsat mycket blir det billigt, vi gör åt ca 8.000 kwh/år men då värmer vårt system inte kranvattnet utan det värms i en ordinär varmvattenberedare.

Tips till Vilse: tilläggsisolera vinden och se över fönstertätningen om du köper torpet, det gör en väldans skillnad.....

hildegard

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 23 mar-08 kl 19:47 »
Vi har bredvid akkumulatortanken en vattentank som vi kopplar till under eldningsperioden. Resten av året, ca mitten på maj - oktober, använder vi en vanlig varmvattenberedare. Man kan nog elda någon gång då och då under sommaren för varmvattnet också om man inte vill använda varmvattenberedaren.

Tapio

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 mar-08 kl 21:38 »
Jag ska flytta till sverige efter många år i exil.
Letar torp ute på landet och hittade en annons som beskriver torpet så här:
Uppvärmning: Ved- el  (Kökspanna (äldre) och  elpatron.)

Jag har bott i hus med bara vedvärme och direkt el element och olje panna vattenburet.
Bor i dag i huset med braskassett insatt i öppen spis och det kan bli under 10 grader inomhus men aldrig kallare än -2 utomhus och då bara nattetid.
Men jag har aldrig vetat vad en elpatron är, står vidare i texten: 9kw elpatron i garderob intil sovrummet.

Vad är en elpatron?
Hur funkar det?
Kostnader?
Byta ut omedelbart eler försöka klara mej med veden enbart och ha detta som nödlösning?

Nån som kan ge mej nåt varumärkesnamn på el patron så jag kan hita web sidor med info och bilder på vad det är och hur det funkar?

Halaj!

Jag tror att värmebaronen är dominerande i branschen i Sverige.
Här kommer en länk:
http://www.varmebaronen.se/html/elpatroner_oversikt.html

jag tycker inte att det finns någon anledning att ta bort elpatronen.
Om du inte använder den så är den inte i vägen heller.
Däremot så gör den att du kan åka bort över en helg eller en vecka fast det är minusgrader  utan att oroa dig för huset.
Då startar du bara elpatronen så håller den huset på plusgrader.

Dock får jag säga att din elpatron är antagligen ruskigt överdimensionerad.
En tumregel säger att man skall dimensionera efter 50 w/kvm.
9 kw räcker då till ett hus på 180 kvm.

//T

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 mar-08 kl 22:07 »
Jag har också ved och elpatron.

Elen är skitbra att ha som nödlösning. När jag låg i 39 graders feber var tredje dag i två månader, då måste man helt enkelt ha ett system som sköter sig självt.

Men alla andra dagar är den strängt förbjuden att sätta på. Det är bara ved som gäller.

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser