Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Påsk kyckling  (läst 1301 gånger)

Taggis

• vänner
Påsk kyckling
« skrivet: 22 mar-08 kl 14:20 »
I måndags hade vi strömavbrott i ca 4-5 tim. skit för jag hade 6 ägg i kläckaren varav det var "spindel i 4 st (när jag kollade).
men jag lät dom vara o skötte dom som vanligt kollade genom igår o i vf 1 av äggen lever kycklingen  :).

I går kom jag ut i hönshuset o upptäckte att Selma fått 2 små kycklingar ,jag som var säker på att dom inte skulle kläckas förrän om 3-4 dar  :o.Kvar i boet låg 4 st iskalla ägg  :(,men jag tog en chansning o la dom i kläckaren "går det så går det" o se där på kvällen hördes ett pipande från ett av dom !
I morse var det pickat i ägget o mkt pipande inuti .Nu har hållet blivit större o spänningen är stor här hemma ,hoppas det går bra !
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Påsk kyckling
« Svar #1 skrivet: 22 mar-08 kl 16:15 »
Lycka till!
Gotlandskaniner, genbank.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 mar-08 kl 17:13 »
Spännande! Lycka till nu. :)

Taggis

• vänner
« Svar #3 skrivet: 22 mar-08 kl 21:21 »
Vid 18-tiden kläcktes den lilla kycklingen  ;D! Ett under att man fått gjort det man ska idag me tanke på att man kollat kläckaren i ett  :-[!
Nu är tanken att jag i morgon em ska ta ut den till sin mamma o syskon.

Taggis

• vänner
« Svar #4 skrivet: 23 mar-08 kl 20:40 »
Den lilla kycklingen är hos sin mamma o 2 syskon  :).
Men när jag skulle kolla äggen som var kvar i kläckaren knackade jag försiktigt me nageln på ett av Selmas andra ägg & himmel vilket pipande det blev inuti  :o det ägget ! Tänk att dom små klarat sej i äggen trots att Selma lämnat dom & äggen var iskalla när jag tog in dom, jag är impad !

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 23 mar-08 kl 20:48 »
Det är häftigt detta!!!!!!!!!!!!
Vill gärna höra fortsättning på denna historien...................... ;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Taggis

• vänner
« Svar #6 skrivet: 24 mar-08 kl 14:51 »
I dag vid 14-tiden kom den lilla kycklingen ut ,den är helt gul & sööt  ;D!
Den första som jag tog ut till sin mamma Selma mår bra & selma är en duktig mamma ,undrar OM jag kan ta ut denna kyckling till henne i morgon  ???

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 24 mar-08 kl 14:59 »
ett knep som jag provat är att smyga ut kycklingen på kvällen, då hör hönan kycklingens pipande och tvärtom så att dom känner igen varandra.

en gång råkade jag ut för att kycklingen inte förstod att den skulle gå in under hönan, (ett lämnat ägg som var "sent") det blev mycket spring ut till hönshuset för att se till och stoppa in kycklingen men efter en natt under hönan så löste det sig till slut.

har läst nånstans att ägg med kycklingar i ofta klarar att bli kalla, kycklingen går i dvala, men jag tror det är lite olika beroende på hur "långt gånget" det är.
är Återprenumerant såklart.

Taggis

• vänner
« Svar #8 skrivet: 25 mar-08 kl 22:25 »
Nu är den lilla gula kycklingen oxå me sin mamma  ;D!Men det var inte lätt ,lägger in en så poppade det ut 3 som ska kolla lägget men till slut så .
Men ,men när jag skullle ta bort skalet i kläckaren så hörde jag hur det pep i ett annat av Selmas ägg  :o !

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser