Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Boende till ankor?  (läst 5888 gånger)

I@

  • Gäst
Boende till ankor?
« skrivet: 21 apr-05 kl 12:05 »
Hej!  ;D
Jag har lite löst börjat fundera på om jag ska skaffa lite ankor (svensk lantras). Har bara ett "problem" - hur ska de bo ??? Jag vet att de behöver vatten för att t.ex. para sig i, mm. Jag bor intill en bäck, men den ligger på andra sidan vägen - känns lite avlägset. Kan man bygga en ankbostad intill bäcken ??? Jag måste i så fall ha dom inhängnade med tanke på vägen. Hur stort ska ett ankhus resp. rastgården vara ???
Ni får gärna skriva lite om vad jag behöver tänka på vid ev. bygge, mm.

Mvh Ia  ;)

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Boende till ankor?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-05 kl 15:29 »
Jag tycker absolut du kan göra allvar av dina "lösa" funderingar!  ;D Ankor är otroligt charmerande varelser, om än något grisiga med maten. Eftersom jag själv håller lantras så förespråkar jag såklart dessa, men vilken ras av dem man ska välja kan det finnas olika argument till. Den blå är störst - ger alltså mer kött för den matintresserade. Den gula är något mindre - men värper i gengäld några fler ägg. Så har vi Blekingeankan som är den minsta - och mest hotade, så ur bevaringssynpunkt kan den vara något att tänka på. Slutligen har vi myskankan som är en egen art. Den har jag ingen koll på alls, annat än att den visst ruvar både mycket och duktigt.

Helt riktigt så behöver ankor vatten - det är faktiskt ett absolut måste att man kan erbjuda dem det. Det bästa är naturliga vattendrag, sjö, å, älv eller en bäck, men har man inte förmånen att bo på det sättet så kanske man har möjlighet att gräva en damm. Annars så duger även ett nedgrävt badkar. Eller någon annan balja, bara den är stor nog för ankan att doppa sig i och ta några paddeltag med sina breda "Kalle Anka-fötter".  ;D

Om du kan bygga en ankbostad intill bäcken har kanske att göra med om det är egen mark. Och lite saker att tänka på som hur mycket lösa hundar finns det i området? Rävar? Andra rovdjur? Isåfall måste inhägnaden vara inbrottssäker. Alternativtet finns kanske också att gräva en damm på gården och leda av vatten från bäcken till den. Det beror förståss på hur långt det är till bäcken, om vägen är asfalterad osv.

Räkna helst med 1 kvm per anka, men minst 1 kvm på två ankor. Rastgården ska vara så stor som möjligt. Min är ca 35 kvm och det tycker jag är för litet, men eftersom de går fritt hela dagarna så går det an ändå. Jag vet att många tipsar att ankhuset ska vara i två nivåer, där maten serveras på den lägre nivån och där det inte gör något att de grisar lite. Själv har jag vattenskålen i ett lågt plastkar, typ framkallningskar till fotografier. Den fångar upp det mesta av vattnet men helt torrt får man ställa in sig på att det aldrig blir med ankor.

Isolerad byggnad och tillskottsvärme beror helt på var i landet du bor. Jag bor längst i norr och har både och.

Lycka till i dina funderingar! Ett litet tips om du är intresserad av lantrasanka är att gå in på Svenska Lanthönsklubbens hemsida www.kackel.se och kika lite. Det står lite information om alla raser.

I@

  • Gäst
Re:Boende till ankor?
« Svar #2 skrivet: 22 apr-05 kl 12:05 »
Hej Susanne!  :D
Tack för dina goda råd och tips!  ;)
Bäcken ligger intill våran egna mark. Vägen är tyvärr asfalterad. Om du/ni vill se hur det ser ut här, kan ni gå in på min hemsida http://goto.glocalnet.net/billy/karlsberg/ och sen "Gården", där finns ett foto på en liten del av vår gård - där ser man bl.a bäcken och vägen.

Mvh Ia  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 4 användare
Be, lillatorpet, karin saler, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser