Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilmotor som panna och generator.  (läst 54838 gånger)

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #60 skrivet: 07 feb-11 kl 03:41 »
Nog tusan ska det gå att lösa smörjandet, antingen med olja, fett (centralsmörjning) eller med självsmörjande metall på utsatta ställen - idag är ju tribologin avsevärt mycket längre fram i vardagliga lösningar än vad den var på stenåldern - där ärligt talat även många äldre personbilar hör hemma.

Det finns ju så många material och lösningar idag som inte fanns vid förra sekelskiftet, tex är det nya bilar som går ca 3000 timmar innan det är ett måste med service....




torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14133
    • Medelpad
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #61 skrivet: 07 feb-11 kl 06:59 »
Det finns ju så många material och lösningar idag som inte fanns vid förra sekelskiftet, tex är det nya bilar som går ca 3000 timmar innan det är ett måste med service....

Nja, 3000 mil menar du väl? Och det motsvarar för stationär drift 300 timmar, dvs man skulle kunna nöja sig med olje- och filterbyte varannan vecka. Men det är störande ofta ändå.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #62 skrivet: 07 feb-11 kl 07:16 »
Skall man bygga själv, rekommenderar jag stirlingmotor. Med två vertikala cylindrar, värmda upptill och kylda nertill, ändrar man trycket via två kolvar som flyttar luften upp och ner i otakt. Nederst har man olja som då pumpas fram och tillbaka p g a tryckskillnaderna genom t ex en kugghjulspump eller excenterskruvpump till vars axel man ansluter generatorn.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #63 skrivet: 07 feb-11 kl 18:36 »
Filterbyte är ju iofs inte värre än att sota pannan... men du har rätt om antalet driftstimmar, var visst lite trött där  :-X

En variant är ju annars att backspola filtret eller köra igenom det med lämpligt lösningsmedel och sedan blåsa ur det, det måste ju inte vara engångsfilter.

Men nu var det ju inte bilmotor som jag propagerade för utan ångmaskin, vilket gör att man blir fri att konstruera nya lösningar som inte är lika begränsande som oljesumpen i en bilmotor.

Tex i möjligaste mån använda självsmörjande metall som byts i samband med den årliga översynen kanske kan vara en variant eller att köra med fett i centralsmörjningsystem, det finns gott om maskiner idag som går rejält hårt med förvånansvärt lite underhåll.




torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14133
    • Medelpad
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #64 skrivet: 07 feb-11 kl 22:58 »
Men då har vi fortfarande problemet att fett och självsmörjande material inte fungerar bra i kombination med het ånga. Även om det finns smörjfetter som tål höga temperaturer, så drar de åt sig vatten ur ångan och ett vattenhaltigt smörjfett smörjer inte alls, det fungerar snarare som skärvätska!
Sintrade självsmörjande lagerbussningar fungerar bara för roterande rörelser, inte fram- och återgående som kolven i en ångmaskin. Slidmekanismen kan man förstås bli kvitt genom att bygga en ventilångmaskin (vanlig teknik på de största stationära maskinerna i slutet av ångmaskinsepoken, men den användes tydligen knappast på t ex lok eller fartygsmaskiner).

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #65 skrivet: 08 feb-11 kl 07:27 »
Svårigheterna med tätningen gör att hemmapularen bör satsa på stirlingmotor. Med den lösning jag beskrev, behövs bara rudimentärt kunnande och enkla redskap.

Kollen

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #66 skrivet: 08 feb-11 kl 12:01 »
Tanken är INTE att motorn ska gå dygnet runt. Det är ingen generator jag beskriver. Tanken är att den ska gå så länge som vattnet i tanken är under de 4 gr som den är inställd på. Vi kanske snackar om ett par tre timmar/dygn. Att förvärma olja är ju en baggis. Stoppa ner en doppvärmare eller elpatron värma upp till typ 90 gr. Då flyter den lätt och fint. Smörjning är inget problem det heller. Man kan filtrera mycket noggrant med ett centrifugal filter, som finns i lastbilar. Då kan du köra på spillolja. Den kan fungera trots att den är använd. Men man kanske vill ha ny olja i en ny motor.
Elpatronen som jag beskrev som ska sitta runt avgasröret är inte till för att värma vattnet direkt i ackumulatortanken. Utan precis efter värmeväxlaren från motorns avgasrör. Man får en sista skjuts, för att få upp värmen. Dieselmotorer mår också bäst med att få arbeta med motstånd. Därav en liten generator för en elpatron.  Vi kan jämföra alla dieselgeneratorer som går på låga varv. Dom dricker inte så värst mycket olja. Dieseln ska ligga och arbeta på sitt starkaste varvtalsregister. Brukar väl ligga på ett par tusen varv. Gärna lägre om den klarar det. Just där vridet är som högst. Inte 4-6 tusen. Det är bensinmotorer.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #67 skrivet: 08 feb-11 kl 18:31 »
I ett modernt bygge skulle man ju knappast ha slid, där blir det ju kanske magnetventiler som då kan regleras elektroniskt.

De enda glidlagren blir inuti kolvarna... alla andra är för rotation och har ej kontakt med vare sig vatten eller ånga.
Ångan är ju bara 100-120 grader så det är ju inga höga temperaturer öht.

Vad gäller skärvätska så är skärvätskans uppgift att smörja förutom att kyla ner verktyget och all bearbetning av materialet utgörs av verktygseggen.
Skärvätska är ju dock lite omodernt eftersom hårdmetallverktyg kan kylas ner helt och hållet genom att anpassa matning och skärhastighet så att värmen avgår med spånet, då räcker det med lite tryckluft för att blåsa bort spånet om man kör invändigt och utvändigt krävs ingenting alls.

Vitsen var ju att köra med standardkolvar för sådär 2000 - 2500 stycket, håller dom i en säsong så får man ändå rimlig driftsekonomi och dom byts på 1/2 dag.

Om man som originalidén var använder en dieselmotor så behöver den inte gå 24/7/365 - användands acktank, batteribank och elektronisk styrning så räcker det förmodligen med 2-3 timmar per dag - vilket inte blir mer gångtid än vad en ordinär "bondtraktor" presterar.  Tom med kanske något mindre om systemet bara körs på vinterhalvåret då man räknar med optimal driftsekonomi på traktorn vid bortåt 1000 timmar per år, 500 h minimum på årsbasis.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14133
    • Medelpad
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #68 skrivet: 08 feb-11 kl 21:50 »
Om man håller så låg ångtemperatur som 100-120 grader så blir det knappast tal om ens mätbar verkningsgrad på ångmaskinen.
Typiska ångdata för ångmaskinsanläggningar är ångtryck 10-15 bar och ångtemperatur kring 200 °C om man arbetar med mättad ånga, upp till drygt 300 °C med överhettare.

När det gäller filtrering av motorolja så tar en centrifugalrenare inte bort alla slags partiklar utan bara de som har betydligt större densitet än oljan (alltså metallpartiklar, mineralpartiklar mm). Lätt smuts som t ex koks och sot klarar den inte alls av. Det är inte lyckat att använda alltför fina pappersfilter, elektrostatfilter etc för motorolja eftersom en hel del av de tillsatser som finns i alla moderna oljor för att t ex lösa sot och hålla konstant viskositet riskerar att fastna i filtret.
När man regenererar spillolja genom mycket noggrann filtrering så måste man efteråt betrakta den som en "ren" mineralolja och blanda i nya tillsatser innan den duger som motorolja igen.

Kollen

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #69 skrivet: 09 feb-11 kl 06:57 »
Om man som originalidén var använder en dieselmotor så behöver den inte gå 24/7/365 - användands acktank, batteribank och elektronisk styrning så räcker det förmodligen med 2-3 timmar per dag - vilket inte blir mer gångtid än vad en ordinär "bondtraktor" presterar.  Tom med kanske något mindre om systemet bara körs på vinterhalvåret då man räknar med optimal driftsekonomi på traktorn vid bortåt 1000 timmar per år, 500 h minimum på årsbasis.

Precis!
På sommarhalvåret går det att få värmen i mindre acctank, som är inbyggd i den större. Typ ett par hundra liter. Den värms med sol eller vind, eller en klabbe ved i anpassad eldstad. Vanlig el i nödfall. Ett mycket flexibelt, och oberoende system tror jag.

När det gäller vind. så tänker jag mig ett litet vindkraftverk på kanske max 5kw, för att inte kostnaderna ska skena i väg. Men vill man koppla in sig på elnätet med alla tillstånd och kostnader så kanske man måste komma upp i betydligt större anläggning. Har man strömmande vatten, så finns det mycket intressanta lösningar med en sk. Norsk skruv, som man lägger ner i vattnet. Kommer inte ihåg vad den hette, men bara att söka på nätet. Mycket hög verkningsgrad, redan vid måttlig ström. Ser ut som ett långt rör med massor av propellrar inuti.

Jag menar att det vid en nybyggnation finns goda möjligheter till en mycket god totalekonomi, om man planerar var man ska bygga. Inne i stan är man givetvis begränsad.
« Senast ändrad: 09 feb-11 kl 07:09 av Kollen »

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #70 skrivet: 09 feb-11 kl 18:00 »
Med nuvarande regelverk tror jag inte att man har råd att koppla in sig på elnätet med sin egenproducerade el  >:(

Då kan du ju åka på uttagsbeskattning på den el du använder själv och på vattenkraft kan du åka på att skatta efter storlek på generator oavsett om du faktiskt säljer någon el eller ens producerar öht - snacka om låta bli att uppmuntra småskaliga lösningar  >:(

Man ska nog tvärtom hålla väldigt tyst om sin egenproducerade el... annars ligger det säkert en massa skatter och allehanda krav, föreskrifter och avgifter i brevlådan rätt som det är  :-X

Vad gäller ångan... så det har funnits trippelexpansionssystem som inte alls har hållit några 15 bar och 300 grader och ärligt talat så är det ganska ointressant om man har 15% verkningsgrad eller 25% - några 40% med högeffektiva turbinsystem är direkt ointressant - eftersom överskottet hamnar i acktank och värmer huset och värmer upp bubbelbadet.

Ångan behöver varken vara torr eller överhettad eller ens ha särskilt högt tryck... det är ingen bil som ska drivas utan det är snarare fråga om ett värmesystem som kan ge el som biprodukt.

Och oljan sen, tja om det är gammalt skrot eller billiga masstillverkade standardprylar så kanske man inte behöver lägga så mycket krut på detta, man kan kanske få hyffsad driftsekonomi även om grejjerna endast håller en vintersäsong innan de behöver bytas ut. En normal villa gör ju av med kanske 30 000 i el på ett år, vilket ger ekonomiskt utrymme för system som kostar kanske 15 000 i renoveringar varje år... vi behöver mao inte vara 110% optimerade.

Som Nikita C sade "kvantitet är en kvalitet i sig"  ;D

 

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #71 skrivet: 09 feb-11 kl 22:46 »
Om jag förstår saken rätt producerar en förbränningsmotor mer värme än mekanisk kraft. Hur är proportionerna mellan värme (i motor och avgaser) och mekanisk energi (om utgående axel driver en generator)? En motor som ger 20kW mekanisk energi borde rimligen kräva ett rätt stort hus att värma. Skulle det räcka med avgaserna från en gräsklipparmotor (~4kW mekaniskt) för att värma en stuga?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #72 skrivet: 09 feb-11 kl 23:50 »
.........Skulle det räcka med avgaserna från en gräsklipparmotor (~4kW mekaniskt) för att värma en stuga?

Skulle lätt räcka!
Det är ingen vidare verkningsgrad på en gräsklipparmotor så en sån under hård belastning ger gissningsvis 20-25 kWh värme.
Bastu :P
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14133
    • Medelpad
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #73 skrivet: 10 feb-11 kl 00:11 »
Skulle lätt räcka!
Det är ingen vidare verkningsgrad på en gräsklipparmotor så en sån under hård belastning ger gissningsvis 20-25 kWh värme.
Bastu :P

Frågan är bara hur stor del av värmen som går ut med avgaserna respektive hur mycket som följer med kylluften (och alltså har lite väl låg temperatur för att ta vara på).

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #74 skrivet: 10 feb-11 kl 00:37 »
Frågan är bara hur stor del av värmen som går ut med avgaserna respektive hur mycket som följer med kylluften (och alltså har lite väl låg temperatur för att ta vara på).
Tänkte på det totala värmeavgivandet när jag skrev den siffran. 
Man skulle ju iofs kunna strypa kyl-luften för att få upp lufttempen lite ???
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #75 skrivet: 10 feb-11 kl 00:46 »
I en riktigt effektiv bensinmotor så blir bara sådär 80% av bensinen värme till att börja med  :-X - den effekt som rent praktiskt gör att bilen rör sig är otroligt liten del av totala motoreffekten ofta bara någon enstaka procent av total effekt. Bensinbilar är alltså bland det som är absolut sämst här i världen på att utnyttja tillgänglig energi.

Colani har ju experimenterat med superaerodynamiska bilar som bara man byter kaross på dem genast minskar bränslförbrukningen med 10-15 % och toppfarten med bortåt 20 % och då är detta på nya moderna bilar  :P

Det ger ju att de allra flesta motorer såväl diesel som bensin eller ånga ger en väldig massa värme som bara kyls bort till ingen nytta alls, så att köra en bilmotor i en timme skulle kunna värma en villa i minst ett dygn.

Om man kan ta vara på en bråkdel av en den rörelsenergi "som blir över" efter värmeproduktionen i en batteribank så skulle man med "snålteknik" kunna få el till tex belysning och elektronik som bieffekt - värme har man ju då redan i överflöd.

Så idén att använda en motor för att värma huset är egentligen ganska logisk då förbränningsmotorer trots allt är mycket bättre på att producera värme än att göra så att saker rör på sig  ;D


vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #76 skrivet: 10 feb-11 kl 20:51 »
Så om en gräsklipparmotor är närapå overkill för en stuga, så borde ett litet elverk kunna värma huset rätt väl om man fixar en bra värmeväxlare för avgaserna? ...eller?

Kan en del av den kinetiska energin lagras i ett stort svänghjul med permanentmagneter runt omkretsen för lite elektricitet?
« Senast ändrad: 10 feb-11 kl 20:57 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14133
    • Medelpad
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #77 skrivet: 10 feb-11 kl 21:32 »
Om det huvudsakligen är värme man är ute efter så blir ju den inte särskilt billig om man ska använda t ex bensin eller diesel som bränsle och betala gängse marknadspris för det.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #78 skrivet: 10 feb-11 kl 22:37 »
Om det huvudsakligen är värme man är ute efter så blir ju den inte särskilt billig om man ska använda t ex bensin eller diesel som bränsle och betala gängse marknadspris för det.

Det är rätt många som tittar på att skaffa sig en viss mängd elektricitet med en motor och en generator. Det som känns dumt i sammanhanget är att man inte tar reda på den stora mängd värme man samtidigt genererar. Hur värderar man det slöseriet?

Hur stora är proportionerna mellan el och värme, det är det jag undrar.
« Senast ändrad: 10 feb-11 kl 22:43 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #79 skrivet: 12 feb-11 kl 18:20 »
Att värma sitt hus med olja är idag billigare än direktverkande el  :o

Kan man sen få en del el på köpet från värmetillverkningen så börjar en sån anläggning inte alls se så dålig ut ur ekonomisk synvinkel, ur klimathänseende är det en annan femma dock.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser