Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilmotor som panna och generator.  (läst 54845 gånger)

Piratman

• Gäst
Re:Bilmotor som panna och generator.
« Svar #40 skrivet: 18 dec-06 kl 08:04 »
Du kan räkna med att få ut ca 20% i el och resten blir värme på olika ställen.
Därför får du beräkna på ditt totala energibehov hur mycket som du behöver, därefter kan de beräkna hur mycket el du kan producera.
Men, visst kan man låta överskottselen värma acc.-tanken, men det blir inte så mycket over på elsidan.

Bo

Bättre idé:
« Svar #41 skrivet: 18 dec-06 kl 11:22 »
Liten motor för miljövänligt bränsle producerar el till husbehov och driver direkt en värmepump som tar värmet från avgaserna.

Gröfre Slissing II

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 18 dec-06 kl 17:14 »
God afton!  Mannen som Stiptar Ghadd nyss referade till använde sin anläggning helt till husuppvärmning; således hade han en el-patron som fick sin kraft från den motordragna generatorn. Det är nu ganska länge sedan jag läste boken, men tycker mig komma ihåg att mannen funderade på att utnyttja generatorn för strömalstring till belysning, o.s.v., men jag följde inte upp det hela!   G.S II
« Senast ändrad: 18 dec-06 kl 17:37 av Gröfre Slissing II »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #43 skrivet: 18 dec-06 kl 20:10 »
Här, gott folk, har ni en lösning på ert problem! Men här gäller det en hel traktor, och inte bara en motor:

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=38189
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 02 jan-07 kl 00:34 »
Tänkte bara stoppa in lite bränsle i debatten  ;)
Är det någon som vet energiinnehållet i gengas ???

Dr Krall
Din fråga försvann visst i bruset.
Svaret är c:a 4600-5600 kJ/normalkubikmeter. Effektivt värmevärde för reaktionsekvivalent blandning är c:a 2500-2600 kJ/normalkubikmeter.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

FoxTox

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 20 jan-07 kl 16:00 »
En mig bekant vindkraftägare i Blekinge hade en mätare för utgående el och en för egen förbrukning från nätet. Inget krångel. Allt från kraftverket gick ut på el nätet och all förbrukning togs från nätet. Nätet blir då "ackumulatortank" för elen. Han fick två mätaravläsningar, en elräkning och en girering till eget konto.

Motorns avgaser måste också avkrävas sin värme för att allt ska bli effektivt. Då får man en rännil kondensvatten som luktar illa och förmodligen är en onyttig produkt.

aavaen

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 26 jan-07 kl 01:00 »
från aavän
Har själv funderat i samma tankebanor men jag skulle inte använda mig av en bilmotor utan en marinkoverterad motor eller en gammal Volvo Penta t ex MD2 som är 2-cylindrisk. Till denna skulle jag ansluta en generator. Via backslaget - propelleraxeln har man friläge.
Kylvattnet skulle gå in i pannan. Elen som tas från generatorn skulle gå upp i ett separat nät i huset för belysning etc.

En begagnad generator från ett bensindrivet aggregat skulle nog fungera bra.
Poängen med detta är att man tar tillvara kylvattnet för uppvärmning. Annars vore det kanske enklare att köpa ett vanligt disel eller bensindrivet elaggregat som står och låter.
MD-2 an som jag har i båten ger ett mer hemtrevligt ljud och påminner om sommarens båtturer.

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #47 skrivet: 09 aug-07 kl 23:37 »
Har med stort intresse plöjt igenom tråden och undrar hur jämförelsen gengas+ottomotor vs vedeldad ångmaskin ser ut.

Med ett stationärt aggregat där man med olika värmeväxlare och kanske t.o.m. värmepump tar hand om alla förluster till värme för huset borde skillnaden vara av mindre betydelse men det borde onekligen vara både enklare och tystare med ångpanna/ångmaskin.

I ett landsvägsfordon har man små eller inga möjligheter att ta vara på värmeförlusterna så där blir kanske jämförelsen ovan mer intressant. Det känns som hål i huvudet att bränna ved till gengas och i den processen kyla bort en massa värmeenergi som i fallet med ångmaskinen borde kunna omvandlas till nyttig värme. Å andra sidan har en ångmaskin stora värmeförluster i kondensorn så det kanske jämnar ut sig?

Utöver den tystare gången borde ångsystemet vara både säkrare och mer lättskött. Å andra sidan borde det vara enklare och mindre kritiskt att bygga en gasgenerator och konvertera en ottomotor än att bygga ångpanna och ångmaskin.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Hasse

• Gäst
Gengas eller ånga
« Svar #48 skrivet: 09 aug-07 kl 23:57 »
Vattenånga under tryck är FARLIGT! Och en liten ångmaskin har en verkningsgrad på 5% eller mindre, det blir enorma mängder hett vatten att ta hand om. Bättre då med gengas, tycker jag.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #49 skrivet: 10 aug-07 kl 00:58 »
Skapa en mindre version av husmotorn lagom för ett lågenergibyggt fritidshus.

Energin från generatorn skall kunna lagras i batteribank eller i värmelager under golvet. Värmen från motorn skall kunna lagras i ackumulatortank, sandugn eller liknande. Varmvatten för kök och dusch skall också genereras av motorn. Huset skall ha snålspolande munstycken i kök och dusch (ca. 2 liter vatten per min.). Belysningen skall lösas med dioder och fiberoptik (inklusive "solfiber"). Elektroniken i huset är anpassad för individer.
Ljudet från motorn får märkas men inte störa.

Drivmedlet är biodiesel eller etanol.

Hur låter den utmaningen? ;)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Kulan1

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 18 sep-07 kl 02:49 »
Intressant !

Minns en bok jag lånade på biblioteket för några år sedan.
Där fanns ett Italienskt värmesystem som hette TOKA. (Har inte hittat det på nätet)
Detta baserades på en mindre marinmotor. Bränslet var renad spillolja som förvärmdes.
Flera svenskar har bygt upp sitt värmesystem efter samma principer. Bla. en trädgårdsmästre driver ett stort växthus på detta sätt.(Utanför Helsingborg vid Görarp) Vet att han hade besökare för några år sedan för studier. Tror även att han blev sponsrad lite av Volvo Penta.
Systemet fungerar  enl. en ritning av annan användare. (den i boken)
Motor som är en diesel är kopplad till en gammal oljetank på 3 kubik.
Denna är rejält isolerad, och fylld med vatten . Inne i tanken har man svetsat en mindre tank med hål i för cirkulationens skull.(Ca. 0,5 kubik stor) Idén med denna är att dett sitter 2 elpatroner på sammanlagt 10 Kw , tror jag det var. Hela systemet är kopplat i ett slutet system med vattenburen värme. Den lilla tanken inuti, var nog till för att man inte skulle få vänta så länge på värmen tills hela tanken kommit upp i driftstemperatur.. Ännu en tank var placerad i den lilla, detta var en tank för tappvatten till vatten och dusch. Även expantionskärl fanns med i bygget.

Motorns kylsystem gick genom en värmeväxlare i rostfritt runt avgasrören, och  för att få den sista lilla skjutsen på värmen in i tanken så satt det en elpatron på 2 kw innan vattnet gick in i stora tanken. Tempen ska då legat på 85 gr tror jag.
Till motorn var det kopplat en generator på 14 kw som då var kopplad till elpatronerna.

För miljöns skull var hela motorn fastgjuten i betong och I-balk i golvet, tillsammans med mjuka motorkuddar.  Över detta en huv i isolerad plywood.
Avgaserna leddes in i en sk. hemgjord woffer. I princip en rostfri låda där man låter avgaserna gå i zick zack mellan plåtar som ligger i vatten. I lådans botten buffrade man med kalksten, för de sura avgasernas skull. Från lådan gick ett rör ut genom garageväggen.
Tydligen så ska avgaserna blivit väldigt rena med detta system. Men man behövde byta vattnet i woffern ett par ggr om året.

Motorn var sedan kopplad till en hemgjord regler utrustning, som kände av stora vattentankens temp, och startade igång maskineriet när tempen nått 70 gr. Motorn gick då i någon timme tror jag och stängde av sig själv vid 85 gr.
För att motorn skulle få ett mjukt gaspådrag, hade han kopplat gasreglaget till en vindrutetorkarmotor.

Motorn drev han på vanlig diesel, men höll på att ta fram en tank där han skulle köra med förvärmd spillolja, som renats i något filter. Även rapsolja gick den att köra på.

Hela systemet lagrade i intervallen mellan 70-85 gr 144kw i värme energi, med en 3 kubiks tank.  Kan ha fel när det gäller temperatur intervallen men tror det låg däromkring.

Hade själv funderingar på att hitta en gammal Mercedes 300 motor, som satt i dom flesta taxis förr. Denna motor har en grymt stark dieselpump, och skulle klara ganska tjock men förvärmd olja.  Och som vi vet så går verkningsgraden ut med de heta avgaserna på en motor.
Så man får en ganska bra vinst med detta system.
Gissar att många mackägare gärna betalar en slant för att bli av med spilloljan, annars får dom betala ganska dyra avgifter för att bli av med den väl? Man kan även driva en dieselmotor med gott resultat med gammal använd frityrolja från gatukök mm,
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 17:37 av Kulan1 »

Hasse

• Gäst
Gengas från Kina
« Svar #51 skrivet: 23 sep-07 kl 12:10 »
Här är en länk till en gasgenerator som tydligen är avsedd för en spis och som kan köras på ungefär allt biologiskt material som brinner. Någon av er andra borde köpa en sådan och provköra med en liten bensinmotor med generator.
http://www.wattpower.com/wpindex6.html

Hasse

• Gäst
Gengas från Kina
« Svar #52 skrivet: 23 sep-07 kl 12:17 »

Kollen

• Skåne
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #53 skrivet: 06 feb-11 kl 13:18 »
Väcker nytt liv i denna tråd.

Ett system som jag funderat på är att skaffa en stark dieselmotor. Mercedes 300 serien, som suttit i många gamla taxibilar. Den har en urstark dieselpump och är rejält överdimensionerad för att hålla. Annat alternativ är en gammal råoljemotor som suttit i fiskebåt. Generellt är gamla marinmotorer väldigt stryktåliga. Fördelen med dessa motorer är att dom också går att köra på filtrerad spillolja, eller egentillverkad biodiesel från gatukök, restauranger mm.

Till motorn monteras en rejäl accumulatortank, typ gammal oljetank på 3 m2. Isoleras väl med glasull eller något bättre alternativ. Vattnet går runt i motorns kylsystem. För att höja verkningsgraden behövs en värmeväxlare som tar tillvara de heta avgaserna. Förslagsvis låter man vattnet passera genom en konstruktion med rör kring grenröret för avgaserna. Föra att höja verkningsgraden ytterligare behöver man koppla en värmepatron el. liknande på 3 kw påutgående vatten så att man plockar ut de sista graderna i vattnet. Temperaturen i en diesel bör ligga på ca. 85 gr. Så även i accumulatortanken. Värmepatronen drevs av en liten remkopplad generator på motorn.
Motorn placeras i ljudisolerat utrymme, på gjuten bädd med motorkuddar. Avgaserna passerar genom en sk. "voffer"., tror jag det heter. Det är en tät låda där det står vatten. I lådan finns väggar, eller skott där avgaserna tvingas ner under vatten. Man buffrar med kalksten i botten för de sura avgaserna. Avgaserna blir renade också genom vattnet.

Hela anläggningen automatiseras med känd enkel styr och reglerings teknik. Man bör också koppla t.ex en vindrutetorkarmotor till gasreglaget, för att motorn inte ska starta med gaspådrag direkt.

Tanken är att lagra ett dygns vatten i tanken.  Vattenelement i huset plus värme för bruksvatten. Har läst någonstans att man kan lagra i denna mängd 144 kw, i värmeintervall på 3-4 gr.

Så när temperaturen når ner till 80-81 gr i tanken startar motorn, och värmer upp vattnet i tanken till 85 gr innan den åter stannar. Sedan kan man koppla både ett mindre vindkraftverk med elpatron till. Solpanel med cirkulationspump är ett annat alternativ.

Vet att Volvo motor sponsrade ett projekt för ett växthus med denna teknik. Tror den drevs på vanlig diesel. Han halverade sina uppvärmningskostnader på detta sätt.
Ska finnas ett liknande system baserat på en mindre marinmotor i Italien. Tror det hette TOKA. Men jag har inte hittat det på nätet.

Jag reserverar mig för siffrorna exakthet, men dom stämmer ganska bra ändå.

Vad tror ni om detta? Jag tycker det låter spännande. Kan man driva motorn på spillolja, så kan det bli väldigt billigt. Tror man skulle klara sig på 1 kubik/år. Låter det realistiskt?

« Senast ändrad: 06 feb-11 kl 13:53 av Kollen »

esten

• -
« Svar #54 skrivet: 06 feb-11 kl 13:54 »
Marinmotorn är nog bättre än en mercedes 300 då de är väldigt känsliga motorer .
Hade själv en marinmotor och den klarade tom råolja tjockolja .
Marinmotorn är ju också konstruerad för annan körning som passar bättre för ditt tänk .

Fiat har en motor som används för stationär drift med biogas , kanske ett alternativ .

Kollen

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 06 feb-11 kl 13:56 »
Marinmotorn är nog bättre än en mercedes 300 då de är väldigt känsliga motorer .
Hade själv en marinmotor och den klarade tom råolja tjockolja .
Marinmotorn är ju också konstruerad för annan körning som passar bättre för ditt tänk .

Fiat har en motor som används för stationär drift med biogas , kanske ett alternativ .

Tror absolut det samma. Annars är Mercedes 300 motor legendarisk för sin hållbarhet och styrka.
Fiat är väl IVECO? Starka motorer som finns i många arbetsmaskiner, och större fartyg.

Italienarna kan det där med dieselmotorer.

Misse

• nr 9424
« Svar #56 skrivet: 06 feb-11 kl 14:32 »
Tack för ett rejält trådlyft! :D

Min lilla erfarenhet såger att det är endast marginell skillnad mellan de olika dieselmotorer som finns. Bara oljan är filtrerad eller centrifugerad ren så funkar det fint :-[ :)
Och förklaringen är att de flesta dieselpumar är likartat byggda, finns väl eg bara 2 typer, som jag inte minns vad det heter nu..

Jag slår ett slag för en helt vanlig Vw Golfdieselmotor, den gamla 1,6 utan turbo som fanns under hela 80-talet och en bra bit in på 90-talet. Haft mången sådan motor.
 Nästan gratis i inköp om de sitter i en rostig bil ;D

Med efterdragen topp, ''öppet'' avgassystem och ett superfriskt kylsystem så tål de att gå på konstant fullgas om man håller varvet nere. De tål 6000 varv en bra stund men bör inte ligga på högre varv än kanske 3500 om det handlar om att gå 10 timmar på fullgas utan paus.

Jag har kört de motorerna på spillolja men de behöver som alla andra motorer en varm insprutningspump/förvärmd spillolja, åtminstone 50-60 grader. Gärna mer.

Att leka och pröva är att veta / Misse
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #57 skrivet: 06 feb-11 kl 15:33 »
En bra ångmaskin har ju inga 5% i verkningsgrad.

En riktigt effektiv ångmaskin ligger på ca 40% vilket är jmf med en modern diesel.

Detta kräver dock dyrbara turbinlösningar som inte är funkis för hemmapulare... men en bra kolvmaskin kan komma upp i 25% vilket faktiskt är bättre än OTTO.

Jag har funderat lite grann på om man skulle kunna modifiera dubbelverkande hydraulcylindrar till dubbelexpanderande ångkolvar, där man först låter ågan verka på den mindre kolvarean för att sedan växla om och låta ångan verka på den större kolvarean.

Med svänghjul och två dubbelexpansionskolvar som styrs med magnetventiler + modernt elektroniskt styrsystem istället för pysande slidventiler så skulle man kunna få till en ganska rolig mackapär... något som jag vill bygga nån gång när jag har tid  ;D

Sen går ju nästan all värmen som går ut genom skorsten på en traditionell ångmaskin + kyl/kondensvatten gå att använda för att värma värmevatten till värmesystemet. i ett moderniserat väremsystem behöver ju inte framledningstemperaturen vara högre än 50-55 grader, det pågår ju tom diskussion om att "lagstadga" om max 55 grader i framledning på nybygge.

En ångmaskin kan ju matas med tex flis eller pellets med elektronisk automatik... så slipper man att gå omvägen via gengas för att driva en OTTO.

Ångmaskiner kan ju stånka på i evigheter utan att tröttna så länge som "pannan är varm" till skillnad från OTTO-motorn som mest är en dålig övergångslösning mellan ånga och diesel.

Det är synd att elen ska vara så förbaskat dyr och produceras av tysk brunkol, för annars är den allt man kan önska sig i kraftväg  >:(

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #58 skrivet: 06 feb-11 kl 22:47 »
Ett problem med både dieselmotorer, tändkulemotorer och ångmaskiner är ju behovet av smörjolja, och det gör ju det hela ganska dyrt och besvärligt i längden om man ska ha den igång kontinuerligt.

Gamla mercedesdieslar drar ju ofta ungefär en liter smörjolja på 100-200 mils körning när de sitter i personbilar - och det även när motorn anses vara i fullgott skick. Översätter vi detta till kontinuerlig drift i ett litet kraftvärmeverk så innebär det alltså att man får fylla på en till två liter olja per dygn. Sedan tillkommer byte av motorolja och oljefilter en till två gånger per vecka.

Tändkulemotorer smörjs som regel med olika kombinationer av smörjapparat och droppsmörjkoppar, det mesta av smörjoljan går ut med avgaserna precis som på en tvåtakts bensinmotor och man får räkna med att smörjoljeförbrukningen är 2-5 % av bränsleförbrukningen. På vissa tändkulemotorer samlas relativt ren spillolja från t ex vevlager och anordningar för att driva hjälpaggregat i en separat behållare, den kan man återanvända efter silning.

I en traditionellt byggd ångmaskin måste framför allt cylindern smörjas med en värmetålig specialolja som tillförs tillsammans med ångan. Ska man kondensera avloppsångan och återanvända den som matarvatten så måste oljeresterna avskiljas. Det som gör att en kolvångmaskin aldrig kan få lika hög verkningsgrad som moderna storskaliga ångturbiner är att smörjningsproblemen gör att man inte vågar gå så högt i ångtryck och ångtemperatur.

hemmafixar´n

• singel,trevlig,lugn,tålmodig,händig,mm
    • Dalarna
« Svar #59 skrivet: 06 feb-11 kl 23:41 »
en ev dragning av långa kylarslangar från motorns kylsystem i behållaren,samt dra avgasröret i spiraler  runt behållaren borde ju ge maxvärme,sen beror det ju på hur stor behållare man har,och hur länge det dröjer.
för en stationär motor ska det nog satsas på en frisk,ny,el nyrenoverad B20,så där om "man vill,jämn drift,3000-4500vpm,så kan man byta oljan i motorn om ca tolv år,,,inte fel kanske,

Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser