Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilmotor som panna och generator.  (läst 54862 gånger)

Markus_Almroth

• Medelpad
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #140 skrivet: 19 feb-12 kl 12:04 »
Du måste skilja på verkningsgrad och effekt.

Om du har samma kunskap, materialtillgång och maskinpark som Kockums, så tror jag säkert att du kan bygga en väl så god stirling. En gengasanläggning kan du bygga med en vinkeslip och en svets.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #141 skrivet: 19 feb-12 kl 20:02 »
Låt oss se hur stor anläggning Vasa81 skulle kunna tänkas vara intresserad av. Vi kan vara lite optimistiska när det gäller flistillgången.
Per år räknar vi med 100 m³ flis som ska brännas upp under 1800 timmar, dvs 56 liter flis per timme medan anläggningen är igång.
Enligt http://www.bioenergiportalen.se/?p=2045 är värmevärdet för flis ungefär 900 kWh/m³ , alltså 0,9 kWh/liter. Den termiska effekten blir 0,9 * 56 = ungefär 50 kW. Låt oss anta att det är rimligt att få ut 5 eller möjligen 10 kW elektrisk effekt. Elproduktionen blir alltså 9000-18000 kWh per år, och i bästa fall kan man kanske få en krona per kWh, mer troligt runt 50-60 öre i genomsnitt. Säg 12000 kWh/år á 55 öre, det ger alltså en bruttointäkt på 6600 kr/år. För den intäkten är det svårt att räkna hem en dyr anläggning byggd med fabriksnya komponenter.

Beträffande storlek på anläggningen så skulle det säkert passa utmärkt med en personbilsmotor och en gasgenerator av relativt liten typ.

Ja det blir tuft, även om man räknar vinterhalvår. Hamnar man max på 10000-15000kr vilket gör att en anläggning hamnar på max 150 papp i investering.

Vilket gör att du måste ha marknads mässig avsättning för värmen för att det skall bli intressant.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #142 skrivet: 20 feb-12 kl 08:53 »
Min tilltänkta målgrupp var/är i första steget växthusodlare. De behöver både mycket el och mycket värme.
Har man stor egen förbrukning blir dessutom vinsten större eftersom köpepriset är högre än säljpriset.

/M

Skytten

• Skåne
« Svar #143 skrivet: 21 feb-12 kl 17:39 »
Min tilltänkta målgrupp var/är i första steget växthusodlare. De behöver både mycket el och mycket värme.
Har man stor egen förbrukning blir dessutom vinsten större eftersom köpepriset är högre än säljpriset.

/M

De behöver CO2 också.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #144 skrivet: 21 feb-12 kl 18:53 »
Ja, det är ju en trevlig biprodukt :-)

Misse

• nr 9424
« Svar #145 skrivet: 04 jul-12 kl 03:13 »
Dubble Zenit Strömbergförgasare.
Trodde kamaxeln hette D-kam till dessa 303:or, men det kanske var marin.
Finns helt klart en hel del kamaxlar att välja på om man vill sänka varvtalet ytterligare.
Har en känsla av att även förgasarna bidrar till bättre bottenstyrka än insprutningen, men kanske har fel där.
De C303 B30motorer jag rivit i har haft A-kam.  I volvo 164 med insprut var det K-kam.   C-kam i dubbelförgasar164or (lite osäker på det sista)

C303 B30motorerna har 42 mm insugsventil och volvo 164 med k-jetronik insprutning hade 44 mm insugsventil.  Äldre 164or hade 42 mm.

Och prexsis som Torbjörn skrev så hade terrängbilarna verkligen ett sjukt trångt och flödeströgt avgassystem.  Inte konstigt att de hade så låg effekt... ::) ::)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #146 skrivet: 14 sep-12 kl 10:27 »
Med ett ställbart kamdrev kan man göra väldigt mycket för att förända momentkurvan.

Om jag inte missminner mig har Torbjörn en bra anekdot om det ;-)

/M

Dela detta:

* Inloggade just nu

793 gäster, 2 användare
ärt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser