Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilmotor som panna och generator.  (läst 54830 gånger)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Bilmotor som panna och generator.
« Svar #120 skrivet: 13 jan-12 kl 20:09 »
Det är inte praktiskt möjligt. Dels tål inte vevpartiet de höga maximitrycken i en dieselmotor och dels skulle det innebära tillverkning av ett helt nytt topplock. Ska man absolut ha en diesel, så är det bättre att välja en motor som är konstruerad som diesel från början.

För körning på gengas är det som regel enklare att utgå från en bensinmotor, även om det finns somliga som har fått goda resultat genom att konvertera t ex Mercedesdieslar till ottomotorer (genom att ta bort förkammarinsatsen och montera tändstift istället för glödstift eller spridare) även om det innebär mycket verkstadsarbete - det kräver en välutrustad mekanisk verkstad om man ska göra det själv och om man måste lämna bort jobbet blir det för dyrt för att vara realistiskt. http://www.gengas.nu/bilder/gengaskalle.shtml

Man kan i nödfall köra en diesel i "originalutförande" på gengas eller biogas, s k blandgas- eller dieselgasdrift. Men det brukar inte ge någon vidare bränsleekonomi och dessutom otrevliga avgaser pga den svårkontrollerade förbränningen. Så det får man nog se som en ren nödlösning för att hålla dieslar igång på gengas i kristider. Dessutom går det åt en liten mängd dieselolja som tändbränsle vid den sortens drift.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #121 skrivet: 13 jan-12 kl 20:13 »
Hade hört B:30:an var överdimensionerad just för att klara dom extra påfrestningarna.
Och att det var tänkt bli en disel från början, men det kanske bara var hörsägen.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #122 skrivet: 13 jan-12 kl 20:19 »
Det är nog tveksamt. Grundkonstruktionen är ju exakt densamma som för B20 men med två cylindrar till. Och B20 är helt enkelt en förstorad B18, som i sin tur har direkta anor från B16 och B4B.
Om B30 hade varit nämnvärt överdimensionerad så skulle ju motorn ha varit mycket tyngre än andra samtida raka 6:or med ungefär samma cylindervolym (t ex Opel, BMW, Mercedes). Men det är svårt att hitta någon liknande maskin av den generationen som är nämnvärt lättare än B30:ns 192 kg.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #123 skrivet: 17 feb-12 kl 16:00 »
Generera el till nätet och mycket-mycket värme till hus/växthus (flera hus) är det något realistiskt man kan göra idag med gengas?

Finns det någon som säljer färdiga anläggningar där ute?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #124 skrivet: 17 feb-12 kl 21:13 »
Generera el till nätet och mycket-mycket värme till hus/växthus (flera hus) är det något realistiskt man kan göra idag med gengas?

Man KAN göra det, men man ska vara medveten om att det går åt en hel del arbete för underhåll om man ska hålla en gengasanläggning igång kontinuerligt. Även om man lyckas automatisera bränslepåfyllning och asktömning så måste man räkna med rengöring av diverse filter varje eller varannan dag, byte av olja och oljefilter i motorn ungefär en gång i veckan, diverse "tyngre" service på motorn minst en gång i månaden. Man får också räkna med att härdring, munstycken, ev rost och andra utsatta delar i gasgeneratorn bränns sönder och måste bytas ut då och då.

Tänk på att en månads kontinuerlig drift av en bilmotor motsvarar att bilen körs ungefär 7000 mil! Om man använder sig av gamla personbilsmotorer ska man nog vara glad om man får en motor att hålla ett helt år under de här driftförhållandena.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #125 skrivet: 17 feb-12 kl 22:53 »

På den tiden när jag var mer aktiv med gengas hade jag planer på att bygga just en sådan produkt. Tanken var då att använda stratified dowdndraft och inte köra motorn dygnet runt, utan bara under den tid man kör belysningen, men hur man får ut mest ekonomi ur det går ju att räkna på. Kör man växthusodling bör man nog nöja sig med att generera el till belysningen.  För det blir mycket värme.

Jag ser det som realistiskt, och kanske att det skulle gå att få ekonomi i en sådan produkt. Jag kanske tar tag i det igen framöver :-)

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #126 skrivet: 17 feb-12 kl 23:14 »
Man KAN göra det, men man ska vara medveten om att det går åt en hel del arbete för underhåll om man ska hålla en gengasanläggning igång kontinuerligt. Även om man lyckas automatisera bränslepåfyllning och asktömning så måste man räkna med rengöring av diverse filter varje eller varannan dag, byte av olja och oljefilter i motorn ungefär en gång i veckan, diverse "tyngre" service på motorn minst en gång i månaden. Man får också räkna med att härdring, munstycken, ev rost och andra utsatta delar i gasgeneratorn bränns sönder och måste bytas ut då och då.

Tänk på att en månads kontinuerlig drift av en bilmotor motsvarar att bilen körs ungefär 7000 mil! Om man använder sig av gamla personbilsmotorer ska man nog vara glad om man får en motor att hålla ett helt år under de här driftförhållandena.

Nu avsåg jag inte en gamal B-20 historia utan något modernt.
Fabriks-tillverkat, hel automatiskt osv.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #127 skrivet: 17 feb-12 kl 23:24 »
Nu avsåg jag inte en gamal B-20 historia utan något modernt.
Fabriks-tillverkat, hel automatiskt osv.

Det blir helt klart en del jobb ändå. Beroende på hur mycket man kör den, men har man tillgång till någorlunda billig flis, så finns det helt klart ekonomisk potential.

/M

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #128 skrivet: 17 feb-12 kl 23:36 »
Förhållandena blir förstås mycket bättre om man utgår från en motor som från början är byggd för att tåla kontinuerlig drift, även om investeringskostnaden såklart drar iväg då.
(6) 400 HP Snow pumping engines Heath Pa

Man måste också bestämma sig för vilken storlek på anläggning som man ska satsa på. Gengastekniken är ju mest beprövad och fungerar bäst för storleksordningen något eller några hundratal kW termisk effekt, dvs kanske 10-100 kW elektrisk effekt ut från en kraftvärmeanläggning. När man försöker skala upp och bygga större gasgeneratorer blir det ofta inte så lyckat, man får problem med bl a tjärhaltig gas. Å andra sidan så är det frestande att försöka bygga en större anläggning eftersom underhållskostnaden inte alls borde öka lika mycket som energiomsättningen...

Vasa81

• Västergötland
« Svar #129 skrivet: 18 feb-12 kl 01:06 »
Förhållandena blir förstås mycket bättre om man utgår från en motor som från början är byggd för att tåla kontinuerlig drift, även om investeringskostnaden såklart drar iväg då.
(6) 400 HP Snow pumping engines Heath Pa

Man måste också bestämma sig för vilken storlek på anläggning som man ska satsa på. Gengastekniken är ju mest beprövad och fungerar bäst för storleksordningen något eller några hundratal kW termisk effekt, dvs kanske 10-100 kW elektrisk effekt ut från en kraftvärmeanläggning. När man försöker skala upp och bygga större gasgeneratorer blir det ofta inte så lyckat, man får problem med bl a tjärhaltig gas. Å andra sidan så är det frestande att försöka bygga en större anläggning eftersom underhållskostnaden inte alls borde öka lika mycket som energiomsättningen...

När jag räknar så börjar jag inte efter hur mycket jag vill generera utan hur mycket billigt biomassa jag har.
Mellan tummen och pek fingret 35-40kubik GROT/pinnved per år grattis plus ungefär lika mycket till minst, till mycket låg kostnad.  Så en 70-100kubik redo att flisas upp per år.
Det finns väll ochså ett så högt elpris, så köpt biomassa, lönar sig, även om man inte tjännar något på värmen.
Även om jag aldrig har sätt någon siffra på det. Någon som vet?

Tanken är att kunna drifta under vinterhalv året, då jag ändå inte jobbar.

Tycker det borde finns någon som säljer anläggningar som klarar att driftas 12timmar om dagen under 5-6månader per år.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #130 skrivet: 18 feb-12 kl 16:32 »
Så vitt jag vet finns inga serieproducerade anläggningar.

Men om du verkligen är intresserad och har kapitalet kan jag konstruera en åt dig.

/M

kackelmann

• Skåne
« Svar #131 skrivet: 18 feb-12 kl 19:39 »
Tycker det borde finns någon som säljer anläggningar som klarar att driftas 12timmar om dagen under 5-6månader per år.

Inte säker på varför man ska ha en bilmotor till detta, eller ens en kolvmotor av något slag.
Har du såna mängder flis, avsättning för både elektricitet och värme så tror jag att en ångturbin är betydligt mer kostnads- och energieffektiv än en kolvmotor på gengas.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #132 skrivet: 18 feb-12 kl 21:08 »
Inte säker på varför man ska ha en bilmotor till detta, eller ens en kolvmotor av något slag.
Har du såna mängder flis, avsättning för både elektricitet och värme så tror jag att en ångturbin är betydligt mer kostnads- och energieffektiv än en kolvmotor på gengas.

Jag vågar nog påstå att en ånganläggning innebär en mycket större "startsträcka" och högre investeringskostnader än en gengasanläggning. Ångturbiner finns ju inte som massproducerad billig "off-the-shelf"-vara på samma sätt som kolvmotorer gör, och det tillkommer ju en hel del annan dyr ångspecifik utrustning också - panna, kondensor, matarvattenanläggning osv osv.
För att det ska vara realistiskt att komma upp i nämnvärt bättre verkningsgrad hos en ånganläggning än man skulle kunna vänta sig i gengasfallet, så får man nog räkna med flera MW elektrisk effekt och 10-20 MW termisk effekt, dvs det hela blir i samma storleksordning som ett fjärrvärmeverk för en småstad.
Myndighetskraven när det gäller besiktning av tryckkärl, spårbarhet av material, godkännande av hållfasthetsberäkningar, dokumenterad kompetens hos svetsare osv gör det också svårt och dyrt att förverkliga småskaliga ånganläggningar.

När jag räknar så börjar jag inte efter hur mycket jag vill generera utan hur mycket billigt biomassa jag har.
Mellan tummen och pek fingret 35-40kubik GROT/pinnved per år grattis plus ungefär lika mycket till minst, till mycket låg kostnad.  Så en 70-100kubik redo att flisas upp per år.

12timmar om dagen under 5-6månader per år.

Låt oss se hur stor anläggning Vasa81 skulle kunna tänkas vara intresserad av. Vi kan vara lite optimistiska när det gäller flistillgången.
Per år räknar vi med 100 m³ flis som ska brännas upp under 1800 timmar, dvs 56 liter flis per timme medan anläggningen är igång.
Enligt http://www.bioenergiportalen.se/?p=2045 är värmevärdet för flis ungefär 900 kWh/m³ , alltså 0,9 kWh/liter. Den termiska effekten blir 0,9 * 56 = ungefär 50 kW. Låt oss anta att det är rimligt att få ut 5 eller möjligen 10 kW elektrisk effekt. Elproduktionen blir alltså 9000-18000 kWh per år, och i bästa fall kan man kanske få en krona per kWh, mer troligt runt 50-60 öre i genomsnitt. Säg 12000 kWh/år á 55 öre, det ger alltså en bruttointäkt på 6600 kr/år. För den intäkten är det svårt att räkna hem en dyr anläggning byggd med fabriksnya komponenter.

Beträffande storlek på anläggningen så skulle det säkert passa utmärkt med en personbilsmotor och en gasgenerator av relativt liten typ.

statustrött

« Svar #133 skrivet: 18 feb-12 kl 22:25 »
 Här kommer länkar med information    http://gekgasifier.com/

Och   http://www.mevagroup.se/    MEVA:s lösning var prissatt tidigare till 15 miljoner kronor ungefär gger 1200 kW el och 2200 kW värme de kör med en Cummins kolvmotor.

Det borde inte vara omöjligt att bygga något småskaligt själv.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #134 skrivet: 18 feb-12 kl 23:37 »
Det är absolut inte omöjligt på något sätt.

Kolla in min site: www.gengas.nu, där finns en del. Jag har iof inte skrivit på några år, men det kanske kommer en vår :-)

/M

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #135 skrivet: 19 feb-12 kl 02:24 »
Något som kanske är intressant i denna funderingen är en Stirlingpanna.
Demonstration of wood burning Stirling engine

Med denna så kan man få el och värme. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #136 skrivet: 19 feb-12 kl 08:57 »
Stirling är inte så dumt, men verkningsgraden på de anläggningar man kan bygga själv brukar inte vara imponerande.

De ha dock andra fördelar.

/M

kbh

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 19 feb-12 kl 10:15 »
Stirling är inte så dumt, men verkningsgraden på de anläggningar man kan bygga själv brukar inte vara imponerande.

De ha dock andra fördelar.

/M
Va anser du som rimligt då ? Och vad är fördelarna så som du ser det ?

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #138 skrivet: 19 feb-12 kl 11:17 »
Nog tycker jag man bör komma upp över 10% iaf.

Fördelarna är att de går på värme, så de kan vara 100% bränsleflexibla. De går också att bygga själv med lite kunskap och maskiner.

Det finns ju exempel på soldrivna stirling t.ex. Då gör det ju inte så mycket att verkningsgraden är kass, energin är ju helt gratis. Man kan även köra dem på spillvärme.

En mindre Stirling skulle man ju t.ex. kunna köra på avgaserna från ett gengaselverk och få ut ännu lite mer elektricitet.

Gengasen har största fördelen i att det är hyggligt enkelt att bygga och acceptabel verkningsgrad. Dock är det lite kinkigt med underhåll och bränslets beskaffenhet. För en alternativare är det ofta attraktivt med lågt pris och en fungerande gengasanläggning är möjlig att bygga i princip gratis.

/M

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #139 skrivet: 19 feb-12 kl 11:55 »
Och en vedeldad stirling skulle vara svårare att bygga, underhålla och tillse att den har material?

Bygger man en flisvariant så kan man på ett förhållandevis enkelt sätt bli bränsleeffektiv och endast plocka ut värme/ el när man behöver det.
Verkningsgraden, det har jag inte nånn koll på men Kockums stirlingmotor har så pass hög verkningsgrad att den orkar driva en Ubåt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 2 användare
peterm, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser