Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför så många döfödda?  (läst 3601 gånger)

Varför så många döfödda?
« skrivet: 19 apr-05 kl 20:56 »
Nu har snart alla våra getter killat och vi står rådvilla.

Alla unggetter utom en har fött tvillingar - bör de inte "bara" ha fått en killing fösta gången de killar? Detta har varit "mer än vad de klarat av". Endast en ungget har klarat båda killingarna. De andra har en killing var (en av två föddes död/dog i samband med födseln). En ungget klarade ingen (båda var döda då vi fann dem på morgonen) och en ungget strök själv med vid födseln.

De äldre getterna har alla fått TRILLINGAR!!! Samtliga än så länge har fött en levande (den första) och två döda.

Varför har de fått så "många" killingar? Och framför allt - varför är så stor del döfödda? De döda killingarna är av normalstorlek utan synliga defekter.

Vi fattar ingenting!!! Getterna är i god konditon, har hela tiden fått massor med sly, hösilage, havre, mineraler/selen/vitaminer och salt.

Kan antalet killingar varit för mycket för dem... men då vi varit med vid de flesta killningar har vi ju sett att killingarna varit döda/livlösa direkt och inte "övergivna"!?!
Jag har fått info om att getter inte kan flushas som får (rätt eller fel?) - men kanske miljöbytet innan betäckningssäsongen gjorde att de släppte många ägg? Vi vet ju inte vilken mat de fått av tidigare ägare....

Har någon kunskap/erfarenhet kring detta? Vi vill gärna veta varför det blivit på detta sätt... visst finns det många som ändå avlivar killingarna direkt men vi hade faktiskt sett fram mot hagen full av killingar. Som det ser ut nu har vi från sex unggetter och fem getter (tre har killat) 9 levande killingar och 10 döda samt en död ungget!!! Det måste ju vara något fel!!???

Snälla, svara på dessa frågor om ni kan,
orolig Maria.
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Skogstrollet

• Skåne
Re:Varför så många döfödda?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-05 kl 22:23 »
 :'( Usch ja, jag tycker oxå att det låter helt otroligt ifall detta skulle vara normalt för getterna. Vi har inte så mycket erfarenhet av killning, men vi har inte haft några döfödda killingar, och våran ungget fick tvillingar hon med.
Nej, jag hoppas verkligen att någon vet något mer om detta för jag kan inte bidra med något vettigt.
Lycka till med framtida killningar  :)

Bondmoran

« Svar #2 skrivet: 19 apr-05 kl 23:50 »
Så tråkigt  :'( att det blev så här.

Det är ju jätte-svårt att säga vad som gått fel. Bäst vore det ju med en obduktion.

Orsakerna kan ju vara både fodermässiga och bakterier.

De äldre getterna kanske kör bort de yngre/ ranglägre getterna från kraftfodret så de inte får i sig tillräckligt ?

Det är första killingen för oss också och den har gått bra. Annars är det får jag har längre erfarenhet av och där brukar dessa problem bestå på brister i utfodringen eller någon infektion hos tackan.

Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 20 apr-05 kl 00:01 »
 Usch, vad tråkigt :'(
Jag har ingen erfarenhet av getter...
 Men när vi pratade på fårkurs om svaga nyfödda lamm så var det oftast selenbrist  (och proteinbrist) som gjorde lammen svaga. En duktig fårägare la alltid lite selen på tungan på svaga lamm och fick på så sätt igång en hel del.
 Hoppas att någon av alla duktiga människor som är här kan ge dig en lösning på gåtan.
                       Mvh
                      Charlotte
« Senast ändrad: 20 apr-05 kl 00:01 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

« Svar #4 skrivet: 20 apr-05 kl 10:58 »
Tack för alla svar
.... men alla getter har fått selentillskott i fodret (går ej att "pilla" bort). Killingarna har ju varit döda - inte svaga, så jag tror inte att det hade hjälpt att ge killingarna selen direkt.

Fodret är av god kvalité, och getterna har alla gott hull (alla får äta).

...det är därför vi inget förstår. SUCK. Livets mysterier och ödets nyck. Nå väl, de sista två getterna har killat nu utan problem. Vi får ta denna erfarenhet med oss till nästa års killning - och då har getterna ju varit hos oss en hel säsong... om nu det kan göra någon skillnad (kanske hade de brister med sig från fodringen hos förra ägaren?).

Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 20 apr-05 kl 11:54 »
Usch vad tråkigt för er, sånt här är aldrig kul.

Det sägs att mycket klöver och lucern i fodret ökar chansen/risken för tvillingfödsel hos nöt, vet ej om det är samma med getter, men det förklarar ju inte de många svaga döda killingarna. ???
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 20 apr-05 kl 12:13 »
 Jag har inte hört om man kan "flusha" getter elller ej...
Men fåren släpper ju fler ägg om dom får ett proteinrikt foder vid betäckningen, borde det inte gälla detsamma för getter?
 Jag funderar på om ni ökade kraftfodermängden i takt med att fostren växte (under högdräktigheten)? Hos fåren kan det bli så att fostren tar så stor plats att tackan inte orkar äta nog mycket av grovfodret på slutet av dräktigheten. Ökar man då inte kraftfodermängden så att proteinbehovet tillgodoses så kan lammen bli svaga och livsodugliga. Nu vet jag inte om detsamma gäller för getter, men det borde ju vara troligt... Kanske de getter som killat senare kunnat få i sig lite nytt proteinrikt grönt? (det beror ju förståss på var i landet du bor om våren hunnit igång) och därmed klarat behoven för både sig och killingar.
 Hoppas i alla fall du kan komma på en lösning och slippa samma elände nästa år! Det är så trist när sånt här händer.
                           Mvh
                          Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 apr-05 kl 22:36 »
Låt en distriktsveterinär ta slem- och blodprov på getterna som fött döda killingar! De kan ha en infektion, ev. spridd via bocken! Det kan ocklså vara fråga om en genetisk kombination och då kan det vara en lösning att byta bock till nästa säsong.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

janek

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 apr-05 kl 00:20 »
Tråkigt nog har vi ochså nyligen råkat ut för samma sak. Våra två jämtgetter födde varsin dödfödd killing i Mars och April.  :'( Vi har frågat runt, men ej fått något entydligt svar om vad som kan ha hänt? Båda killingarna såg fina och välutvecklade ut. Ni är inte ensammena.

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 22 apr-05 kl 00:42 »
 Jag hittade denna länk om kastning och svaga/dödfödda killingar:
http://www.goatwisdom.com/ch8diseases/abortion.html
                    Mvh
                  Charlotte

kotte

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 maj-05 kl 13:53 »
"Poisonings can also be the cause of abortion: Selenium poisoning"

Det kanske är selenet som är boven.. Jag har aldrig hört om att getter skulle behöva selen nämligen, och har inte stött på en enda dödfödd killing. Så ifall de inte kan sortera bort selenet ur fodret för att dom inte behöver det så blir det ett överskott och därmed en sorts förgiftning.

« Svar #11 skrivet: 27 maj-05 kl 02:33 »
Jag har själv funderat på detta med selenförgiftning.... har tidigare utgått från det "allmänna" antagandet att får och getter har samma behov - och får utfodras med selen.

Eftersom vi inte hittat boven i dramat, kommer vi nu "ta bort" det vi kan misstänka är fel. Alltså ska bockarna bytas ifall de inte passar med getterna, och vi slutar med selen i fodret. Hoppas på bättre lycka nästa år.

Tack för alla svar!

Maria

« Svar #12 skrivet: 27 maj-05 kl 21:13 »
Hej
Hur har ni det med vattnet?
Har ni tagit några prover?

Morris

Nej, vi har inte provat vattnet. 91 m djupborrad brunn med mkt. klart och gott vatten. Kanske vi borde ta prover på vattnet, men alla andra djur (se fotnot) - och även så vi - mår väl....

Vad tror du att det skulle kunna vara för fel på vattnet?
Maria

Dela detta:

* Inloggade just nu

1231 gäster, 6 användare (3 dolda)
torbjorn, ärt, MaBr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser