Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råttor och höns  (läst 9448 gånger)

curmbox

• Var sak har sin tid
SV: Råttor och höns
« Svar #20 skrivet: 12 apr-08 kl 11:38 »
Jag fick ta hit "råttbekämpningsmannen" härom året, kostade inget utan gick på hemförsäkringen.
ALLA försvann utom en envis jäkel som kom tillbaka förra månaden. Jag lät katten följa med in på morgonrundan och utan att jag hann blinka så satt den i kattens käft :P
Ett tips är att låta din katt "övernatta" i hönshuset (kanske inte direkt inne hos hönsen..). Det påstås att lukten av katt håller råttorna på avstånd :-\
Stora brunråttor är ilskna och käkar kycklingar utan pardon >:(
Täta springor med fogskum - enligt expertisen så vill inga råttor gnaga i det ;D
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Hönshasse

• Backetorp
« Svar #21 skrivet: 12 apr-08 kl 23:12 »
Expertisen har inte alltid rätt. Hos mig äter mössen fogskum som om det var godis. Det går bra om jag stoppar i en ihoprullad nätbit i hålet för jag blåser i byggskum, det är mer svårsmelt.
En katt och lukten av denna tror jag nog är det bästa. ;)
Aliquando et insanire iucundum est

JBF

• Småland
« Svar #22 skrivet: 16 sep-12 kl 20:56 »
Varför drar du upp trådar som ingen skrivit i sedan 2008??
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #23 skrivet: 16 sep-12 kl 20:57 »
Varför drar du upp trådar som ingen skrivit i sedan 2008??
För att forumet har fått ett nytt TROLL :P ::) Kolla vilka 4 inlägg personen i fråga har postat...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #24 skrivet: 16 sep-12 kl 23:17 »
För att forumet har fått ett nytt TROLL :P ::) Kolla vilka 4 inlägg personen i fråga har postat...

Ti hi- jag har petat på trollet med en pinne nu :). Alla -ta fram popcorn och läsk! :)
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #25 skrivet: 16 sep-12 kl 23:42 »
För att minimera risken för råttor skulle jag nacka alla hönor och göra en jättegod kycklinggryta och
bjuda in alla grannar!
Fy tusan för höns i stan!
Finns inget som drar råttor som dessa djur.
Flytta ut på landet så kan ni bo i hönshuset hela familjen!!

Är det inte bättre att bjuda grannarna på grillad råtta på lokalt producerade råvaror?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #26 skrivet: 16 sep-12 kl 23:52 »
Ti hi- jag har petat på trollet med en pinne nu :). Alla -ta fram popcorn och läsk! :)

Går det att poppa popcorn på fodermajs?

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #27 skrivet: 17 sep-12 kl 11:07 »
Är det inte bättre att bjuda grannarna på grillad råtta på lokalt producerade råvaror?

Du har sett Kapten Sabeltand på tv nyligen eller ? :p 

RÅTTRAGU!!!!  ;D
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #28 skrivet: 17 sep-12 kl 16:57 »
Du har sett Kapten Sabeltand på tv nyligen eller ? :p 

RÅTTRAGU!!!!  ;D

Har ingen TV :( Jag grillade och ugnsstekte råttor några gånger när jag var student. Billigt kött direkt från labbet :) Efter studenten reste jag jorden runt i ca 10 år och då var det inte ovanligt med tillagad råtta och andra konstiga djur

m.grubb

• Småland
« Svar #29 skrivet: 17 sep-12 kl 23:44 »
Det är ju bara roligt att någon lyftet gammla trådar,tack du troll! Massa intressant läsning!
Appenzeller, dv kochin, silkes, Bantam, hedemora.... Mer lär det bli!

Tännlappen

• -
« Svar #30 skrivet: 18 sep-12 kl 00:05 »
Tjaaaa...bara att välkomna sign. nykomling..Kanske haft dålig erfarenhet av höns,vad vet jag...Något som man inte ska underskatta när det gäller att dra till sig gnagare är en illa skött kompost där matavfall slängs...även människors griseri genom att slänga sopor överallt,glasspapper,matrester från snabbmatskedjor pressas ut genom bilrutorna,man har bra ögonmått har jag sett eftersom rutorna bara vevas ner så mycket att skiten kan slängas ut....

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #31 skrivet: 18 sep-12 kl 12:24 »
Har ingen TV :( Jag grillade och ugnsstekte råttor några gånger när jag var student. Billigt kött direkt från labbet :) Efter studenten reste jag jorden runt i ca 10 år och då var det inte ovanligt med tillagad råtta och andra konstiga djur
  Har inte jag heller utan kollade detta eminenta norska barnprogram på SVTplay efter tips av barn i bekantskapskretsen :P
Mörkmårdens Minigrisar

Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser