Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råttor och höns  (läst 9445 gånger)

Elis Karlsson

• Uppland
Råttor och höns
« skrivet: 21 mar-08 kl 11:24 »
Hej!

Vad gör ni för att minska risken för en massa råttor och möss?
Tacksam på bra tips.

Bovanägare

• Gäst
SV: Råttor och höns
« Svar #1 skrivet: 21 mar-08 kl 13:53 »
Mitt förslag är att skaffa ett par katter, bra råttfällor och skaffa lock på fodertunnor och dyl. Att genast sopa upp foderspill och att hålla rent och snyggt.

Elis Karlsson

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 21 mar-08 kl 20:48 »
Tack för tips. Råttfällor har jag och har haft men de har försvunnit, så galna råttor har vi. Och det var såna där bra svarta i plast, stora....Lock på tunnor har vi också, o försöker hålla hyfsat. De tar sig in i hönshuset. Lagar vi så gnager de upp.

Katter måste vi skaffa förstås. Planerar att bygga nytt hönshus i sommar, råttsäkert....

Bovanägare

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 mar-08 kl 10:50 »
Vi hade förut såna där storråttor och de fick man ta i stora nätburar sk. levandefällor. Riktigt ilskna och fräsiga var de. men sen försvann de som tur var.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 23 mar-08 kl 10:56 »
Våra hönshusråttor tar sig förbi fällorna, svårt att fresta med godis när det ligger mat helt öppet i hönsens fodertråg.
Katterna verkar inte ha fångat nån råtta, men jag tror ändå att de har en avskräckande effekt när de ligger där vid råtthålet och spanar.

Mest rädd är jag för att de små nykläckta kycklingarna skall bli tagna (av råttorna, inte av katterna), men kläckhönan är av attackvarianten så hon skyddar dem förhoppningsvis (jag har sett henne anfalla katter som kommit för nära hennes små.)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 23 mar-08 kl 11:05 »
Min kompis har broblem med råttor i hönshuset.
Hon har byggt ett hönshus i ladugården allt är nytt.
Tätat alla springor och gjort allt hon kan.
Tar flera råttor /dag i fällor har även två råttjägare( katter)
Ingenting hjälper. Hon håller på att ge upp med att ha höns.
Hedemorahöns

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 23 mar-08 kl 20:13 »
Jag har råttfritt här (dock inte skogsmusfritt ute). Förutom rediga fodertunnor med lock, och en kattfamilj som jobbar duktigt, ser jag till att fodra hönsen 2 eller 3 gånger per dag. Då får hönsakräken så mycket som dom kan äta upp på typ en halvtimme. Foderautomater är nämligen ofta råttutfodringsautomater, tyvärr.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 23 mar-08 kl 20:20 »
Varje kväll,så fort hönsen ätit klart går jag och plockar undan allt foder.
Om jag slänger mat på golvet eller marken ger jag aldrig mer än vad som säkert äts upp.
Givetvis förvaras foder i stängda behållare.
Visst, det kommer råttor och möss ändå, men de blir hungrigare och mer benägna att
gå i fällor.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Elis Karlsson

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 23 mar-08 kl 21:29 »
Tack för alla tips. Det är ju så att har man höns har man råttor...Men man vill ju minimera det hela...

Man kan ju testa att utfodra 2-3 gånger per dag förstås....

Jag har också varit rädd om kycklingarna, därför har jag haft dem i redet ca 1 meter från marken. Och satte nät för när de var pyttesmå. Sen flyttade jag hela gänget till en hästbox som var hyfsat rått-tät. Hönorna är bra försvarare också, men det är en risk.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #9 skrivet: 23 mar-08 kl 22:03 »
Vad ställer råttorna till med då? Nån som sett något konkret?

Vi har en vacker stor brun råtta som hämtar mat under fågelmatbordet soliga vinterdagar.
Den har varit här varje vinter. På somrarna hittar vi ibland döda råttungar i komposthörnet.
Vi har två katter, och åtminstone 5 till finns i grannhusen. En granne har hund i detta hörn, och vi har massor av skator som också kan ha gjort något mot råttungarna.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 23 mar-08 kl 22:33 »
Vad ställer råttorna till med då? Nån som sett något konkret?
Har inga råttor hemma (det är inte sant att har man höns har man råttor, per automatik), men på jobbet *suck*...
Dom tuggar på allting, sprider sjukdomar, käkar elkablar (man får vara glad om det inte börjar brinna nånstans pga detta) och t o m hydraulslangar, underminerar marken, äter smådjur (ex.vis kycklingar)...och så vidare >:( ...äckliga kräk.

(Ett tips vi fått från en Anticimexkille är oxå att man bör hålla rent runt byggnaderna, alltså inte ha en massa högar med bråte som råttorna kan söka skydd i.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 23 mar-08 kl 22:42 »
Har inga råttor hemma (det är inte sant att har man höns har man råttor, per automatik), men på jobbet *suck*...
Dom tuggar på allting, sprider sjukdomar, käkar elkablar (man får vara glad om det inte börjar brinna nånstans pga detta) och t o m hydraulslangar, underminerar marken, äter smådjur (ex.vis kycklingar)...och så vidare >:( ...äckliga kräk.

(Ett tips vi fått från en Anticimexkille är oxå att man bör hålla rent runt byggnaderna, alltså inte ha en massa högar med bråte som råttorna kan söka skydd i.)
Vi har som sagt råttor men jag har aldrig märkt av något av det du beskriver. (Det är bara oron för mina kycklingar, men den oron sitter nog mest i skallen på mig :-[.)
Enda gången de ställt till med något var för några veckor sedan när en av dem dött under hönshusgolvet och jag inte kunde få tag i liket. Det luktade f***n i flera veckor.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 24 mar-08 kl 00:51 »
Usch när jag hör eländet - vad jag tydligen ska vara tacksam. . .

Jag har inga råttor!!! Och jag har under alla mina hönsår aldrig haft problem med dem!  :-*

Tack & lov,,, när jag vet vad de kan ställa till med.
Har själv både hört och sett hur de härjat hos andra och ätit upp kycklingar som suttit högt uppe på pinnarna.
Tacka sjutton för det, när råttorna är stora som kaniner och ställer sig upp, visar tänderna och klappar sig på bröstet  :o

Då är det bara bössan som gäller.....
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

bacillen

« Svar #13 skrivet: 24 mar-08 kl 10:30 »
Ganska få katter är så modiga och drivna jägare att de rår på råttor. :(
Har man stora problem med råttor är anticimex fällor och gift en bra utväg, men råttorna är inte enkla att bli av med.
Nobody puts baby in a corner

Byracka

• -
« Svar #14 skrivet: 24 mar-08 kl 10:46 »
Ganska få katter är så modiga och drivna jägare att de rår på råttor. :(
Har man stora problem med råttor är anticimex fällor och gift en bra utväg, men råttorna är inte enkla att bli av med.

Eller en råttehund.
Vilken inte behöver ha stamtavla och godkännande av kennelklubben, råttehunden har funnits i hundratals år och är en liten terrierliknande byracka som fanns på bondgårdar i såväl sverige, danmark som tyskland där denäen i dag hålls för sina egenskaper att jaga råttor samt varna när det kommer främmande.

Elis Karlsson

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 24 mar-08 kl 15:56 »

Det är isåfall heller inte sant att man har råtter per automatik på jobbet....inte jag iallafall....:) Håller självklart med om att de är äckliga, förstör, förökar sig som galningar, sprider smitta, tar sig in i bostadshuset, käkar sönder allt möjligt....jag är djurvän men inte råttvän, det kan va gulligt att se en råtta under fågelbordet då och då, men ser du en gömmer sig 100 nån annanstans. Usch!

Krågedal

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 25 mar-08 kl 11:52 »
Jag har inte skaffat några höns än....Håller på med hönshuset! Sen håller jag på att lära mig inför detta. Jag har läst någonstans att (iallafalll möss) ej tycker om enris eller skvattran som luktar kattpiss är effektivt runt hönshuset hade jag tänkt mig!? Förutom alla andra tips att hålla rent och snyggt omkring sig. Har även en katt som iallafall kan fånga möss......
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Prosit

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 25 mar-08 kl 21:09 »
Håll rent och inga matautomater är mitt tipps! Katter håller dem nog också borta.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #18 skrivet: 28 mar-08 kl 18:16 »
Eller utöka med pärlhöns som käkar upp råttorna
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 05 apr-08 kl 07:45 »
Nu har min kompis gett upp, säljer sina höns :'(
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser