Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elbil från Indien  (läst 5586 gånger)

Mikael Perman

• Gäst
Elbil från Indien
« skrivet: 19 apr-05 kl 17:10 »

Hej.
Jag läste alldeles nyss en artikel om en elbil från Indien, som är både konstruerad och tillverkad där.

Bilen heter Reva, den är 2.6 meter lång, och 1.3 meter bred. Den når 80 km på en uppladdning, och maxhastigheten är 65 km/h. En stadsbil för tät trafik eller korta sträckor, alltså.

Man får plats två vuxna och två barn i bilen, och den innehåller endast 1000 delar, i jämförelse med en vanlig bils ca 5000 delar.

Framför allt kan den laddas från ett vanligt 230Volts uttag, så den kan laddas från våra vanliga stolpar för motorvärmare.

Bilen ska tydligen vara mycket billig, till skillnad mot andra elbilar, men vad det innebär, står inte i artikeln. Men den används tydligen en del i London, där den kallas G-Wiz.

Någon som vet mer om denna bil?

Mikael Perman

lilleulv

• Gäst
Re:Elbil från Indien
« Svar #1 skrivet: 19 apr-05 kl 23:21 »
Hej
Det låter ju lovande med den indiske el-bil. Finns den i England måste den vara typgodkänd i EU, och de svenska avgaskraven lär den ju inte få problem med.
Jag tycker också att det bör undersökes närmare, och vi har här en debatör, son vet mycket om alternativ fordonsdrift, så varför inte låte Sprithitler ta den uppgift? Vill du det?
Lilleulv

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #3 skrivet: 21 apr-05 kl 09:03 »
Bilen heter Reva, den är 2.6 meter lång, och 1.3 meter bred. Den når 80 km på en uppladdning, och maxhastigheten är 65 km/h. En stadsbil för tät trafik eller korta sträckor, alltså.

Det är inte så imponerade! 8mil är inget man vill dra ut med på landsvägen. Och i stan så är det alltid fortare att cykla!

Jag tror inte på att elbilar kommer vara ett gott alternativ någonsin, det är för mkt massa att släpa runt på i onödan i en bil. Däremot är elcyklar en realitet för dem som är i behov av dem. BionX tycks vara den bästa: http://www.voltage-ev.com/ce_index4.html
« Senast ändrad: 21 apr-05 kl 09:06 av AntiUrban »

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #4 skrivet: 21 apr-05 kl 11:51 »
Säljs BionX i sverige?
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

skipper

« Svar #5 skrivet: 22 apr-05 kl 06:32 »
den svaga länken i en elbil är alltid batteriet, och det är dyrt att byta ut oxså.

Det finns många som tillverkar batterier, och till lågt pris, men problemet är att kvaliten oftast är låg, dvs batterierna åldras snabbt och tappar kapacitet.

Indiska batterier är inte kända för hög kvalitet, så kolla vd det kostar att byta batterier innan du köper.

// lasse

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #6 skrivet: 22 apr-05 kl 10:09 »
Säljs BionX i sverige?

Inte vad jag vet.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #7 skrivet: 22 apr-05 kl 20:42 »
Den Elcykel på svenska marknaden som jag blivit mest intresserad av är denna, då den ser ut som en vanlig cykel, vilket många elcyklar inte gör.  http://www.30minutes.se/produkt_1.htm
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Svalöf

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 okt-07 kl 13:12 »
Hej.

Jag har agenturen för dessa bilar (Reva). Försäljningsstart i Sverige kommer vara runt Februari 08. Tills dess är ni varmt välkommna att höra av er för mer information.

Mvh Sebastian Madsen
0418 668370

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #9 skrivet: 28 okt-07 kl 09:29 »
Jag har agenturen för dessa bilar (Reva). Försäljningsstart i Sverige kommer vara runt Februari 08. Tills dess är ni varmt välkommna att höra av er för mer information.

Kan vara vettigt för dig att skaffa en hemsida med information för oss vetgiriga. ...och det ganska omedelbart... ;)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Svalöf

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 okt-07 kl 13:23 »
Vi jobbar på en hemsida just nu. Skall även finnas en golf (el) bil till försäljning där. Nu kan vi enbart erbjuda "vanligt" broschyr material, så är ni intresserade hör av er till:
0418 - 66 83 70 eller skicka ett e-mail till info@svalofs-konstgjuteri.se

Med vänliga hälsningar

Sebastian Madsen

Johannes

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 31 okt-07 kl 17:37 »
Det här är intressant för mig!
Bilen verkar finnas högerstyrd och det gör livet lättare.
Vad kommer den att kosta?

Svalöf

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 nov-07 kl 17:27 »
Med tanke på att agenturen blev klar för ca 2 veckor sedan håller vi fortfarande på att jobba med prissättning o.s.v. Ett riktmärke kan vara vad som tas för bilen i Norge.

Mvh // Sebastian

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 1 användare
Helniel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser